طرز تهیه شهردار

شورای‌شهر پایتخت دستور پخت داد طرز تهیه شهردار گروه اجتماعی- تهران، شهری که چند سالی است دچار پدیده شهردارزدگی شده است! صندلی شهرداری تهران آن قدر داغ بوده که در شورای‌شهر تهران هیچ گزینه‌ای تاکنون دوام نیاورده است. یکی خودش استعفا داد و دلیلش را مشکلات جسمی اعلام کرد، دیگری را هم قانون منع بازنشستگان […]

شورای‌شهر پایتخت دستور پخت داد

طرز تهیه شهردار

گروه اجتماعی- تهران، شهری که چند سالی است دچار پدیده شهردارزدگی شده است! صندلی شهرداری تهران آن قدر داغ بوده که در شورای‌شهر تهران هیچ گزینه‌ای تاکنون دوام نیاورده است. یکی خودش استعفا داد و دلیلش را مشکلات جسمی اعلام کرد، دیگری را هم قانون منع بازنشستگان از کار معلق کرده است. این روز‌ها شورای‌شهر تهران، شلوغ‌‌ترین شوراهای کشور است. شورایی که باز هم باید آستین بالا بزند و از دل گزینه‌ها شهردار انتخاب کند.

۳۰ گزینه برای شهردار شدن

شورای‌شهر تهران حالا برای انتخاب شهردار بعدی تهران کار سختی دارد و آن طور که علی‌اعطاء، سخنگوی شورای‌شهر گفته باید از بین ۳۰ گزینه یکی را به عنوان شهردار پایتخت ایران برگزیند. وی در معرفی گزینه‌های شهرداری تهران، به محسن‌هاشمی‌رفسنجانی، تقوی‌نژاد، الهه‌کولایی، حسینی‌مکارم، علی‌اوسط‌هاشمی، مناف‌هاشمی، مقدس‌هاشمی، علی‌ربیعی، محسن‌پورسیدآقایی، معصومه‌ابتکار، حجت‌میرزایی، اردکانیان، عباس‌آخوندی، نصرا…‌جهانگرد، مصطفی‌سلیمی، مولاوردی، مصطفی‌موسوی‌لاری، ایرج‌معزی، مصطفی‌سالاری، جواد‌امام، حمید‌ایمانی، غلامرضا‌انصاری، کشت‌پور، شیخ، صادق‌خرازی، خواجه‌نصیر، علی‌اصغراحمدی، انصاری‌لاری، فیروز‌حناچی و واعظ‌مهدوی اشاره کرد و افزود: نخستین جلسه هم‌اندیشی فرآیند انتخاب شهردار تهران با حضور همه اعضای شورای‌شهر تهران به جز احمد مسجد جامعی برگزار شد.

لیست ۳۰نفره چگونه شکل گرفت

اعطاء ادامه داد: به هر شکل لیست بلند شهرداری تهران از سوی اعضا تهیه شد. هر کدام از اعضای شورا حداکثر ۵گزینه پیشنهادی خود را مطرح کردند و این لیست به شرحی که گفتم، تهیه شد. البته اشتراکات زیادی در بین پیشنهادات وجود داشت که در نهایت ۳۰ اسم مشخص شد.

رأی‌گیری مخفی در مرحله بعد

وی با بیان این‌که در مرحله بعدی یک رأی‌گیری مخفی به عمل می‌آید که هر کدام از اعضا به ۵نفر رأی خواهند داد، گفت: نهایتاً نیز ۵نفری که باید به صحن بیایند و برنامه‌هایشان را ارایه کنند، مشخص خواهد شد. طبق زمان‌بندی مشخص شده، مقرر است این رأی‌گیری روز شنبه ۱۲آبان انجام شود و روز شنبه ۱۹ آبان‌ماه این ۵نفر برنامه خود را براساس برنامه ۵ ساله سوم شهرداری، به هیأت‌رییسه ارایه می‌کنند.

۲۰ آبان، زمان ارایه برنامه‌های گروه ۵

به گفته وی، روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه نیز در دو جلسه کاری صبح و بعدازظهر هر کدام از این ۵گزینه یک ساعت زمان در اختیار دارند تا نقطه‌نظراتشان را مطرح کنند. پس از ارایه برنامه‌ها، جلسه پرسش‌وپاسخ برگزار و بقیه این فرآیند پیگیری می‌شود. باید فرآیند انتخاب شهردار جدید کوتاه‌تر شود؛ هم‌اکنون جلسه‌ای دراین خصوص در جریان است که اگر در فرآیند تغییری حاصل شود تا روند کوتاه‌تر شود، اطلاعات آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. بی‌تردید این ۳۰ نفر پیشنهاد اولیه اعضا هستند و از این مرحله به بعد در مورد افراد بحث و بررسی انجام خواهد شد.

معیار ۱۶ گانه

اعطاء تأکید کرد: قطعاً معیار‌ها براساس مجموعه معیارهای ۱۶ گانه‌ای که پیش از این اعلام شده است، مدنظر خواهد بود. در این مرحله صرفاً پیشنهادهای اولیه مطرح می‌شود و براساس آن است که لیست اولیه ۳۰ نفره ارایه شده لذا هنوز بحثی در مورد این افراد صورت نگرفته است. قطعاً پیش از رأی‌گیری اعضا برای ۵ نفر، بحث و گفت‌وگو در مورد هر یک از گزینه‌ها انجام خواهد گرفت. سخنگوی شورای‌اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: طی چند روز اخیر تماس‌های متعددی برای انتخاب گزینه‌ها انجام شده و افرادی نیز اعلام آمادگی کردند. اعضای شورا در دسترس هستند و گفت‌وگو‌ها در این زمینه در جریان هستند و بر همین اساس اعضا گزینه‌های خود را حداکثر تا ۵ نفر ارایه کردند.

هت‌تریک هاشمی رفسنجانی در نامزدی!

یکی از معروف‌ترین کاندیداهای حاضر در گروه ۳۰، فرزند آیت ا…‌هاشمی است. محسن‌هاشمی‌رفسنجانی که هم‌اکنون ریاست شورای‌شهر تهران را برعهده دارد، برای سومین بار اسمش در لیست گزینه‌های شهرداری تهران مطرح شده تا به قول فوتبالی‌ها در این زمینه هت‌تریک کرده باشد. وی که بار‌ها از عدم علاقه‌‌اش برای سمت شهرداری سخن به میان آورده، باز هم کاندید شهرداری است و باید دید که آیا این بار اعضای شورا و باقی افراد نزدیک به وی می‌توانند او را برای شهردار شدن ترغیب کنند یا خیر.