نوستالژی به نام«فرودگاه مهرآباد» «فرودگاه مهرآباد» پیرمردی ۸۰ ساله گروه راه و شهرسازی- بدون شک فرودگاه مهرآباد معروفترین فرودگاه ایران است؛ حتی اکنون که چند سالی است فرودگاه امام خمینی(ره) افتتاح شده است اما میتوان گفت فرودگاه مهرآباد به دلیل دسترسی نزدیک و در اختیار داشتن، تعداد قابل توجهی از پروازهای داخلی در شرایط به […]
نوستالژی به نام«فرودگاه مهرآباد»
«فرودگاه مهرآباد» پیرمردی ۸۰ ساله
گروه راه و شهرسازی- بدون شک فرودگاه مهرآباد معروفترین فرودگاه ایران است؛ حتی اکنون که چند سالی است فرودگاه امام خمینی(ره) افتتاح شده است اما میتوان گفت فرودگاه مهرآباد به دلیل دسترسی نزدیک و در اختیار داشتن، تعداد قابل توجهی از پروازهای داخلی در شرایط به مراتب مناسبی برای تقاضای پرواز ایرلاینها و مسافران قرار دارد و آمارهای جهانی نشاندهنده شرایط مناسبتر این فرودگاه بینالمللی و پیر ایران، در داخل کشور و در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا است.
تاریخچه فرودگاه بینالمللی مهرآباد
نام اصلی این منطقه یا نام اصلی روستای مهرآباد «حسینآباد» بود. تا اینکه جزو مهریه عصمتالدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرجهای بیرویه مهرآباد به گرو رفت و از تملک خانواده او خارج شد و دادخواهی او نزد رضاخان هم بیفایده بود و به خاطر بیمهری خویشاوندان، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید. چندی بعد، در یکی از روزهای سال ۱۲۹۶ شمسی و در اواخر جنگ جهانی اول، مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما در فراز آسمان بودند. این هواپیما به صورت قطعات مجزا، از روسیه و از طریق بندرانزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات، توسط خلبان روسی بر فراز تهران بیبرج و باروی آن ایام و در ارتفاع پایین پرواز کرد و چون در آن زمان محلی به عنوان فرودگاه در تهران وجود نداشته، خلبان در محل امور خارجه تهران (میدان مشق) به زمین نشست. سالها بعد و به دنبال پیشرفت سریع صنعت هواپیمایی، حق انحصاری هواپیمایی در ایران به موجب قانون، در بهمن ۱۳۰۴ به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس (Junkers) واگذار شد و ۲۲ سال بعد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما در سال ۱۳۱۷، عملاً فرودگاه مهرآباد تأسیس و متولد شد. در سال ۱۳۲۵ اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال ۱۳۲۸ با هواپیمای T.86 و F.33 در مهرآباد شروع بهکار و عملیات پروازی را آغاز کردند و در راستای رشد تکنولوژی صنعت هواپیمایی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روزافزون صنعت حمل و نقل هوایی مسافری و باری در فرودگاه مرکز ایران (مهرآباد) شد.
تدوین طرح تجاری فرودگاه بینالمللی مهرآباد
هدف اصلی از تدوین این طرح تجاری، ارایه توصیههایی است که گستره، ماهیت و زمانبندی برنامه اولویتهای سرمایهگذاری برای توسعه کوتاهمدت فرودگاه را هدایت کند. مطالعات برنامهریزی تجاری به منظور تهیه یک برنامه کوتاهمدت برای سرمایهگذاری مالی صورت میگیرد که ضمن فراهم آوردن یک مجموعه فرودگاهی امن، کارآمد، اقتصادی و از نظر زیستمحیطی قابل قبول برای جامعه، یکپارچگی عملیاتی فرودگاه بینالمللی مهرآباد را نیز حفظ کند.
مقایسه میان چشمانداز فرودگاه بینالمللی مهرآباد و چشمانداز بازار
فرودگاه مهرآباد با توجه به رشد ترافیک هوایی و افزوده شده شرکتهای هواپیمایی و خطوط هوایی در هر برهه زمانی با نیازهای جدید مسافرین و مراجعین و شرکتهای هواپیمایی و جانبی مواجه میشود که درصدد رفع نیازها و در جهت کسب درآمد فعالیتهای تجاری قابل ملاحظهای در برنامه کاری خود قرار دارد.
