پاگشای استارت‌آپ‌ها در فرابورس از طریق صندوق‌های جسورانه

پاگشای استارت‌آپ‌ها در فرابورس از طریق صندوق‌های جسورانه گروه بانک، بیمه، بورس- صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، یکی از شیوه‌های موفق تأمین مالی کسب‌وکار‌های استارت‌آپی در دنیا هستند. روش کار این گونه صندوق‌ها به این شکل است که سرمایه‌گذار وارد مشارکت با شرکت استارت‌آپی می‌شود و علاوه بر اثرگذاری بر مسایل مالی و سرمایه‌گذاری، در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی […]

پاگشای استارت‌آپ‌ها در فرابورس از طریق صندوق‌های جسورانه

گروه بانک، بیمه، بورس- صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، یکی از شیوه‌های موفق تأمین مالی کسب‌وکار‌های استارت‌آپی در دنیا هستند. روش کار این گونه صندوق‌ها به این شکل است که سرمایه‌گذار وارد مشارکت با شرکت استارت‌آپی می‌شود و علاوه بر اثرگذاری بر مسایل مالی و سرمایه‌گذاری، در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و بازاریابی آن نیز مشارکت دارد. همین خصوصیات باعث شده که این صندوق‌های به دنبال مکانی مطمئن همچون بازارسرمایه باشند.

چگونگی عملکرد صندوق‌های جسورانه

سرمایه‌گذاران خطرپذیر، کسب‌وکارهای نوپای در حال رشد و تازه‌تأسیس را به لحاظ مالی تأمین می‌کنند، سهام شرکت را می‌خرند (تأمین مالی از طریق دارایی) و به توسعه محصول یا خدمات جدید با مشارکت فعال در اداره شرکت، کمک می‌کنند تا ارزش شرکت‌های نوپا بیش از پیش شود. آنها همچنین با انتظار سود بالاتر، ریسک‌های بیش‌تر را می‌پذیرند و گرایش به سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند.

مراحل سرمایه‌گذاری خطرپذیر

به‌طور کلی می‌توان ۳مرحله اصلی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در نظر گرفت: مرحله ارزیابی و انعقاد قرارداد، مرحله مشارکت و در نهایت مرحله خروج. سرمایه‌گذار خطرپذیر در مرحله ارزیابی و انعقاد قرارداد، طرح پیشنهادی شرکت نوپای مبتنی بر نوآوری و کارآفرین را از منظر مالی، بازار، بلوغ محصول، سودآوری، ریسک‌ها، نقدشوندگی طرح، ویژگی‌های تیم کارآفرین و حتی ویژگی‌ها و توانمندی‌های شخصیتی کارآفرین ارزیابی کرده و پس از مذاکرات متعدد با شخص کارآفرین، قراردادی منعقد می‌کند که لازم‌ اجرا و به لحاظ حقوقی قابل ادعاست. طبق آمار انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر آمریکا، به ازای هر صد طرح کسب‌وکاری که به یک وی.سی می‌رسد، تنها ۱۰ طرح مورد بررسی جدی‌تر قرار می‌گیرد و تنها یک مورد به سرمایه‌گذاری منجر می‌شود. در مرحله مشارکت، دو طرف وظایف تعیین شده خود را به انجام می‌رسانند. کارآفرین به تولید محصول یا خدمت مورد مشارکت می‌پردازد و سرمایه‌گذار نیز علاوه بر آوردن سرمایه، مشاوره‌های مدیریتی و مالی را ارایه داده و شبکه متخصصان و مشتریان خود را در اختیار شرکت جدید قرار می‌دهد. حمایت سرمایه‌گذاری خطرپذیر فراتر از سرمایه صِرف است؛ زیرا این سرمایه‌گذاران به‌طور فعالانه در امور شرکت ورود پیدا می‌کنند و معمولاً یک کرسی هیأت‌مدیره را در اختیار دارند. موفقیت شرکت‌های سرمایه‌پذیر نیز در گرو همکاری فعالانه وی.سی‌ است. در مرحله سوم که خروج از مشارکت است، معمولاً مطابق آنچه در قرارداد به‌ عنوان استراتژی خروج تعیین شده‌، مطابق سهم دو طرف شراکت، سود و زیان هر دو سوی قرارداد تعیین می‌شود. خروج وی.سی معمولاً به ‌صورت فروش سهم خود در شرکت به سرمایه‌گذاری جدید یا شرکتی بزرگ‌تر، ادغام و اکتساب شرکت، یا عرضه عمومی اولیه آن در بازار بورس است. سرمایه‌گذاری انجام شده توسط وی.سی و پی.ای‌‌ها عموماً بلند‌مدت است و بین دو تا ۶سال طول می‌کشد. از آنجا که شرکت‌های استارت‌آپی، در ابتدای فعالیت خود قادر به بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده نیستند، سودآوری وی.سی‌‌ها در استراتژی و شیوه خروج از این سرمایه‌گذاری است.

