دسترسی آزاد به اطلاعات پایه زمین‌شناسی در بستر اینترنت

دسترسی آزاد به اطلاعات پایه زمین‌شناسی در بستر اینترنت گروه معدن وزمین -بر کسی پوشیده نیست که توسعه معدن، یکی از موضوع‌های بسیار مهم در کشور است؛ به‌ویژه در شرایط فعلی اقتصاد که فروش نفت با مشکل روبه‌رو شده است. اطلاعات زمین‌شناسی از جمله نیازهای یک فعالیت معدنی است. از آنجا که معدنکاری دارای ریسک‌پذیری […]

دسترسی آزاد به اطلاعات پایه زمین‌شناسی در بستر اینترنت

گروه معدن وزمین -بر کسی پوشیده نیست که توسعه معدن، یکی از موضوع‌های بسیار مهم در کشور است؛ به‌ویژه در شرایط فعلی اقتصاد که فروش نفت با مشکل روبه‌رو شده است.

اطلاعات زمین‌شناسی از جمله نیازهای یک فعالیت معدنی است. از آنجا که معدنکاری دارای ریسکپذیری بالاتری نسبت به دیگر فعالیت‌های اقتصادی می‌باشد. در نتیجه هر قدر این دانسته‌های سرمایه‌گذار از زمین و تمام اجزای آن دقیق‌تر باشد، احتمال موفقیت او در این فرآیند نسبتاً پیچیده افزایش می‌یابد. از این جمله می‌توان به اطلاعات پایه زمین‌شناسی اشاره کرد.

این در حالی است که وظیفه اصلی جمع‌آوری و تولید این اطلاعات بر عهده دولت‌هاست، چگونگی افشای آن، به صورتی که در زمان مناسب و با فرمتی کارا در اختیار فعالان معدنی قرار گیرد، اهمیت فراوانی دارد. برهمین اساس در کشور ما نیز سازمان زمین‌شناسی و نقشه‌برداری معدنی کشور در سال۱۳۴۱ با کمک سازمان ملل تأسیس شد. وظیفه اصلی این سازمان انجام بررسی‌های زمین‌شناسی و معدنی، برنامه‌ریزی و جمع‌آوری نتایج فعالیت‌های زمین‌شناسی، و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی ایران مقرر شد.

در چند سال اخیر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی، دسترسی آزاد به اطلاعات پایه زمین‌شناسی به ارگان‌ها و شرکت‌های ذی‌نفع بوده است. برای این‌که این مهم به نتیجه برسد لازم است این اطلاعات در اختیار کسانی ‌که می‌توانند از این داده‌ها در راستای اکتشاف معدن استفاده کنند، قرار گیرد، زیرا بدون بهره‌گیری از اطلاعات پایه زمین‌شناسی اجرای طرح‌های عمرانی به‌ویژه در بخش زیربنایی مانند آب، برق و گاز غیرممکن است.

همین امر سبب شد که راضیهلک رییس این سازمان از دسترسی آزاد به اطلاعات پایه این مجموعه در بستر وب از درگاه وب‌سایت پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور در راستای استفاده تمام دستگاه‌ها از این منابع اطلاعاتی خبر داد.

راضیه‌لک، با اشاره به تولید اطلاعات پایه برای بخش‌های دولتی و خصوصی در حوزه زمین‌شناسی که بر عهده سازمان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گذاشته شده، گفت: تمامی بخش‌ها، اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی و حتی افراد می‌توانند از این اطلاعات پایه و کاربردی استفاده کنند.

وی انتشارات اطلاعات بر بستر web gis را گامی در جهت الکترونیکی کردن اطلاعات و خدمات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور عنوان و تصریح کرد: این موضوع به مکان محور کردن اطلاعات کمک می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت با بیان این‌که اطلاعات مربوط به زمین‌شناسی که در حال تولید است در دو حیطه مرتبط با مخاطرات زیست‌محیطی از جمله آلودگی‌ها، فرونشست‌های زمین، سیل و زلزله و نیز اطلاعات معدنی و شناسایی پتانسیل‌های معدن تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: این اطلاعات برای سازمان برنامه و بودجه، استانداری‌ها، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، شهرداری‌ها و سازمان فضایی، فعالین بخش معدنی و خصوصی و… می‌تواند مفید باشد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: اطلاعات مربوط به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و باید با انتشار آزاد اطلاعات بتوان از این منبع دیتا استفاده بهینه شود. لک با بیان این‌که دسترسی آزاد به اطلاعات نیازمند بستر الکترونیکی است، گفت: این بستر طراحی شده و ورود اطلاعات بر مبنای وب gis در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات اطلاعاتی زمین‌شناسی از طریق پروژه داده‌باز (open data) در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و دولت با نامه و مکاتبه و حتی فعالان این بخش می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اظهار داشت: اطلاعات مرتبط با زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی برای توسعه عمرانی به‌کار گرفته می‌شود و هر سازمان و نهادی قبل از هر اقدام عمرانی و احداث می‌تواند این اطلاعات را از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور استعلام کند.

معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت افزود: تاکنون به دلیل ارتباطات کم میان دستگاه‌ها این اطلاعات آن طور که باید منتقل نمی‌شد اما با جلسات متعددی که با سازمان فضایی، سازمان جغرافیایی ارتش و سازمان نقشه‌برداری داشته‌ایم، به فکر تجاری‌سازی اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات برای اشتغالزایی و توسعه کسب‌وکار در این بخش افتادیم.

در همین رابطه امیداردبیلی، معاون پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور با بیان این‌که این اطلاعات با آدرس
 
http: //www.webgis.ngdir.ir قابل دسترسی برای مخاطبان و علاقه‌مندان علوم‌زمین خواهد بود، گفت: کارشناسان در حال بارگزاری اطلاعات بر مبنای web gis هستند و در حال‌حاضر ورود به این بستر با کلمه عبور امکان‌پذیر است و به زودی این درگاه پس از تکمیل اطلاعات برای عموم علاقه‌مندان قابل مشاهده خواهد بود.