«کگهر» فرابورسی شد

ورود غول معدنی به بازار سرمایه «کگهر» فرابورسی شد مسعود طاهری- نشست خبری ورود غول معدنی به بازار فرابورس ایران در محل سازمان فرابورس برگزار شد و شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین غول‌های معدنی کشور به امید سرمایه‌گذاری مردم برای توسعه فعالیت‌های این شرکت به فرابورس وارد شد. نرخ جدید کنسانتره سنگ‌آهنی‌ها […]

ورود غول معدنی به بازار سرمایه

«کگهر» فرابورسی شد

مسعود طاهری- نشست خبری ورود غول معدنی به بازار فرابورس ایران در محل سازمان فرابورس برگزار شد و شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین غول‌های معدنی کشور به امید سرمایه‌گذاری مردم برای توسعه فعالیت‌های این شرکت به فرابورس وارد شد.

نرخ جدید کنسانتره سنگ‌آهنی‌ها

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی‌اکبرپوریانی، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در نشست خبری معارفه سهام این ناشر تصریح کرد: این شرکت در عملکرد ۶ماهه اول سال مالی۹۷ سودی معادل با ۳۳۷ریال به ازای هر سهم محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشدی ۱۷۹درصدی روبه‌رو بوده است.

به گفته وی در سال مالی گذشته نیز این شرکت موفق به تحقق سود ۴۴۶ریالی به ازای هر سهم شد که در این زمینه رقمی به عنوان تقسیم سودنقدی پیش‌بینی نشده است.

علی‌اکبرپوریانی با کاهش قیمت تمام شده پروژه‌های این شرکت با بومی‌سازی ماشین‌آلات عنوان کرد: در حال‌حاضر با توجه به کاهش هزینه سرمایه‌گذاری از ۸۵میلیون یورو به ۶۰ میلیون یورو در طرح‌های توسعه‌ای، تولید کنسانتره به‌طور کامل بومی‌سازی شده و تولید گندله نیز تا ۷۰ درصد از توان داخلی بهره گرفته می‌شود.

این مقام مسؤول با اشاره به سهم ۱۰درصدی «کگهر» از پروژه تصفیه و انتقال آب خلیج‌فارس به سیرجان عنوان کرد: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌ها، نرخ آبرسانی از خلیج‌فارس از هزینه تصفیه آب در منطقه سیرجان پایین‌تر تمام می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه برتر این شرکت در تولید سنگ‌آهن در کشور افزود: با وجود توقف فنی ۲۵روزه کارخانه اما تولید شرکت هم‌اکنون ۲۰درصد بالاتر از ظرفیت پیش‌بینی شده بوده است.

پوریانی شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر بزرگ‌‌‌ترین خریدار سنگ‌آهن این شرکت عنوان کرد و افزود: نرخ صادراتی سنگ‌آهن «کگهر» براساس فوب بندرعباس و عیار ۶۷ درصد حدود ۷۳ دلار برای هر تن تمام می‌شود.

مدیرعامل سنگ‌آهن گهر زمین پیرامون نرخ کنسانتره در صورت‌های مالی این شرکت عنوان کرد: در گذشته مطابق با بخشنامه وزارت صنعت نرخ فروش کنسانتره سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو به شرکت‌های فولادی معادل ۱۳درصد شمش فولاد خوزستان تعیین شده بود اما به تازگی عنوان شده این نرخ معادل ۱۵درصد شمش فولاد خوزستان تعیین شود.

به گفته وی در حال‌حاضر نرخ فروش کنسانتره «کگهر» با عیار ۶۷ درصد بیش از ۱۷درصد نرخ فروش شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود.

پوریانی در ادامه افزود: این شرکت در سال ۸۳ تأسیس شد و با دستور دولت، بهره‌برداری از معدن شماره۳ در منطقه گل‌گهر با برآورد ذخیره ۶۴۳ میلیون تن به مدت ۲۵ سال در اختیار شرکت گهرزمین قرار گرفت. هم‌اکنون دو خط تولیدی از ۵ خط تولید کنستانتره در این شرکت مشغول به‌کار بوده و این در حالی است که سال گذشته نیز عملیات برداشت ۱۸ میلیون تن سنگ‌آهن را کلید زد.

وی با اشاره به ترکیب سهامداران عمده شرکت سنگ‌آهن گهر زمین گفت: هم‌اکنون شرکت‌های گل‌گهر با ۳۰درصد، سرمایه‌گذاری امید با ۲۷٫۵درصد، سرمایه‌گذاری غدیر با ۲۲٫۵درصد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۲۰درصد حضور دارند.

قرارداد ساخت کارخانه گندله‌سازی

همچنین غلامرضا‌صالح، معاون مالی و بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین گفت: شرکت گهرزمین قرارداد ساخت کارخانه گندله‌سازی را با تولید سالانه ۵ میلیون تن با مشارکت دو بخش داخلی و خارجی محقق کرده است.

غلامرضاصالح اظهار داشت: شرکت اتوتک آلمان تجهیزات سنگ‌آهن گهرزمین را تأمین‌ کرده که تمامی تجهیزات از این شرکت خریداری و در سایت کارخانه مستقر شده است و مبالغ ارزی این تجهیزات با استفاده از ارز حاصل از صادرات کارخانه به‌طور کامل پرداخت شده است.

وی در پایان افزود: برای محصولات گهرزمین تقاضای داخلی وجود دارد اما این مجموعه برای تداوم طرح‌های توسعه‌ای خود منابع ارزی مورد نیاز خود را از طریق صادرات تأمین می‌کند و سال گذشته این شرکت صادرکننده نمونه کشور شناخته شد.

گفتنی است، معارفه سهام شرکت سنگ‌آهن گوهر زمین در حالی کم‌تر از ۱۲ساعت پس از اطلاع‌رسانی پیامکی فرابورس صورت می‌گیرد که هیچ مستندی از امید نامه و گزارش ارزش‌گذاری سهام این شرکت در دسترس عموم قرار داده نشده است.

براساس اطلاعیه فرابورس ایران، شرکت سنگ‌آهن‌ گهر زمین از تاریخ ۱۲آذرماه ۱۳۹۷ در بازار دوم فرابورس پذیرش و در تاریخ مزبور نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است.

با این اوصاف مطابق یادداشت حسابرس، مفاد ماده۷ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در خصوص ارایه گزارش تفسیری مدیریت برای دوره مالی مورد گزارش، رعایت نشده است.