کاداستر از افتخارات معدن کشور است

رییس خانه معدن کاداستر از افتخارات معدن کشور است محمد قره داغلی-دولت یازدهم از نیمه سال۱۳۹۲ برای فعال‌سازی معادن برنامه‌ریزی کرد و مقرر ساخت افزون بر کمک‌رسانی به کسانی که به حمایت و تقویت برای بهره‌برداری از معادن نیاز دارند، پروانه بهره‌برداری معدن افرادی که به دنبال فعال‌سازی حوزه معدنی خود نبودند، باطل شود. طبق […]

رییس خانه معدن

کاداستر از افتخارات معدن کشور است

محمد قره داغلی-دولت یازدهم از نیمه سال۱۳۹۲ برای فعال‌سازی معادن برنامه‌ریزی کرد و مقرر ساخت افزون بر کمک‌رسانی به کسانی که به حمایت و تقویت برای بهره‌برداری از معادن نیاز دارند، پروانه بهره‌برداری معدن افرادی که به دنبال فعال‌سازی حوزه معدنی خود نبودند، باطل شود.

طبق قانون معادن محدوده‌های باطل شده، قابل واگذاری به افراد نیست؛ مگر این‌که به مزایده گذاشته شود و آزادسازی با اطلاع قبلی صورت گیرد.

در سال۱۳۹۴ سیستم کاداستر (حدنگار) برای ثبت محدوده‌ها و به عنوان بخشی از طرح ایجاد سامانه اطلاعات مکانی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت عملیاتی شد.

در این باره محمدرضا‌بهرامن، رییس خانه معدن ایران با اشاره به کاهش رانت بعد از استفاده از سیستم کاداستر در بخش معدن تأکید کرد: سیستم کاداستر یکی از افتخارات معدن کشور بوده است.

وی در این زمینه می‌افزاید: شناسنامه‌دار کردن معدن کار ساده‌ای نبود، با این حال این مسأله یکی از درخواست‌های مهم فعالان بخش معدن بود که با اجرای این سیستم انجام پذیرفت.

بهرامن تأکید کرد: در حال‌حاضر بیش از ۹۰درصد از معادن را در کشور می‌توان با نگاه و تعریف کاداستر تعریف کرد و این سیستم می‌تواند تا حد زیادی جلوی رانت و سوءاستفاده از اطلاعات و فرصت‌‌ها را بگیرد.

وی همچنین استفاده از این سیستم در واگذاری ۲۰۰محدوده امیدبخش معدنی را اتفاق مثبتی دانست و گفت: این‌که در اختصاص ۲۰۰ محدوده امیدبخش معدنی هم از این سیستم استفاده شد نشان می‌دهد که در این طرح نیز رانت و استفاده از اطلاعات و فرصت‌‌ها به حداقل رسیده و امنیت این واگذاری‌ها توسط این سیستم تأمین شده است.

بهرامن تصریح کرد: سیستم کاداستر تداخل را قطعاً نشان خواهد داد و اگر دو محدوده از نظر مختصات روی هم سوار شوند با استفاده از این سیستم می‌توان مرتفع کرد. بنابراین باید به بخش اکتشافات برای اجرایی کردن این سیستم تبریک گفت.

به گفته وی، با حمایت از سرمایه‌گذاران و تکیه بر سیستم‌هایی مثل کاداستر می‌توان اکتشافات واقعی ایجاد کرد.

اطلاعات سامانه کاداستر معادن در دسترس است

همچنین در این باره اسدا…کشاورز، مدیرکل دفتر امور اکتشاف معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت گفت: کاداستر معادن سامانه‌ای برخط است که اطلاعات آن در هر لحظه از شبانه روز قابل رویت بوده و هیچ چیز غیرشفافی در آن وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت گفت: با توجه به تعداد زیاد محدوده‌های معدنی و تراکم بالای آنها، قراردادن همه نام‌ها روی سامانه کاداستر، تشخیص‌شان را با دشواری مواجه می‌کند.

کشاورز بیان داشت: این سامانه، به روز و برخط است و افراد می‌توانند با مراجعه آن و قراردادن مکان نمای رایانه روی محدوده مورد نظر، نام و کد شناسایی آن را ملاحظه کنند و هیچ چیز غیرشفافی وجود ندارد.

کشاورز یادآوری کرد: در گذشته محدوده‌ها به‌طور دستی ثبت می‌شد و افراد مجبور بودند برای دریافت اطلاعات به استان محل محدوده معدنی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: افراد پس از مراجعه به استان، نقشه یک‌بیست‌و‌پنج هزارم توپوگرافی و پس از آن فرم مخصوصی را دریافت و پر می‌کردند و به سازمان صنعت، معدن‌وتجارت استان تحویل می‌دادند که مشخص شدن آزاد بودن یا نبودن آن محدوده معدنی ۱۰ تا ۶۰ روز زمان لازم داشت.

کشاورز اضافه کرد: اکنون با ایجاد سامانه کاداستر، همه این فرایند‌ها مکانیزه شده و اطلاعات آن در هر زمان از شبانه روز قابل دسترسی است و افراد در کسری از دقیقه می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.

به گفته این مسؤول، همه فعالان معدنی و آنانی که مطابق قانون صلاحیت فنی و مالی‌شان تأیید شده باشد، می‌توانند به اطلاعات سامانه کاداستر دسترسی داشته باشند.

گفتنی است که خدمات سامانه کاداستر شامل : نمایش برخط محدوده‌های معدنی در کشور، ثبت درخواست‌های اکتشافی در کل کشور به‌طور برخط بدون محدودیت زمانی، صدور پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری، تمدید پروانه اکتشاف و انتقال آن، ابطال و انتقال یا سلب صلاحیت گواهی کشف، انتقال یا سلب صلاحیت پروانه بهره‌برداری و صدور مجوز برداشت به دلیل بی‌کفایتی ذخیره، می‌باشد.