استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه برای سرمایهگذاری در راهآهن مسعود طاهری- بازار سرمایه، بازاری مناسب که میتواند بخشهای مهم اقتصادی کشور را به تحرک وادار کند. فرابورس یا همان بازار نقدی در کنار بازار سهام سالها است که در این زمینه پیشتاز هستند و بخشهای مختلف اقتصادی را برای حضور در خود تحریک میکنند. بازاری […]
استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه برای سرمایهگذاری در راهآهن
مسعود طاهری- بازار سرمایه، بازاری مناسب که میتواند بخشهای مهم اقتصادی کشور را به تحرک وادار کند. فرابورس یا همان بازار نقدی در کنار بازار سهام سالها است که در این زمینه پیشتاز هستند و بخشهای مختلف اقتصادی را برای حضور در خود تحریک میکنند. بازاری که بیشتر آن را بخش خصوصی تشکیل میدهد. در همین ارتباط سعیدمحمدزاده، مدیرعامل راهآهن با حضور در نشست خبری فرصتهای سرمایهگذاری و تأمین مالی در حوزه حمل و نقل به ظرفیتهای این حوزه برای توسعه بخشیدن به راهآهن اشاره کرد.
استفاده از صکوک
محمدزاده در این نشست با بیان اینکه به دنبال استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه برای سرمایهگذاری در بخش راهآهن هستیم، گفت: راهآهن پیش از این از انحصار اوراق صکوک برای پروژهها استفاده کرده است و مدل صندوق پروژه را هم به اجرا رساندهایم. محمدزاده همچنین درباره میزان مطالبات بین راهآهن و شرکت رجا گفت: مطالبات راهآهن در حال حاضر بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است اما شکل ظاهری دریافت مطالبات را دنبال میکنیم و پیگیریهای حقوقی درباره وصول مطالباتمان را نداریم، چرا که معتقدیم باید از بخش خصوصی و شرکتهای حمل و نقل ریلی حمایت شود.
درآمد ۱٫۲ میلیارد دلاری در بخش راهآهن
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرصت درآمد ۱٫۲ میلیارد دلاری در بخش راهآهن از محل صرفهجویی در سوخت وجود دارد، گفت: فرصتهای متعددی برای سرمایهگذاری در بخش ریلی دیده شده که در حال حاضر سرمایهگذاران میتوانند در خرید ۶۰۰ دستگاه لوکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری سرمایهگذاری کنند. محمدزاده با اشاره به تمهیدات راهآهن در برگزاری سفرهای اربعین گفت: نزدیک به ۲۱۰ قطار فوقالعاده برای این ایام در نظر گرفتهایم که در این شرایط بازار همکاری شرکتهای حمل و نقل ریلی برای جابهجایی زائران جای تقدیر دارد. وی ادامهداد: بنابراین تعداد قطارها از ۵۰۰ واگن به بیش از ۷۰۰ واگن مسافری برای جابهجایی زائران اربعین حسینی رسیده است که نیمی از آنها در مسیر تهران- کرمانشاه فعال هستند و از آنجا با حمل و نقل ترکیبی تا مهران زائران را جابهجا میکنند. مدیرعامل شرکت راهآهن تأکیدکرد: اگر مسافران تقاضای جابهجایی تا نجف را داشته باشند از طریق حمل و نقل ترکیبی زائران به نجف اعزام خواهند شد. محمدزاده ادامهداد: نیمی دیگر از قطارها در مسیر تهران-خرمشهر فعال خواهند بود که طبق سنوات گذشته زائران اربعین حسینی از خرمشهر تا شلمچه با قطارهای ریل باس به صورت رایگان جابهجا میشوند که این قطارها به صورت ۲۴ ساعته اقدام به جابهجایی زائران میکنند.
تصمیم درست باعث پیشرفت میشود
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره فرصتهای سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل ریلی اظهارداشت: شنبه سالروز آغاز صدارت امیرکبیر بود، مردی که با سابقه مدیریت کمتر از ۴ سال توانست اقدامات بسیار مؤثری انجام دهد که هنوز هم اثرات مثبت اقدامات وی را در بخشهای مختلف کشور شاهد هستیم، بنابراین اگر مدیران تصمیمات درست بگیرند جامعه از اثرات آن منتفع میشود. وی با بیان اینکه متأسفانه میزان سهم راهآهن از جابهجایی ریل در حال حاضر ۱۲ درصد است، گفت: در حالیکه سهم جابهجایی بار از طریق راهآهن در حال حاضر باید چیزی حدود ۳۰ درصد باشد اما متأسفانه این رقم ۱۲ درصد است و ضرورت دارد که این سهم افزایش یابد.