رستوران و مراکز تهیه و ارایه غذای سریع و آماده از جمله نیازهای مسافران میباشد. همچنین با توجه به کمبود فضای پارک اتومبیل خصوصاً در ایام حج، از دیگر تسهیلات مورد نیاز مسافران، فضای پارک اتومبیل است.کارکنان خطوط هوایی که در فرودگاه بینالمللی مهرآباد بهکار مشغول هستند، از دیگر گروههای مشتریان میباشند که این فرودگاه میتواند از تأمین خدمات و تسهیلات برای آنها منتفع شود. در این رابطه، شکاف عمدهای میان خدماتی که در حال حاضر در فرودگاه بینالمللی مهرآباد ارایه میشود و رشدی که در آنجا در شرف وقوع است، وجود دارد. در عرصه خدمات هوانوردی نیز، فرودگاه میتواند با ارایه خدمات، نه تنها به منظور افزایش در آمدهای هوانوردی، بلکه همچنین با تأمین خدمات جدید به بهرهبرداران هواپیماها، به درآمدهای خود بیفزاید. رابطه میان فرودگاه و استفادهکنندگان از تسهیلات که میتوان آنها را به مسافران و خطوط هوایی تقسیم کرد، میتواند به رابطهای سازنده تبدیل شود، بهگونهای که تأمین مالی به منظور توسعه فرودگاه، توسط استفادهکنندگان اصلی از آن صورت گیرد، بنابراین تشریک مساعی میان فرودگاه و مسافران و خطوط هوایی موضوع حساس و تعیینکنندهای در توسعه فرودگاه به شمار میآید.
ترمینال های ششگانه
فرودگاه مهرآباد ۶ ترمینال مختلف دارد: ترمینال شماره ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶. برای ورود و خروج پروازهای داخلی از ترمینال شماره ۱ ۲ استفاده میشود. ترمینال شماره ۴ فقط مخصوص خروج از تهران به سمت هر کدام از شهرهای داخلی است. ترمینال شماره ۶ فقط مخصوص ورود به تهران از هر کدام از شهرهای داخلی است. ترمینالهای ۳ و ۵ مخصوص ورود و خروچ پروازهای حج تمتع و همینطور پروازهای ورودی حج عمره است. اگر مثلاً بخواهید از تهران به سمت کیش بروید بسته به اینکه بلیت کدام یکی از هواپیمایی را تهیه کرده باشید، میتوانید از یکی از ترمینالهای ۱، ۲ و یا ۴ استفاده کنید. ترمینال شماره ۱ فقط مخصوص ورود و خروج دو هواپیمایی کیش ایر و زاگرس است. ترمینال شماره ۲ مخصوص ورود و خروج هواپیماییهای ایران ایر، معراج، قشم ایر، آتا، ایرتور و نفت است. از ترمینال شماره ۴ هم برای خروج هواپیماییهای ماهان، تابان، آسمان، کاسپین، سپاهان و اترک استفاده میشود.
«مهرآباد» در پذیرش مسافر رتبه هشتم خاورمیانه و آفریقا شد
فرودگاه مهرآباد بهعنوان پرترافیکترین فرودگاه ایران در سال ۲۰۱۷، در شاخص اعزام و پذیرش مسافر در رتبه هشتم فرودگاههای خاورمیانه و قاره آفریقا قرار گرفت. براساس این گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، بولتن منتشر شده از سوی گروه تحلیلگران ENAC نشان میدهد، در میان ۴۶ فرودگاه از ۲۵ کشور که دارای بالاترین رتبه در حوزه منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا هستند، مهرآباد با اعزام و پذیرش نزدیک به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در جایگاه هشتم قرار دارد. این آمار نشان میدهد که در شاخص اعزام و پذیرش مسافر، فرودگاه مهرآباد نسبت به سال ۲۰۱۶، هفتدرصد رشد داشته است. همچنین در شاخص نشست و برخاست هواپیما، فرودگاه مهرآباد با بیش از ۱۴۲هزار فروند هواپیما در جایگاه نهم منطقه قرارگرفته است.
براساس این گزارش فرودگاه مهرآباد نسبت به سال ۲۰۱۶، هفت درصد داشته است. طبق این آمار، در شاخص ارسال و پذیرش بار و پست، فرودگاه امام با ارسال و پذیرش نزدیک به ۱۶۴ هزار تن در جایگاه هفدهم، فرودگاه مهرآباد با ارسال و پذیرش بیش از ۱۲۰ هزار تن در جایگاه بیستم منطقه قرار دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.