بانک‌ها آماده دور زدن تحریم‌ها می‌شوند

بانک‌ها آماده دور زدن تحریم‌ها می‌شوند گروه بانک، بیمه، بورس- آغاز دور بعدی تحریم‌های آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی بانک‌ها را نیز به سیاهه این تحریم‌ها اضافه کرد. در واقع بازگشت تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا از روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه به معنای کاهش همکاری بانک‌های خارجی با بانک‌های ایرانی خواهد بود. استفاده گسترده […]

بانک‌ها آماده دور زدن تحریم‌ها می‌شوند

گروه بانک، بیمه، بورس- آغاز دور بعدی تحریم‌های آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی بانک‌ها را نیز به سیاهه این تحریم‌ها اضافه کرد. در واقع بازگشت تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا از روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه به معنای کاهش همکاری بانک‌های خارجی با بانک‌های ایرانی خواهد بود. استفاده گسترده ایران از نظام پرداخت و زیرساخت‌های پیام‌رسان مالی غربی این امکان را به آمریکا داده است تا ایران را تحریم بانکی کند.

محدودیت شدید عملیات بانکی با غرب

برای توضیح بهتر موضوع لازم است بدانید با بازگشت مجدد تحریم‌های بانکی توسط آمریکا و مشابه دوره قبلی اعمال این تحریم‌ها، امکان استفاده ایران از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی که تحت اختیار و نظارت آمریکاست، از بین خواهد رفت یا به شدت محدود می‌شود. به همین دلیل، معاملات تجاری بین‌المللی ایران از کانال رسمی بانکی خود خارج می‌شود و با روش‌هایی از قبیل صرافی‌ها یا کانال‌های ارزی سایر کشور‌ها انجام می‌گیرد.

برنامه‌های بانک مرکزی برای دور زدن تحریم‌ها

در همین ارتباط، رییس ‌کل بانک مرکزی ضمن اعلام برنامه و آمادگی سیستم بانکی برای دور زدن تحریم‌ها، تأکید کرد که مدیران عامل بانک‌ها تمهیدات خاصی برای تأمین سرمایه در گردش تولید به‌ نحوی که پاسخگوی شرایط ناشی از تفاوت نرخ ارز باشد را انجام دهند. عبدالناصر همتی در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها، با اشاره به فعالیت کارگروه مدیریت نقدینگی در بانک مرکزی که از اول مهر ماه تشکیل شده است، از مدیران عامل دعوت کرد که برنامه‌ها و پیشنهادات خود را در اختیار این کارگروه قرار دهند. ضمن این‌که به اقتضا به این جلسه دعوت خواهند شد. رییس‌کل بانک مرکزی از مدیران عامل خواست تمهیدات خاص برای مدیریت بانک، به‌خصوص تأمین سرمایه در گردش بخش تولید کشور و اختصاص منابع لازم به‌ نحوی که پاسخگوی شرایط ناشی از تفاوت نرخ ارز باشد را انجام دهند. همتی همچنین بر مساعدت در تسهیل واردات و صادرات فعالان اقتصادی تأکید کرد.

آمادگی سیستم بانکی برای دور زدن تحریم‌ها

همتی با اشاره به تحریم‌های شکست‌خورده آمریکا علیه نظام بانکی، این موضوع را نشان اهمیت نقش بانک‌ها در اقتصاد کشور و تسهیل تجارت خارجی دانست و برنامه و آمادگی سیستم بانکی برای دور زدن تحریم‌ها و تداوم خنثی‌سازی فشار آمریکا را اعلام کرد. رییس‌کل بانک مرکزی در این جلسه ضمن تشریح اقدامات بانک مرکزی در زمینه مقابله با تحریم‌ها از بانک‌های کشور خواست فراتر از گذشته با تمام توان و به‌کارگیری تجارب خود در دور قبلی تحریم‌ها نسبت به حفظ و تقویت روند تجارت خارجی و انتقالات مالی اقدام کنند. همتی ضمن تشکر از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و اعتماد آنها در اعطای اختیارات لازم به بانک مرکزی، ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت خصوصاً وزارت امور اقتصادی و دارایی موضوع مهم و حساس اصلاح نظام بانکی را با تدبیر و احتیاط و به نحو اطمینان‌بخش پیش ببرد. وی تأکید کرد حل مشکل ناترازی و ساختار مالی نظام بانکی که در طول سال‌های متوالی شکل گرفته است نیاز به تدبیر و حل آن در طول زمان دارد و ابراز امیدواری کرد با همکاری خود بانک‌ها بتوان آن را به سامان رساند.