عرضه مجدد نفت در بورس انرژی

عرضه مجدد نفت در بورس انرژی گروه بانک، بیمه، بورس- بورس نفت، بورسی برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی. در آستانه ۱۳ آبان دولت تصمیم گرفت که مهم‌ترین هدف آمریکا در تحریم‌های یک‌جانبه یعنی نفت را با پیش‌دستی خنثی کند. دولت دونالد ترامپ تصمیم دارد از روز ۱۳ آبان و همزمان […]

عرضه مجدد نفت در بورس انرژی

گروه بانک، بیمه، بورس- بورس نفت، بورسی برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی. در آستانه ۱۳ آبان دولت تصمیم گرفت که مهم‌ترین هدف آمریکا در تحریم‌های یک‌جانبه یعنی نفت را با پیش‌دستی خنثی کند. دولت دونالد ترامپ تصمیم دارد از روز ۱۳ آبان و همزمان با تسخیر لانه جاسوسی کشورش در ایران، دور بعدی تحریم‌های یک‌جانبه را آغاز کند و این بار مهم‌ترین منبع درآمد کشورمان یعنی نفت را هدف قرارداده است.

پیامدهای منطقه‌ای و جهانی تحریم نفت

دولت روحانی نیز از قبل می‌دانست که با توجه به دوران حکومت ترامپ بر کاخ سفید روزنه امیدی برای گفت‌وگو وجود ندارد و این کشور می‌خواهد صادرات نفت را متوقف کند. اتفاقی که می‌تواند منجر به پیامدهای منطقه‌ای و جهانی شود و بر همین اساس بود که کابینه ترامپ با رایزنی با کشورهای نفتخیز خصوصاً عربستان درصدد پایین نگه داشتن قیمت جهانی نفت و در نهایت جایگزینی برای نفت ایران است.

قول عربستان برای تولید بیش‌تر

 هفته گذشته ولیعهد عربستان قول داد که تولید کشورش را به ۱۰٫۷ میلیون بشکه در روز برساند که تولیدی بی‌‏سابقه تلقی می‌شود. اما بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد که ادعای سعودی‌ها مبنی بر جایگزینی نفت خام ‏ایران در بازار بی‌پایه و اساس است. زنگنه گفت که کاهش صادرات نفت خام ایران نه توسط عربستان سعودی و نه هیچ کشور ‏دیگری در بازار جبران نخواهد شد.‏ طبق گفته تحلیلگران عامل دیگر اثرگذار بر رفتار سرمایه‌گذاران خبرهایی از کاهش میزان ‏ذخایر نفتی آمریکا بوده است. ‏

رونمایی از ذخائر نفتی آمریکا

براساس آمار‌ها آمریکا با داشتن بیش از ۲۰ میلیارد بشکه نفت جزو ۱۵ کشور اول جهان در این زمینه است و حالا اعلام کرده که هفته آینده و همزمان با آغاز تحریم‌های یک جانبه‌‌اش علیه ایران، از ذخایر استراتژیک خود رونمایی خواهد کرد.

بورس نفت

در این شرایط دولت از روز یکشنبه ۶ آبان‌ماه جاری اقدام به فروش نفت در بورس انرژی کرد تا بتواند به نوعی تحریم‌های آمریکا علیه نفت کشورمان را خنثی کند. بر همین اساس نفت خام ایران پس از گذشت ۷ سال از اولین عرضه نفت در بورس، بالاخره در بورس انرژی معامله شد؛ در واقع با همکاری شرکت ملی نفت ایران، مجموعاً ۸ محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام با قیمت ۷۴٫۸۵ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

عرضه مجدد نفت در بورس انرژی

حال سیدعلی‌حسینی، مدیرعامل بورس انرژی با بیان این‌که بعد از ارزیابی از بازخورد معامله نفت خام، نسبت به اعلام زمان عرضه بعدی اقدام خواهد شد، گفت: وزارت نفت نظرات اصلاحی را در اطلاعیه بعدی لحاظ می‌کند. وی با اشاره به معامله ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام در اولین عرضه در رینگ صادراتی بورس انرژی گفت: برای عرضه بعدی نفت خام، باید منتظر اعلام شرکت ملی نفت باشیم؛ چراکه برنامه‌ریزی در این خصوص به این شکل است که ارزیابی از بازخورد عرضه صورت گرفته و براساس آن تصمیم گرفته می‌شود که آیا عرضه‌های دیگری صورت می‌گیرد و زمان آن چه وقت باید باشد. مدیرعامل بورس انرژی افزود: به لحاظ قانونی و کارشناسی، عرضه یک عرضه موفق به شمار می‌رفت؛ چراکه حداقل خرید تعیین شده برای آن، ۳۵ هزار بشکه بوده؛ در حالی که ۲۸۰ هزار بشکه معامله شد و به نظر من عرضه موفقی بود. باید توجه داشت که این اولین باری بود که این عرضه صورت گرفت.

تداوم عرضه نفت

مدیرعامل بورس انرژی تصریح‌کرد: هر کار نو ملاحظات خاص خود را دارد و شرکت نفت نیز قبول کرده که اگر عرضه‌های نفت خام تداوم داشته باشد، حتماً نظرات دست‌اندرکاران و فعالان اقتصادی در اطلاعیه‌های بعدی لحاظ شود. حسینی در پاسخ به این سؤال که دلیل عدم حضور شرکت چندملیتی در نخستین عرضه نفت خام چه بوده است، گفت: اطلاعات خریداران محرمانه است؛ ولی موارد مطرح شده در خصوص شرکت چندملیتی به نظر من شایعه است و صحیح نیست و مرجع رسمی هر گونه اظهارنظر راجع به خریداران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه(سمات) است.