افزایش سودآوری در بازار با توسعه پتروپالایشگاه‌ها

افزایش سودآوری در بازار با توسعه پتروپالایشگاه‌ها گروه انرژی- ایجاد سودآوری و کاهش هزینه‌ها از طریق احداث واحدهای پتروپالایشی یکی از اهداف اصلی کشور‌ها در بازارهای بین‌المللی است که این امر در راستای کورکردن شیر صادرات نفت خام و راه‌اندازی صادرات محصولات تولیدی فرآورده‌ها می‌تواند بسیار مثمرثمر واقع شود. چین از جمله کشورهای پیشتاز در […]

افزایش سودآوری در بازار با توسعه پتروپالایشگاه‌ها

گروه انرژی- ایجاد سودآوری و کاهش هزینه‌ها از طریق احداث واحدهای پتروپالایشی یکی از اهداف اصلی کشور‌ها در بازارهای بین‌المللی است که این امر در راستای کورکردن شیر صادرات نفت خام و راه‌اندازی صادرات محصولات تولیدی فرآورده‌ها می‌تواند بسیار مثمرثمر واقع شود.

چین از جمله کشورهای پیشتاز در این عرصه محسوب می‌شود؛ این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۴٫۵ میلیون بشکه نفت خام ظرفیت پالایشی در اختیار داشته است و میزان تقاضای داخلی بنزین این کشور کمی بیش از ۳ میلیون بشکه در روز می‌باشد و سال ۲۰۱۸ حدود ۱٫۵ میلیون بشکه در روز صادرات داشته است.

این به معنای آن است که بازار باید از انجام اقدامات تک بعدی خارج شود و تنها در صنعت پالایش نفت خود را محصور در تأمین سوخت بنزینی نکند این درحالی است که واحدهای پالایشی بسیاری از کشور‌ها همچون چین و ژاپن در کنار فرآورده‌های سوختی اقدام به تولید محصولات پایه صنعت پتروشیمی کرده‌اند.

بنابراین ضروری است با الگوپذیری از این جریان بازار نفتی داخلی نیز با اشاعه سیاست توسعه پتروپالایشگاهی (ادغام صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها) میزان ارزش افزوده را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

با توجه به اهمیتی که شکل‌گیری فرایند مذکور در داخل کشور دارد باید گفت در حال حاضر به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب دو صنعت پالایش و پتروشیمی، مشکلات زیادی پیشِ روی بنگاه‌ها به منطور تأمین خوراک رقم زده است.

بازار گرمی فرآورده‌های نفتی برای جذب مشتریان

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: توسعه پتروپالایشگاه‌ها افزایش ثروت ملی کشور را به همراه دارد و قطعاً با برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته می‌توان به رشد سریع آنها امیدوار بود.

حسین‌امیری‌خامکانی، با اشاره به این‌که توسعه پتروپالایشگاه‌ها در راستای افزایش روند سرمایه‌گذاری در کشور صورت می‌گیرد، به خانه‌ملت گفت: افزایش پتروپالایشگاه‌ها در ایجاد و افزایش ارزش افزوده مؤثر است و این بدیهی است که هر اندازه ارزش افزوده بیش‌تری ایجاد کنیم قطعاً ثروت کشور را افزایش داده‌ایم.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان‌کرد: هر پالایشگاه و یا پتروپالایشگاهی که در کشور ایجاد شود با تولید فرآورده‌های پتروشیمی و نفتی می‌تواند در ایجاد ارزش افزوده کمک کرده و مشتری فرآورده‌های نفتی ما مثل بنزین و… را افزایش دهد.

افزایش ثروت ملی

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، اضافه‌کرد: توسعه پتروپالایشگاه‌ها افزایش ثروت ملی کشور را به همراه دارد و قطعاً با برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته می‌توان به رشد سریع آنها امیدوار بود.

امیری‌خامکانی به ظرفیت بالای کشور در زمینه پتروپالایشگاه‌ها هم اشاره‌ای کرد و گفت: در کشور ظرفیت‌های خوبی در زمینه توسعه پتروپالایشگاه‌ها داریم و با این حساب پیش‌بینی می‌شود در این زمینه به سرعت رشد کنیم و بتوانیم هم مصرف داخلی را تأمین کنیم و هم در صادرات پیشرفت بیش‌تری داشته باشیم و با این شرایط فضای کسب و کار در کشور بهبود خواهد یافت.

سهم پتروپالایشگاه‌ها از بودجه وزارت نفت

همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: توسعه پتروپالایشگاه‌ها باعث رشد بیش‌تر صنایع تبدیلی شده و با حرکت به این سمت ارزش افزوده بیش‌تری در این زمینه دست پیدا می‌کنیم.

سلام‌امینی، با اشاره به اهمیت توسعه پتروپالایشگاه‌ها گفت: بخشی از بودجه‌ای که به وزارت نفت اختصاص یافته، به توسعه پتروپالایشگاه‌ها مربوط می‌شود.

اما و اگر رشد صنایع تبدیلی

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول در مجلس شورای اسلامی، تصریح‌کرد: در شرایطی که در بسیاری موارد خام‌فروشی می‌کنیم؛ توسعه پترو پالایشگاه‌ها باعث می‌شوند صنایع تبدیلی رشد کنند و با این حساب ارزش افزوده بیش‌تری داشته باشیم و منافع بیش‌تری عاید کشور شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که این بخش جای کار بیش‌تری دارد، افزود: با این‌که در زمینه توسعه پتروپالایشگاه‌ها کارهایی انجام شده ولی آن‌طور که باید و شاید رشد نداشته و به همین دلیل نیاز است در این زمینه کار بیش‌تری انجام شود. به همین دلیل هم کمیسیون انرژی نگاه ویژه‌ای به توسعه پتروپلایشگاه‌ها دارد.