مزایای افزایش استفاده از حمل و نقل ریلی
محمدزاده با اشاره به مزایای افزایش استفاده از حمل و نقل ریلی گفت: فقط در بخش صرفهجویی سوخت باید بدانیم که میزان مصرف سوخت در بخش ریلی یکهفتم میزان مصرف سوخت نسبت به بخش جادهای است و در هر کیلومتر سفر از طریق ریل ۳۵ سیسی سوخت صرفهجویی میشود که میتواند صرفهجوییهای اقتصادی قابل توجهی را برای کشورمان داشته باشد. مدیرعامل شرکت راهآهن ادامهداد: در سال ۹۶ تقریباً ۳۰٫۵ میلیارد تن کیلومتر بار از طریق راهآهن جابهجا شد که اگر این رقم به ۹۰ میلیارد تن برسد و اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را ۵۷ سنت در نظر بگیریم میزان صرفهجویی از محل مصرف سوخت به ۱٫۲ میلیارد دلار میرسد که این عدد قابل توجهی است. محمدزاده ادامهداد: سالانه ۱۰۰ میلیارد نفر سفر از طریق راهآهن انجام میشود بنابراین این حوزه برای ورود سرمایههای جدید مستعد است و در سالهای گذشته نسبت به تدوین بستههای تشویقی برای سرمایهگذاران اقدام کردیم. وی ادامه داد: یکی از مهمترین مزیتهای سرمایهگذاری در بخش ریلی این است که مالیات بر ارزش افزوده به صفر رسیده است، همچنین طبق قانون سرمایهگذاری در بخش ریلی همچون سرمایهگذاری در مناطق کمبرخوردار و محروم است و از تمام مزایای سرمایهگذاری در این مناطق بهرهمند میشود.
تضمین سرمایهگذاری و تسهیل سرمایهگذاری
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه برای ایجاد مزیت رقابتی در این حوزه اقدام به تضمین سرمایهگذاری و تسهیل سرمایهگذاری کردهایم، گفت: در برخی از پروژهها به سرمایهگذاران امکان استفاده از منابع خارجی را دادیم و راهآهن تلاش میکند نهایت بهره و امکانپذیری برای بخش خصوصی را ایجاد کند که در نهایت موجب توسعه شبکه حمل و نقل کشور میشود. وی ادامهداد: از دیگر اقدامات ما در راستای تشویق سرمایهگذاران، توجیهپذیر و اقتصادی کردن پروژهها بود که در این بخش ظرفیت بسیار مناسبی در ماده ۱۲ مصوب مجلس وجود دارد. محمدزاه تأکیدکرد: براساس قانون میتوانیم میزان صرفهجویی از طریق افزایش حمل و نقل از طریق ریل را به عنوان منابع مالی در اختیار سرمایهگذاران قرار دهیم. وی ادامهداد: صرفهجویی در مصرف سوخت، صرفهجویی ناشی از کاهش تصادفات جادهای، صرفهجوییهای محیطزیستی میتوانند از جمله منابعی برای سرمایهگذاران بخش خصوصی باشند. وی تأکیدکرد: در مجموع میزان صرفهجویی در راهآهن سالانه به ازای هر میلیارد تن کیلومتر ۲۰ میلیون دلار است که در تلاش هستیم این مبالغ در راستای جلب توجه بخش خصوصی به این حوزه سرمایهگذاری شود.
ظرفیت جابهجایی ۲۰ میلیون تن بار از شبکه راهآهن
سعیدزاده با بیان اینکه ظرفیت جابهجایی ۲۰ میلیون تن بار از شبکه راهآهن ایران وجود دارد، گفت: بهطور قطع جابهجایی این میزان بار از شبکه ریلی عواید اقتصادی قابل توجهی هم برای کشور و هم برای سرمایهگذاران و هم برای مردم دارد که منجر به توسعه جدی و پایدار اقتصادی میشود. وی تأکیدکرد: در حال حاضر ناوگان ریلی به حداقل ۶۰۰ لوکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری نیاز دارد که میتواند محل خوبی برای سرمایهگذاری فعالان اقتصادی باشد. وی ادامهداد: از ظرفیتهای قانونی هم میتوانیم برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی استفاده کنیم که در این راستا در بودجه ۹۷ تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده که براساس آن که از محل صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار برای سرمایهگذاری اختصاص داده شده است.
گفتنی است قبل از آغاز نشست خبرنگاران از اتاق کنترل راهآهن بازدید به عمل آوردند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.