ارایه آمار‌ها در بخش بهره‌برداری معادن به صورت ماهانه انجام نمی‌گیرد

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صمت ارایه آمار‌ها در بخش بهره‌برداری معادن به صورت ماهانه انجام نمی‌گیرد روند مثبت رشد صادراتی موادمعدنی تا پایان سال ۹۶ گروه معدن و زمین ،صادرات موادمعدنی به‌عنوان یکی از راهکارهای شاخص برای رسیدن به ارزش‌افزوده و همچنین راز ادامه حیات معادن به ‌شمار می‌آید. موادمعدنی که قابلیت صادر کردن […]

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صمت

ارایه آمار‌ها در بخش بهره‌برداری معادن به صورت ماهانه انجام نمی‌گیرد

روند مثبت رشد صادراتی موادمعدنی تا پایان سال ۹۶

گروه معدن و زمین ،صادرات موادمعدنی به‌عنوان یکی از راهکارهای شاخص برای رسیدن به ارزش‌افزوده و همچنین راز ادامه حیات معادن به ‌شمار می‌آید. موادمعدنی که قابلیت صادر کردن دارند تابع ۳ عامل اصلی قیمت بازار جهانی، هزینه‌های تولید و حمل موادمعدنی هستند. بنابراین امکان دارد مادهمعدنی قیمت و هزینه تولید مناسبی داشته باشد اما هزینه حمل آن، بدون توجیه اقتصادی باشد.

در این رابطه کاووس‌قاسمی، مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صمت از رشد صادرات موادمعدنی تا پایان سال ۹۶ خبر داد و تولید صنایع فلزی را با رشد ۴درصدی بیش‌ترین بخش بهره‌برداری معادن اعلام کرد.

قاسمی در ادامه افزود: در بخش مواد‌معدنی با فرایندهای اولیه ۱٫۲درصد رشد صادراتی مشاهده می‌شود. عمده مواد صادراتی کشور در محصولات معدنی سنگ‌آهن، کرومیت، سنگ‌های تزیینی کارشده و کارنشده، سنگ گچ و… است.

تفاوت نوع صادرات موادمعدنی بسته به کشور هدف

به گفته وی در صادرات موادمعدنی کشورهای هدف بسته به نوع ماده‌معدنی صادره با هم تفاوت دارند.

قاسمی ضمن بیان این نکته تصریح‌کرد: در محصولات معدنی که بعد مسافت در آنها اهمیت دارد عمده صادرات موادمعدنی به چین، هند، حاشیه خلیج‌فارس و عراق صادر می‌شود.

وی در همین مورد اضافه‌کرد: اما در محصولاتی مانند شمش آهن، محصولات فولادی، مس و… بازار هدف دوردست‌تری دارند. به عنوان مثال شیشه در اروپا هم بازار دارد، اما در موادمعدنی کشورهای نزدیک‌تر می‌رود. با این حال بیش‌ترین رقم صادرات مربوط به صنایع معدنی است.

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن گفت: در بخش بهره‌برداری معادن ارایه آمار‌ها به صورت ماهانه انجام نمی‌پذیرد و به علت بررسی‌ها و محاسباتی که لازم است در این صورت انجام گیرد این آمار سالانه ارایه می‌شود و بنابراین آماری که در حال حاضر در اختیار داریم مربوط به پایان سال ۹۶ است.

قاسمی از شد ۶درصدی تولید معادن در بخش سنگ‌های تزیینی خبر داد و گفت: در این بخش ۱۲۰۰ معدن فعال وجود دارد که نسبت به سال گذشته رشد تولید قابل توجهی هم داشته‌اند. همچنین در معادن فلزی نیز ۴درصد رشد مشاهده می‌شود

وی در همین مورد توضیح داد: به‌طورکلی تعداد معادن تا پایان سال ۹۶، ۱۰هزار و ۲۰۰ معدن بوده که از این تعداد بیش از ۶هزار معدن فعال است.

۶۰درصد معادن از لحاظ تعداد فعال هستند

به گفته قاسمی از لحاظ تعداد و نه حجم تولید، ۶۰درصد معادن فعال هستند.

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن در ادامه با بیان این‌که تعطیلی معادن با توجه به شرایط روز اقتصادی تغییر می‌کند، توضیح‌داد: برای مثال در حال حاضر شرایط روز اقتصادی به گونه‌ای است که موادمعدنی فلزی بازار مصرفی و قیمت‌های جهانی مناسبی دارد و همچنین صادرات نیز در این محصولات دارای مزیت است. بنابراین تولید این موادمعدنی فلزی افزایش می‌یابد و در مقابل مصالح ساختمانی به علت رکود مسکن افزایش نداشته و در برخی موارد کاهش نیز داشته است. این کم شدن مزیت برای تولید موادمعدنی ساختمانی گاهی حتی باعث تعطیلی معادن شده است. به عبارت دیگر، تولید در آن معادن با توجه به شرایط اقتصادی مزیت نداشته و مجبور می‌شوند معادن را تعطیل کنند.

قاسمی در ادامه افزود: بنابراین تعطیل شدن معادن نتیجه کوتاهی بخش خاصی نیست و زنجیره شرایط اقتصادی و روز کشور حدود این فعالیت را تعیین می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مسافت در تولید معادن اضافه‌کرد: از طرف دیگر محصولات معدنی تا بعد خاصی از مسافت صرف اقتصادی برای تولید دارند و اگر مسافت بازار مصرف از حدی بیش‌تر باشد معادن نیمه‌تعطیل یا تعطیل می‌شوند.