آقای ترامپ؛ ممنون نظام ما باش!

به بهانه فرارسیدن ۱۳ آبان آقای ترامپ؛ ممنون نظام ما باش! مسعود طاهری- ۳۹ سال تحریم، ۳۹ سال فشارهای مختلف بین‌المللی، ۳۹ سال فشار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ اگر تمام اینها را کنار هم بگذاری به کشوری می‌رسی که قدمتش بخشی از تاریخ بشریت است. دفتر تاریخ هر کشوری را می‌توان در دوران مختلف نگاشت […]

به بهانه فرارسیدن ۱۳ آبان

آقای ترامپ؛ ممنون نظام ما باش!

مسعود طاهری- ۳۹ سال تحریم، ۳۹ سال فشارهای مختلف بین‌المللی، ۳۹ سال فشار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ اگر تمام اینها را کنار هم بگذاری به کشوری می‌رسی که قدمتش بخشی از تاریخ بشریت است. دفتر تاریخ هر کشوری را می‌توان در دوران مختلف نگاشت و در دوران معاصر می‌توان به جرأت تحریم‌های آمریکا را در طول دوران انقلاب اسلامی، یکی از برگ‌های ماندگار تاریخ کشورمان برشمرد.

آغاز تحریم‌های آمریکا

سیزدهمین روز آبان ۵۸ بود که دانشجویان پیرو خط امام(ره) با تسخیر لانه جاسوسی در تهران، کاری کردند کارستان. از گروگان گرفتن اعضای سفارت آمریکا گرفته تا به دست آوردن اسناد سری ایالات متحده در تهران. بازتاب این خبر آنچنان بود که تنها ساعاتی بعد بسیاری از خبرگزاری‌های آمریکایی و اروپایی به تحلیل این حرکت انقلابی پرداختند. در نهایت به دلیل این حرکت انقلابی، دولتمردان آمریکا تصمیم به تحریم گسترده علیه کشورمان گرفتند. تحریم‌هایی که از آن زمان با تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ آغاز شد و به بهانه‌های مختلف تاکنون ادامه پیدا کرده است. در واقع آمریکا در سال ۱۹۸۰ تحریمهای اقتصادی وسیعی را در واکنش به تصرف سفارت آمریکا در تهران علیه ایران وضع کرد.

آغاز تحریم‌های هسته‌ای!

بعد از خاتمه یافتن جنگ ویران‌کننده در کشورمان که به شهادت نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر انجامید، ایران کار بازسازی را آغاز کرد و در این بین کار ساخت راکتور هسته‌ای که از دهه‌ها قبل برنامه ساختش طرح‌ریزی شده بود، با همکاری آلمان آغاز شد. طی دوران پیروزی انقلاب تا پایان جنگ قیمت دلار چندین برابر شد و فشار ناشی از آن در تار و پود مملکت دیده می‌شد. اما آغاز فعالیت‌های هسته‌ای ایران با بهانه ساخت سلاح هسته‌ای، بهانه‌ای شد برای این‌که باز هم کشورمان تحت تأثیر تحریم‌های جدیدی قرار گیرند.

برجام و پایان تحریم‌های هسته‌ای

ادامه تحریم‌های ایران تا سال‌ها ادامه یافت تا این‌که با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، دور جدید گفت‌وگو‌ها میان ایران و ابرقدرت‌های جهانی برای پایان تحریم‌های هسته‌ای و دیگر تحریم‌ها آغاز شد. سرانجام کار در تیرماه ۹۴، توافقی به نام برجام بود. برجامی که با پیروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امیدها برای زنده نگه داشتنش مورد تردید جدی واقع شد.

در واقع با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، معلوم بود که برجام سرنوشت خوبی نخواهد داشت زیرا دونالد ترامپ بار‌ها از سنگ‌اندازی در برجام سخن رانده بود و آن را توافقی یک جانبه و به نفع نظام جمهوری اسلامی دانسته بود. ترامپ ۱۸ اردیبهشت ماه سال‌جاری کشورش را از برجام خارج و تحریم‌های پیشین آمریکا علیه کشورمان را آغاز کرد و از دیروز دور جدید تحریم‌های آمریکا آغاز شد؛ تحریم‌هایی که به گفته ترامپ بزرگ‌‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه یک کشور خواهد بود.

سود میلیاردی آمریکا از فروش اسلحه

در تمام سال‌های تحریم ایران، آمریکا توانسته با ترسیم یک ایران هسته‌ای و ترسناک میلیارد‌ها دلار سود به دست آورد. انستیتو تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم SIPRI در گزارشی اعلام کرد که تنها در ۱۰ سال گذشته آمریکا بزرگ‌ترین فروشنده اسلحه و عربستان بزرگ‌‌ترین خریدار اسلحه بوده است! گزارشی که به خوبی نقش پررنگ ایران را نشان می‌دهد. در واقع آمریکا چند دهه است که با ایران‌هراسی توانسته میلیارد‌ها دلار سود از فروش اسلحه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دست آورد. سودی که مستقیماً آثارش در طی تمام این سال‌ها در رشد اقتصادی آمریکا و ایجاد اشتغال مشخص بوده است؛ آن هم در حالی که در طی تمام این دهه‌ها ایران با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای مواجه بود که یکی از آنها ایجاد اشتغال بوده است؛ پس آقای ترامپ ممنون نظام ما باش!