دست رد شورای نگهبان به سینه CFT

قابل پیش‌بینی بود دست رد شورای نگهبان به سینه CFT گروه بانک، بیمه، بورس- خبر کوتاه بود و البته قابل پیش‌بینی، شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به CFT را رد کرد. این‌که شورای نگهبان قانون اساسی به رغم حمایت‌های همه جانبه دولت از CFT آن را رد و لایحه را به مجلس بازگرداند. دیروز و […]

قابل پیش‌بینی بود

دست رد شورای نگهبان به سینه CFT

گروه بانک، بیمه، بورس- خبر کوتاه بود و البته قابل پیش‌بینی، شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به CFT را رد کرد. این‌که شورای نگهبان قانون اساسی به رغم حمایت‌های همه جانبه دولت از CFT آن را رد و لایحه را به مجلس بازگرداند. دیروز و همزمان با سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران خبر آمد که شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به CFT را رد کرد تا بنا بر آنچه در شبکه‌های اجتماعی نیز شاهد بودیم موجی از شادی در بین تظاهرکنندگان ۱۳ آبان را شاهد باشیم.

دفاع دولت از CFT

اما دولت از همان ابتدا به عنوان مرجعی که لایحه کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را به مجلس فرستاده بود، دفاعی همه جانبه از آن کرد. در واقع CFT که یکی از زیرشاخه‌های FATFمهم‌ترین بخش FATF است. یکی از دلایل اصلی مقامات دولتی به ویژه مسؤولین بانک مرکزی و همچنین برخی از نمایندگان مجلس در دفاع از تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی FATF، جلوگیری از قطع ارتباط بانکی ایران در فضای بین‌المللی و کمک به بهبود این ارتباطات بود. در همین ارتباط، محمدجواد‌ظریف، وزیر امور خارجه شهریورماه در مصاحبه با خبرنگاران در دفاع از ضرورت تصویب لوایح مرتبط با FATF گفت: این لوایح در تمامی سطوح از جمله دبیرخانه شورای امنیت ملی به‌طور ریز بررسی شده و منافعش برای ایران قابل توجه است و یکی از مهم‌ترین بهانه‌های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری‌ها خواهد گرفت. سیدعباس‌عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز پیشتر گفت که برجام تنها یک چهارم مشکلات بانکی ما را حل کرد و سه‌چهارم باقی‌مانده به FATF و خودمان باز می‌گردد به این خاطر است که با برجام وضعیت بانکی ایران به مشکل مناسبی تبدیل نشد.

اثرات خروج از FATF

به جرأت می‌توان گفت که بیرون ماندن از حلقه شبکه کشورهایی که با FATF همکاری می‌کنند و عدم همکاری جریمه سنگینی از طرف دیگر کشورها، که هم‌اکنون تقریباً همه کشورهای جهان را شامل می‌شود، در بر خواهد داشت. پیامد عملی عدم همکاری با این سازمان وارد شدن در لیست اقدام متقابل است. انتظار روابط مالی از سایر کشور‌ها از جانب کشوری که در لیست اقدام متقابل قرار دارد، کاملاً واهی است. نه روسیه، نه چین، نه عراق و نه هیچ کشور دیگر حاضر نخواهد بود در صورت وارد شدن ایران در لیست اقدام متقابل با بخش مالی ایران تعامل داشته باشد.

توئیت ویژه کدخدایی

در حالی که توئیتر در ایران فیلتر است اما سخنگوی شورای نگهبان گهگاهی پیام‌های مهمی از آن ارسال می‌کند! دیروز عباسعلی‌کدخدایی در توئیتر نوشت: شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود مورد بررسی قرارداد و واجد ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس‌شورای‌اسلامی ارسال شده است. عباسعلی‌کدخدایی همچنین در رابطه با این‌که ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به لایحه الحاق دولت جمهوری‌اسلامی‌ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) شامل چه مواردی می‌شود، اظهارکرد: حدود ۲۰ مورد ایراد به این لایحه از طرف شورای نگهبان تشخیص داده شد که تعدادی از آنها ایراد شرعی، تعدادی مربوط به قانون اساسی و برخی موارد نیز مربوط به ابهام است. وی افزود: در رابطه با جزییات و مشروح این ایرادات حضور ذهن ندارم اما در آینده مشروح را اعلام می‌کنیم.