حضور در بورس

حضور موفق این گونه صندوق‌ها باعث شد تا خیلی زود مورد توجه قرار بگیرند و راهی مهم‌ترین بازارسرمایه ایران شوند. صندوق‌های جسورانی بورسی در قالب یک هلدینگ تشکیل می‌شوند که زیرمجموعه آن شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند، این صندوق‌ها در ازای سهام با آن شرکت‌ها شریک می‌شوند و حتی در نحوه حساب و کتاب‌ها و نقل‌وانتقال پول نیز نقش مهمی دارد. کم‌ترین سرمایه قابل قبول برای صندوق‌ها ۱۰میلیارد تومان (معادل یکصد میلیارد ریال) است. صندوق می‌تواند برای تأمین سهام خود پذیرهنویسی عمومی کند، اما حداقل یک میلیارد تومان (معادل ۱۰میلیارد ریال) باید توسط مؤسسین تأمین شود. حداقل ۳شخص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط طبق مقررات به عنوان مؤسس باید در زمان تأسیس، حداقل هرکدام ۱۰درصد سرمایه صندوق را پرداخت کنند، صدور واحدهای سرمایه‌گذاری با دریافت سهم قابل تأدیه از قیمت اسمی واحد‌ها صورت می‌پذیرد، قیمت اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری برابر یک میلیون تومان (معادل ۱۰میلیون ریال) است که در طول دوره سرمایه‌گذاری و پیرو فراخوان‌های مدیر صندوق باید ظرف مهلت تعیین شده براساس امیدنامه پرداخت شود. این صندوق‌ها فاقد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز بوده و همه دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری حق حضور در مجمع را دارند.

ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه برای استارت‌آپ‌ها در فرابورس

ندابشیری، مدیر ابزارهای نوین مالی فرا بورس ایران گفت: صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ابتدایی در نظر گرفته شده است. وی که در نشست همکاری‌های صنعتی ایران و کره‌جنوبی که به منظور رشد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در اتاق بازرگانی اصفهان حاضر شده بود، اظهار کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار ناظر تمام انستیتوهای مالی و بورس‌‌ها در کشور است. بورس اوراق بهادار تهران مختص شرکت‌ها و کمپانی‌های ساخته شده و بزرگ است. وی افزود: ایران فرابورس، یک سری الگوهای روشن برای تمام شرکت‌ها ازجمله استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایSME را در راستای استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه ایران ایجاد می‌کند.

ISO سازمانی بین‌المللی برای تمام بورس‌های دنیا

مدیر ابزارهای نوین مالی فرا بورس ایران با بیان این‌که ISO یک سازمان بین‌المللی استاندارد گذاری برای تمام بورس‌های دنیا است، تصریح کرد: در صورت مشاهده رشد و ظهور بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی، یک شرکت بزرگ آن را لیست می‌کند. در واقع در فرا بورس، بازار SME‌ها را برای کاهش الزامات، پذیرش می‌کنیم. وی با اشاره به این‌که برای پوشش ریسک، نمی‌گذاریم هر فردی، سهام شرکت‌های کوچک و متوسط را خریداری کند، افزود: سرمایه‌گذاران شرکت‌ها را بر روی تابلوی بورس مشاهده و انتخاب می‌کنند. در واقع در صورت کسب سود در شرکت‌ها، تمام سهامداران از آن بهره‌مند می‌شوند و در صورت ضرر نیز اتفاق خاص و ضرری ایجاد خواهد شد. بشیری ادامه داد: در بورس، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ابتدایی در نظر گرفته شده است. جعبه شنی نیز طرح دیگر بورس برای نظارت بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی است و برای آنها قوانین لازم را تصویب می‌کند.