نیاز۲۰ میلیارد یورویی برای تحقق اهداف کلی راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰

معاون شرکت راه‌آهن مطرح کرد نیاز۲۰ میلیارد یورویی برای تحقق اهداف کلی راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ معاون شرکت راه‌آهن گفت: برای تحقق اهداف کلی راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ در بخش زیربنایی ۲۰ میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است که از این میزان ۱۲ میلیارد دلار، سرمایه مورد نیاز برای تأمین ناوگان و نوسازی تا سال […]

معاون شرکت راه‌آهن مطرح کرد

نیاز۲۰ میلیارد یورویی برای تحقق اهداف کلی راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰

معاون شرکت راه‌آهن گفت: برای تحقق اهداف کلی راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ در بخش زیربنایی ۲۰ میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است که از این میزان ۱۲ میلیارد دلار، سرمایه مورد نیاز برای تأمین ناوگان و نوسازی تا سال ۱۴۰۰ لازم است که ۵۴ درصد از ۱۲ میلیارد دلار آن باید توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد نیز توسط راه‌آهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌آهن توضیح‌داد: تلاش کردیم این فرصت‌‌ها در قالب ۷ سرفصل ارایه شود که شامل تأمین ناوگان ریلی، تقویت حمل و نقل بار، تأمین، تدارک و تعمیرات و همچنین توسعه زیربنا‌ها است. وی در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی محمدبیرانوند تصریح‌کرد: صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لوکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری با همکاری سازمان بورس و ۵ شرکت تأمین سرمایه منتشر شد.

توسعه پایدار، توسعه‌ای است بدون خدشه به حقوق نسل‌های آینده

در این مراسم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن اظهارداشت: از سال ۱۹۸۷ مفهوم جدیدی وارد گفتمان سازمان ملل شد که توسعه پایدار نام داشت؛ توسعه پایدار توسعه‌ای است که بدون خدشه به حقوق نسل‌های آینده ایجاد می‌شود.

بیرانوند ادامه‌داد: توسعه پایدار از۳بعد تشکیل شده است که شامل توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه برپایه توجه به محیط‌زیست است و کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌های توسعه خود را بر این محور استوار می‌کنند.

معاون شرکت راه‌آهن ادامه‌داد: در کشور ما سیستم‌های حمل و نقل به اندازه کافی یکپارچگی و انسجام بین بخشی ندارند و سفر کم‌هزینه را برای صاحبان بار و مسافران فراهم نمی‌کنند.

ایران در پل ارتباطی بین شرق و غرب قرار دارد

بیرانوند با بیان این‌که ایران در پل ارتباطی بین شرق و غرب قرار دارد، به اهداف سند چشم‌انداز و برنامه ششم اشاره کرد و گفت: سهم ره‌آهن تا سال ۱۴۰۰ باید در بخش حمل بار به ۳۰ درصد و جابه جایی مسافر به ۲۰ درصد ارتقا یابد. وی اضافه‌کرد: همچنین باید به رقم ۱۸۶ میلیون تن و ۱۳۳ میلیارد تن – کیلومتر بار داخلی دست یابیم.

معاون شرکت راه‌آهن ادامه‌داد: مدرن‌سازی راه‌آهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسب و کارهای نوین نظیر هوشمندسازی راه‌آهن و استارت‌آپ‌‌ها از دیگر سرفصل‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌آهن است.

بیرانوند ادامه‌داد: در توسعه خدمات مسافری، توسعه خدمات حمل و نقل همگانی با محوریت ریل (TOD) مدنظر است.

معاون شرکت راه‌آهن افزود: برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی پروژه‌ها، راه‌آهن ۳ کار محوری انجام داد که اولین آن افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای پروژه‌ها بود.

وی افزود: کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و دنبال کردن مشارکت در تأمین مالی، دیگر گام‌های راه‌آهن برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی است.

بیرانوند افزود: در راستای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی، ۳ مورد مدنظر راه‌آهن قرار گرفت که شامل ایجاد بستر حقوقی مناسب، تضمین خرید خدمت و تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است.

معاون شرکت راه‌آهن ادامه‌داد: نرخ خدمات ریلی در بخش بار کاملاً آزاد است و بخش باری می‌تواند براساس مکانیزم بازار، اعلام قیمت و همچنین تضمین سرمایه‌گذاری داشته باشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حق دسترسی به شبکه ریلی برای بخش بار از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: راه‌آهن تلاش کرد، در راستای منفعت سرمایه‌گذاران، میزان حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهد تا بازدهی طرح‌های ریلی افزایش یابد. بیرانوند افزود: معافیت‌های مالیاتی ناشی از قانون برنامه ششم توسعه نیز در راستای افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی دیده شده است. وی به تبیین روش‌های اصلی تأمین مالی در راه‌آهن پرداخت و گفت: این مورد در ۶ مورد برنامه‌ریزی شده است که شامل سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بازار سرمایه، سیستم بانکی، فاینانس خارجی و لیزینگ مالی و عملیاتی است. معاون شرکت راه‌آهن افزود: سال گذشته با همکاری بورس و ۵ شرکت تأمین سرمایه نسبت به انتشار اوراق صکوک مختلف اقدام کردیم. وی بیان‌کرد: در این راستا صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لوکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری منتشر شد.