مناقصه تعیین پیمانکار یک پروژه آبی در اهواز برگزار شد

تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز روی مدار می‌آید مناقصه تعیین پیمانکار یک پروژه آبی در اهواز برگزار شد گروه انرژی- تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز درحالی که با ظرفیت تصفیه ۱۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای پوشش جمعیتی۵۵۰ هزار نفری ساخته شده است به‌زودی با حضور معاون اول رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد. پروژه مذکور پس از گذشت […]

تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز روی مدار می‌آید

مناقصه تعیین پیمانکار یک پروژه آبی در اهواز برگزار شد

گروه انرژی- تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز درحالی که با ظرفیت تصفیه ۱۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای پوشش جمعیتی۵۵۰ هزار نفری ساخته شده است به‌زودی با حضور معاون اول رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد. پروژه مذکور پس از گذشت ۱۰ سال از آغاز فعالیت‌های اجرایی خود و با توجه به مشکلاتی که در جریان مدیریتی شرکت وجود داشت، قرار است به زودی روی مدار قرار بگیرد.

بنا بود تصفیه‌خانه شرق پیش از آغاز تابستان امسال وارد مدار ‌شود، از سال‌ها قبل بحث استفاده از منابع اعتباری بانک‌های توسعه‌ای در دستور کار قرار داشت که با تحریم بخشی از اعتبارات تخصیص داده نشد.

اعتبار این پروژه رقمی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال است که از محل اعتبارات وزارت نیرو تأمین شده است. در حال حاضر سیستم تصفیه فاضلاب در این تصفیه‌خانه به روش SBR یا همان راکتور ناپیوسته متوالی است؛ یک فرایند هوازی تصفیه فاضلاب که اصلاح کیفیت فاضلاب به گونه‌ای است که آسیب به محیط‌زیست و اکوسیستم را به حداقل می‌رساند.

کلنگ ساخت این تصفیه‌خانه در مساحتی حدود ۱۱ هزار مترمکعب در سال ۸۸ به زمین زده شد؛ اما در این سال‌ها به دلیل برخی چالش‌ها، روند اجرایی آن به کندی پیش رفت که با توجه به تأثیر این پروژه در مسایل زیست‌محیطی تلاش شد تا در این دوره سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

۳ پروژه در یک پکیج

این پروژه را شامل پکیجی با عنوان «پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب شرق» و شامل ۳ پروژه بزرگ است که پیش نیاز فعالسازی این پروژه، اجرای ۳پروژه عظیم بود:

۱- پروژه خط انتقال دوقلوی فاضلاب توسط لوله ۱۴۰۰ م.مgrp در مجموع به طول ۹۰۰۰ مترو سازه‌های بتنی (توسعه لوله ۱۴۰۰ م.م بتنی از روی پل روگذر)

۲- اجرای پایپ جکینگ به قطر ۱۴۰۰ میلی‌متر و خط انتقال ۱۲۰۰ میلی‌متر پلی‌اتیلن شرق اهواز (زیرگذر پل قلعه چنان)

۳- عملیات تکمیلی ایستگاه پمپاژ شامل هزینه تجهیزات+ محوطه‌سازی

که خوشبختانه با رفع بیش از ۵۰۰ معارض در نهایت به سرانجام رسیدند.

شوک ارزی به پروژه تصفیه‌خانه اهواز

این پروژه از دیرباز با مشکلاتی همچون تورم، افزایش نرخ ارز و… دست به گریبان بوده است اما از سال ۹۶ فعالیت‌ها از سر گرفته شد تا افتتاح کامل آن را در سال جاری رقم بزند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در این خصوص به ایسنا گفت: بحث فاضلاب به لحاظ بهداشت، زیست‌محیطی و مسایل بهداشت روانی برای مردم خوزستان و شهرستان اهواز مشکل‌ساز است. در این زمینه دولت به دنبال آن بود تا این مشکلات اجتماعی را به نوعی برطرف کند و در این زمینه تلاش کرد تا پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز اجرایی شود.

کریمی با بیان این‌که تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز می‌تواند همه فاضلاب تولید شده در شرق اهواز را تصفیه کند، گفت: ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز تصفیه ۱۱۲ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز است اما برای این‌که این تصفیه‌خانه با حداکثر ظرفیت خود فعالیت کند لازم است تا خوراک مورد نیاز آن فراهم شود.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر میزان خوراکی که باید به تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز داده شود کافی نیست و در این زمینه لازم است تا خطوط جمع‌کننده (کلکتور) فاضلاب را در اهواز اجرایی کنیم تا فاضلاب‌ها را پس از جمع‌آوری به این تصفیه‌خانه انتقال دهند.

توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب غرب در صدر برنامه

کریمی با بیان این‌که کل فاضلاب تولیدی در اهواز در طول شبانه‌روز حدود ۳۲۰ هزار مترمکعب است، عنوان‌کرد: یک تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت حدود ۳۵ هزار مترمکعب در غرب اهواز وجود دارد که جوابگوی نیاز این منطقه نیست و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است و به همین منظور توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز را نیز در دستور کار داریم.

وی با بیان این‌که آماده کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز هستیم، ادامه‌داد: در این زمینه مناقصه‌ای برگزار شده و پیمانکار نیز انتخاب شده است تا شاهد روند اجرایی آن نیز باشیم. برای تأمین اعتبار موردنیاز طرح نیز بحث فاینانس مطرح و مجوزهای لازم از شورای اقتصاد دریافت شده است.

کلکتور‌ها به مناقصه رفتند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به بحث کلکتورهای موردنیاز برای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب غرب و شرق اهواز، اظهارکرد: با توجه به میزان باقی‌مانده اعتبارات شرکت در بحث موافقتنامه‌ها، توانسته‌ایم تا کلکتورهای شرق اهواز را به مناقصه ببریم و انشاا… ظرف ۱۱ روز آینده پیمانکار کلکتورهای شرق اهواز مشخص می‌شود.