حناچی وارد بهشت شد

تا سه نشه؛ شهردار نشه حناچی وارد بهشت شد گروه اجتماعی- پیدا کردن شهردار؛ یکی از مهم‌ترین چالش‌های شورای‌شهر تهران بوده است. شورایی که براساس آمار با بیش‌ترین رأی در تاریخ نظام جمهوری‌اسلامی بر سر کار آمد و امید دارد تا با توجه به این‌که روحانی، رییس‌جمهوری نزدیک به اصلاح‌طلبان است، بتواند اصلاحات لازم را […]

تا سه نشه؛ شهردار نشه

حناچی وارد بهشت شد

گروه اجتماعی- پیدا کردن شهردار؛ یکی از مهم‌ترین چالش‌های شورای‌شهر تهران بوده است. شورایی که براساس آمار با بیش‌ترین رأی در تاریخ نظام جمهوری‌اسلامی بر سر کار آمد و امید دارد تا با توجه به این‌که روحانی، رییس‌جمهوری نزدیک به اصلاح‌طلبان است، بتواند اصلاحات لازم را در پایتخت تهران به انجام برساند. حال شواری‌شهر تهران بعد از محمدعلی‌نجفی و محمدعلی‌افشانی، پیروزحناچی را به عنوان سومین شهردار تهران در دوره خود انتخاب کرد تا او وارد ساختمان شهرداری در خیابان بهشت شود.

اولین شهردار

از زمان آغاز به‌کار پنجمین شورای‌شهر تهران، چالش انتخاب شهردار به وجود آمد و بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان محمدعلی‌نجفی‌یار نزدیک به رییس‌جمهور به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. در دوران ریاست وی بر شهرداری تهران جنجال‌های زیادی از سوی منتقدانش به پا شد که مهم‌ترین آن مربوط به گزارش ۱۰۰روزه وی بر مسند شهردار تهران بود. نجفی در این گزارش، اتهاماتی همچون استخدام غیرقانونی ۱۳هزار پرسنل شهرداری در آستانه انتخابات ریاستجمهوری، برگزاری نیمی از پروژه‌های شهری بدون انجام مناقصه و… را متوجه محمدباقرقالیباف، شهردار پیشین پایتخت کرد؛ اتفاقی که با واکنش حامیان و جناح سیاسی نزدیک به وی مواجه شد. اما یکی از مهم‌ترین علل استعفای نجفی از شهردار تهران بودن را به دلیل برگزاری جشن روز زن می‌دانند. جشنی که در آن دختران زیر ۸ سال با اجرای حرکات موزون به ایفای نقش پرداختند؛ بازتاب وسیع و جنجالی این اتفاق که حتی تا بازجویی از دختران خردسال نیز ادامه یافت، فشار بسیاری را بر نجفی وارد کرد به‌طوری‌که مدتی بعد از آن خبر استعفایش در رسانه‌ها منتشر شد. البته طی روزهای گذشته عکس‌های ازدواج وی در فضای مجازی سروصدا به راه اندخته است!

افشانی دومین شهردار تهران

بعد از نجفی، شورا برای انتخاب شهردار بعدی تهران دست به‌کار شد و در نهایت ۲۸ نفر به عنوان کاندیداهای اولیه شهرداری تهران معرفی شدند. با تشریح برنامه‌های کاندیدا‌‌ها و همچنین در پی انصراف حجت‌میرزایی از رقابت‌های کاندیداتوری شهرداری تهران، اعضای شورای‌شهر نهایتاً از میان افشانی، حسینی‌مکارم، حناچی که به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافته بودند، افشانی و حسینی‌مکارم را به عنوان دو گزینه نهایی شهرداری تهران انتخاب کردند تا کار انتخاب شهردار تهران به یک قدمی سرنوشت‌ساز برسد و در نهایت با در نظر گرفتن یک هفته تنفس برای بررسی دقیق‌تر دو کاندیدای راه‌یافته به نیمهنهایی، نهایتاً محمدعلی‌افشانی را با ۱۹رأی موافق، یک رأی سفید و یک رأی مخالف راهی خیابان بهشت شد. اما دومین شهردار تهران نیز نتوانست تا آخر بر مسند کار خود بماند زیرا براساس «قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» شهردار تهران مشمول این قانون می‌شد و باید تا ۲۶ آبان‌ماه باید از شهرداری تهران خداحافظی می‌کرد. در واقع با توجه به این که شهرداری جزو قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌هاست، شهردار تهران نیز اگر بازنشسته بوده و هیچ یک از شرایط ماندن را ندارد، باید پست خود را ترک کند.

حناچی سومین شهردار تهران

بعد از افشانی باز هم اعضای شورای‌شهر تهران دست به‌کار شدند تا این بار شهرداری را برگزینند تا هم مثل نجفی بیماری را بهانه ادامه خدمت نکند و هم مثل افشانی قانون دست‌وپایش را برای ادامه خدمت نبندد. برای انتخاب سومین شهردار تهران، اعضای شورا لیستی بلندبالا را تهیه و اعلام کردند که در نهایت آخوندی وزیر سابق راه‌وشهرسازی و پیروزحناچی توانستند به مرحله نهایی انتخاب شهردار تهران راه یابند. عباس‌آخوندی که همین چندی قبل استعفایش را از دولت البته همراه با انتقاداتی اعلام کرده بود، بنا به مصلحت‌هایی همچون مشکلات آینده شورا با دولت نتوانست آرا لازم را به دست آورد تا بدین ترتیب پیروزحناچی به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شود.

سوابق شهردار جدید

پیروزحناچی متولد ۱۳۴۳ و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و دکترای تخصصی معماری – مرمت شهری و باز زنده‌سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران است. برخی سوابق مسؤولیت‌های وی به شرح ذیل است:

– معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی

– رییس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی

– دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشور

– عضو شورایعالی ترافیک

– رییس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی

– معاون معماری و شهرسازی وزیر راه‌وشهرسازی

– دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران

– عضو حقیقی شورایعالی میراث فرهنگی کشور

– مشاور رییس دانشگاه تهران

مدیر گروه مرمت و ابنیه و بافت دانشکده معماری دانشگاه تهران

– عضو کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات

– عضو کمیسیون ماده۵

– رییس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان

– معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران

– معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران