موجودی صندوق توسعه‌ای معادن، در زیرساخت‌ها و خرید ماشین‌آلات معدنی هزینه شود

رییس خانه‌معدن موجودی صندوق توسعه‌ای معادن، در زیرساخت‌ها و خرید ماشین‌آلات معدنی هزینه شود محمد قره داغلی -محمدرضا‌بهرامن، رییس خانه‌معدن با بیان این‌که احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای، صندوق معادن را طراحی کرده است گفت: ٨٠٠ میلیارد تومان موجودی صندوق بوده که باید به بخش معدن برگردد و باید در زیرساخت‌ها هزینه شده و صرف خرید […]

رییس خانه‌معدن

موجودی صندوق توسعه‌ای معادن، در زیرساخت‌ها و خرید ماشین‌آلات معدنی هزینه شود

محمد قره داغلی -محمدرضا‌بهرامن، رییس خانه‌معدن با بیان این‌که احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای، صندوق معادن را طراحی کرده است گفت: ٨٠٠ میلیارد تومان موجودی صندوق بوده که باید به بخش معدن برگردد و باید در زیرساخت‌ها هزینه شده و صرف خرید ماشین‌آلات معدنی شود.

رییس خانه‌معدن در نشست خبری هیأت‌مدیره خانه‌معدن ایران با محوریت چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن‌وصنایع‌معدنی با حضور رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران و یکی از اعضای هیأت‌مدیره خانه‌معدن افزود: بخشنامه‌های متعدد ارزی در ۶ ماه گذشته و تغییرات شدید نرخ ارز، مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرد و نتوانستیم در بخش معدن و صنایع معدنی، ماشین‌آلات مورد نیاز خود را وارد کنیم.

بهرامن افزود: وقتی محیط کسب‌وکار پیشرو نیست و فضای مناسبی را پیش روی صادرات قرار نمی‌دهد، قطعاً برای بخش‌خصوصی فضا بازدارنده می‌شود و اگرچه نمی‌توان نام تحریم داخلی را بر آن نهاد، اما سیاست‌های اشتباه همه بخش‌های اقتصادی را دچار مشکل می‌کند.

وی تصریح کرد: البته دولت دغدغه خروج ارز را داشت و به همین خاطر محدودیت‌هایی را اعمال کرد؛ اما از سوی دیگر افزایش نرخ ارز منجر به رونق صادرات سیمان و فولاد و برخی دیگر از محصولات معدنی شد.

به گفته بهرامن، به هر حال در یک بازه زمانی ۶ماهه کسب‌وکار در ایران دچار مشکل شد ولی امروز بخش عمده‌ای از مسایل حل شده است. به این معنا که ٤٥ روز است که اوضاع ارزی بهتر شده و نرخ ارز به رقم واقعی خود نزدیک می‌شود.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون نرخ ارز در حال شکل‌گیری است و اگر به ده هزار تومان برسد، نگرانی بابت خروج ارز از کشور و تولید نداریم. اما باید حفظ کیفیت را هم در دستور کار قرار دهیم. اکنون شاهد رشد صادرات هستیم. چراکه اگر مس و فولاد را کنار بگذاریم، محصولاتی مثل گچ و سیمان روی دست ما باقی مانده بود.

بهرامن گفت: تولید این محصولات تا پیش از افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی نداشت در حالیکه نرخ ارز فرمایشی کنترل می‌شد؛ اما اکنون که نرخ منطقی شده است وضعیت بهتر است و صادرات رونق گرفته است.

واقعی شدن سهم معدن در تولید ناخالص ملی باعث حمایت بیش‌تر از این بخش می‌شود

در ادامه این نشست بهرام‌شکوری، رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد که سهم واقعی محصولات معدنی در تولید ناخالص ملی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

شکوری از آمارهای رسمی مبنی بر سهم کم‌تر از یک درصدی معدن در تولید ناخالص ملی خبر داد و علت آن‌ را محاسبه نشدن سهم محصولات معدنی در صنایع پایین دستی عنوان کرد. این در حالی است که به گفته وی سهم واقعی معدن در تولید ناخالص ملی ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

وی ادامه داد: منابع معدنی به‌کار رفته در خودرو و ساختمان‌سازی به ترتیب ۵۰ و ۹۰ درصد است که باید در محاسبه تولید ناخالص ملی در نظر گرفته شود.

شکوری با بیان این‌که واقعی شدن سهم معدن در تولید ناخالص ملی باعث حمایت بیش‌تر از این بخش می‌شود، اظهارکرد: بانک‌مرکزی در محاسبه تولید ناخالص ملی فقط فولاد را در نظر می‌گیرد، اما اخیراً از سوی خانه‌معدن درخواست شده که سهم هر ماده معدنی جداگانه در نظر گرفته شود.

وی همچنین تأکید کرد که بخش معدن و به ویژه صنایع کوچک در این بخش می‌تواند برای جذب نقدیندگی و سرمایه‌های سرگردان در کشور مورد استفاده قرار گرفته و اشتغال ایجاد کند.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که میزان کل سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی تاکنون حدود ۵۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد: باید فعالیت‌های اقتصادی را سودآور کنیم تا مردم مجاب شوند به جای خرید ارز و سکه در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند.