جهش در صادرات موادمعدنی با برنامه‌های حمایتی وزارت‌صمت

وزیر جدید صنعت، معدن‌وتجارت مطرح کرد جهش در صادرات موادمعدنی با برنامه‌های حمایتی وزارت‌صمت محمدقره‌داغلی- وزیر صنعت، معدن‌وتجارت از هدف‌گذاری این وزارتخانه برای افزایش ۰٫۲درصدی سهم بخش معدن در اقتصاد خبر داد و اعلام کرد که وزارت‌صمت برنامه‌هایی برای افزایش صادرات موادمعدنی اجرا خواهد کرد. رضارحمانی در بازدید از چهاردهمین دوره نمایشگاه ایران کانمین ۲۰۱۸ […]

وزیر جدید صنعت، معدن‌وتجارت مطرح کرد

جهش در صادرات موادمعدنی با برنامه‌های حمایتی وزارت‌صمت

محمدقره‌داغلی- وزیر صنعت، معدن‌وتجارت از هدف‌گذاری این وزارتخانه برای افزایش ۰٫۲درصدی سهم بخش معدن در اقتصاد خبر داد و اعلام کرد که وزارت‌صمت برنامه‌هایی برای افزایش صادرات موادمعدنی اجرا خواهد کرد.

رضارحمانی در بازدید از چهاردهمین دوره نمایشگاه ایران کانمین ۲۰۱۸ از هدف‌گذاری این وزارتخانه برای افزایش سهم بخش معدن در اقتصاد خبر داد و گفت: سهم معدن در اقتصاد کشور در حال‌حاضر ۱٫۲ درصد است ولی هدف دولت این است که تا آخر امسال این عدد به ۱٫۴درصد برسد، که به تبع آن سهم صنایع‌معدنی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این‌که صادرات در شرایط فعلی کشور توجیه اقتصادی دارد و جزو اولویت‌های وزارت‌صمت است، اظهارکرد: برنامه‌های مختلفی شامل نوسازی صنایع و حمایت‌های مالی برای بخش معدن در نظر گرفته شده که باعث جهش در حوزه صادرات مواد معدنی خواهد شد.

رحمانی همچنین با تأکید بر این‌که استراتژی مقابله با تحریم‌ها در بخش معدن، حداکثر استفاده از ظرفیت‌های معدنی است، گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته پررونق‌تر و جدی‌تر بود و در آن اثری از تحریم‌ها حس نکردم.

وزیر جدید صمت خاطرنشان کرد: تجهیزاتی که در داخل تولید می‌شوند، نباید از کشورهای دیگر تأمین شود؛ ولی در مواردی برای نوسازی معادن نیاز به تجهیزاتی است که مشابه داخلی آن وجود ندارد.

اجرای نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی مهم‌ترین انتظار فعالان معدنی از وزیر صمت

همچنین در این نمایشگاه داریوش‌اسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن مهم‌ترین انتظار فعالان معدنی از وزیر جدید صنعت، معدن‌وتجارت (صمت) را اجرای نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی عنوان کرد و با بیان این‌که که مهم‌ترین بند این طرح، توسعه اکتشافات معدنی است گفت این اولین بار است که در کشور برای بخشی نقشه راه تعریف شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن با بیان این‌که اجرای این طرح می‌تواند انقلابی در بخش معدن و صنایع‌معدنی ایجاد کند، اظهارکرد: در نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی اولین تأکید بر اکتشاف است به‌طوری‌که ۳۰درصد از همه درآمدهای بخش معدن، ۲۰درصد از درآمدهای عملیاتی ایمیدرو و ۳۰درصد از درآمدهای اختصاصی سازمان زمین‌شناسی به بخش اکتشاف اختصاص داده شده است.

اسماعیلی در ادامه هدایت آزمایشگاه‌های معدنی تحت یک مدیریت واحد و تقویت ارتباط معدن و دانشگاه را از دیگر موارد تعریف شده در نقشه راه معدن عنوان کرد.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی معدن، خارج کردن پروژه‌های معدن و صنایع‌معدنی از رکود، از موارد دیگری است که در این طرح مورد تأکید قرار گرفته و طبق برنامه‌ریزی‌ این نقشه راه باید طی یک سال آینده تا حد امکان معدن تعطیل نداشته باشیم.

اسماعیلی در پایان با تأکید بر آمادگی سازمان نظام مهندسی معدن برای همکاری در توسعه معادن، اظهار کرد: کارهای عملیاتی باید به بخش‌خصوصی سپرده شود و دولت نقش برنامه‌ریزی و نظارت داشته باشد چرا که بخش‌خصوصی می‌تواند حجم بالای نقدینگی که بلای جان اقتصاد شده را جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن کند.

 

در سال‌های گذشته کمک‌های دولت برای تجهیز معادن و تأمین ماشین‌آلات اندک بود

گفتنی است که علاالدین‌میرمحمدصادقی، نایب‌رییس اتاق تهران در حاشیه این نمایشگاه درباره آغاز دور تازه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان گفت: نباید خیلی به این تحریم‌ها اعتنا کنیم، تحت تأثیر قرار بگیریم یا دست از کار بکشیم.

میرمحمدصادقی اظهار داشت: ادامه تولید همراه با تسهیل فضای کسب‌وکار در شرایط کنونی، می‌تواند بی‌اثرکننده تحریم‌ها باشد.

نایب‌رییس خانه معدن ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌های معدنی سرشاری برخوردار است که استفاده از آنها نیازمند امکاناتی است که باید دولت و دست‌اندرکاران اکتشاف و استخراج معدن تأمین کنند تا درآمدهای مورد نظر در این بخش محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کمک‌های دولت برای تجهیز معادن و تأمین ماشین‌آلات اندک بود و بیش‌تر بخش‌خصوصی آن هم در حد توان خود پیشقدم می‌شد اما استفاده بیش‌تر از این مواهب خدادادی نیازمند فعال‌تر شدن هرچه بیش‌تر دولت و بخش‌خصوصی است.

صادقی تأکید کرد: دولت با کمک در تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین ارایه تسهیلات با نرخ سود پایین می‌تواند به یاری فعالان معدنی بشتابد؛ این در حالی است که در گذشته دولت خود به واردات ماشین‌آلات می‌پرداخت و بدون دریافت بهره و به صورت اقساطی در اختیار فعالان معدنی قرار می‌داد.

گفتنی است؛ ۱۱ آبان چهاردهمین دوره نمایشگاه ایران کانمین ۲۰۱۸ با حضور بیش از ۸۰ شرکت بزرگ داخلی و ۴۰ شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. این نمایشگاه ۴روزه تا چهاردهم آبان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ ماه پذیرای علاقه‌مندان است.