استارت اجرای بسته حمایتی مردم از ماه جاری

استارت اجرای بسته حمایتی مردم از ماه جاری زهرا قره داغی- بسته حمایتی؛ بسته‌ای که دولت برای حمایت از حقوق ثابت‌بگیران در نظر گرفته و به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت روحانی مطرح است. در روزگاری که دخل‌ها هیچ تناسبی با مخارج ندارند، افزایش حقوق تنها راهی است که شاید بتواند مرحم زخم‌های مالی […]

استارت اجرای بسته حمایتی مردم از ماه جاری

زهرا قره داغی- بسته حمایتی؛ بسته‌ای که دولت برای حمایت از حقوق ثابت‌بگیران در نظر گرفته و به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت روحانی مطرح است. در روزگاری که دخل‌ها هیچ تناسبی با مخارج ندارند، افزایش حقوق تنها راهی است که شاید بتواند مرحم زخم‌های مالی باشد. این در شرایطی است دولت قصد دارد تا قیمت بنزین را نیز افزایش دهد که با این حساب بی‌شک قیمت اکثر کالا‌ها باز هم افزایش خواهد یافت. در مراسم معارفه وزیر جدید رفاه، وعده ارایه بسته حمایتی دولت در ماه جاری داده شد و شریعتمداری به عنوان سکان‌دار جدید وزارترفاه گفت که دولت قصد دارد از همین ماه کار را آغاز کند.

۳میلیون نفر زنان سرپرست خانوار هستند

محمدشریعتمداری در حاشیه مراسم معارفه‌اش در وزارت‌رفاه با بیان این‌که کارگران بخش وسیعی از جامعه هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند گفت: طیف عظیمی از بانوان خوب و ارزشمند کشور تحت عنوان زنان سرپرست خانوار شناخته می‌شوند که قریب به ۳میلیون نفر هستند. وی افزود: در شرایطی که امروز اداره زندگی در طبقات متوسط با درآمد ثابت کار دشواری است، این زنان بار تکفل جامعه را به دوش می‌کشند و حتماً باید برنامه‌ریزی‌هایی برای آنها داشته باشیم.

اشتغال موجود را صیانت کنیم

وزیررفاه با بیان این‌که در شرایط تحریم باید اشتغال موجود را صیانت کنیم گفت: اگر سیاستگذاری‌های اقتصادی اصلاح و تولید فقر متوقف نشود با مشکل مواجه می‌شویم. سیاست اقتصادی حامی تولید باید در شرایط تحریم محکم‌تر و با شدت بیش‌تری دنبال شود.

حمایت مالی از اقشار با درآمد ثابت

وی به ارایه توضیحاتی درباره بسته حمایتی پرداخت و بیانداشت: کار مشترکی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت‌رفاه است که شامل حمایت مالی از اقشار با درآمد ثابت است و همچنین حمایت کالایی با حداقل‌های ممکن از مجموعه این اقشار در چند نوبت صورت می‌گیرد. در گام اول تمام افراد تحت پوشش‌ نهادهای حمایتی در دستور کارند که از این امکان مطابق ۱۴ نوبتی که قبلاً استفاده کرده بودند با جدول جدیدی که رقمی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای خانوار یک تا ۵نفره را فراهم کرده، بهره‌مند می‌شوند.

پرداخت نقدی به‌کارمندان دولت

وی با بیان این‌که این بسته حمایتی، کالایی است اظهار کرد: لیست کالا‌ها متنوع است که دست خانواده‌ها را در انتخاب باز می‌گذارد. وزیر رفاه افزود: در قدم دوم یک برنامه داریم که به‌زودی همراه با حقوق این ماه یا زودتر توسط دولت یا وزارت اقتصاد اجرایی می‌شود. این برنامه شامل پرداخت به‌ کارمندان دولت در بخش‌های مختلف است که به صورت نقدی پرداخت می‌شود. شریعتمداری ادامه داد: سایر گروه‌های با درآمد کم‌تر که جزو اقشار حمایت شده تحت پوشش نهاد‌ها نیستند، گروه سوم هستند که طرح مربوط به آنها دو هفته بعد از اجرای طرح در دور اول، اجرا می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که قبلا گفته شده بود افراد زیر ۳میلیون تومان حقوق مشمول می‌شوند گفت: خطی در مجلس مشخص شده بود و سازمان برنامه آن خط را در تنظیم این میزان ریالی مورد استفاده قرارداده است. همه آنهایی که از حقوق دولت بهره‌مند می‌شوند شامل بیمهشدگان، بازنشستگان و سایر گروه‌ها، شناسایی شده‌اند.

سیاستگذاری‌ها در جهت حمایت از دهک‌های پایین باشد

علی‌ربیعی، وزیر سابق رفاه نیز در حاشیه مراسم تودیع خود گفت: بار‌ها گفته‌ام سیاست‌های نیولیبرالی در این شرایط پاسخگو نیست. معتقدم به سیاستگذاری معطوف به طبقات پایین و سیاست عادلانه کردن در طبقات پایین در شرایط تحریم به شدت نیازمندیم و حتی اگر شده پول از جاهای مختلف به این قسمت ببریم باید مراقب این دهک‌ها باشیم که فکر می‌کنم مهم‌ترین چالش شریعتمداری همین باشد. باید به فکر حقوق کارگران باشیم و اجازه ریزش نیرو ندهیم و حتی شده یارانه بدهیم تا کارگران در کارخانه‌ها بمانند.