نابودی زمین با بیت‌کوین !!

نابودی زمین با بیت‌کوین !! گروه فناوری اطلاعات تحقیقات نشان می‌دهد که بیت‌‌کوین به‌عنوان با ‌ارزش‌‌ترین ارز رمزنگاری شده‌ جهان، تا پایان سال جاری میلادی حدود ۰٫۵ تا یک درصد از مصرف انرژی برق در کره‌ زمین را به خود اختصاص خواهد داد. این تحقیقات هیچ‌گاه مقدار صحیحی را گزارش نمی‌کنند؛ اما همین تخمین نیز […]

نابودی زمین با بیت‌کوین !!

گروه فناوری اطلاعات

تحقیقات نشان می‌دهد که بیت‌‌کوین به‌عنوان با ‌ارزش‌‌ترین ارز رمزنگاری شده‌ جهان، تا پایان سال جاری میلادی حدود ۰٫۵ تا یک درصد از مصرف انرژی برق در کره‌ زمین را به خود اختصاص خواهد داد. این تحقیقات هیچ‌گاه مقدار صحیحی را گزارش نمی‌کنند؛ اما همین تخمین نیز نگرانی‌‌ها را از عواقب مصرف انرژی این رمز پول افزایش داده است.

از متخصصین بیت‌کوین شاغل در PwC (یک شرکت ارتباطاتی)، برآورد شده است که مصرف انرژی فعلی جهانی برای سرورهایی که نرم‌افزار بیت‌کوین را اجرا می‌کنند، حداقل ۲٫۵۵ گیگاوات (GW) است!

مقدار مصرف در حالت کلی هر سال به نسبت بالایی نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد و هیچ علامت و نشانه‌ای از کاهش این روند در آینده وجود ندارد. اما چرا این مقدار برق برای تولید یا جابه‌جایی یک چیز مجازی نیاز است؟ چرا این رقم حتی از مقدار مصرفی در صنایع بزرگ نیز بیش‌تر است؟

یک پازل الگوریتمی و استخراج بیت‌کوین!

بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال: یک نوع رمزنگاری در فضای مجازی مانند ارزهای دیجیتال، براساس یک زیرساخت تغییرناپذیر به نام بلاک‌چین ساخته و پرداخته شده‌اند که در حقیقت یک مقدار را (مانند بیت‌کوین) از شبه حساب یک طرف (شخص حقیقی، حقوقی یا مجازی). به طرف دیگر جابه‌جا می‌کند. استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال، در حقیقت به دنبال حل یک پازل الگوریتمیک هستند و حل کردن این پازل به یک‌سری ملزومات نیاز دارد. به‌طور متوسط در هر ۱۰ دقیقه یکی از این پازل‌ها (در حقیقت تکه‌هایی از آنها) توسط سرورهای استخراج‌کنندگان حل می‌شود و سیستم مادر بیت‌کوین برای این کار پاداشی به استخراج‌کننده  صاحب آن سرور می‌دهد. در حال حاضر این پاداشی ۱۲٫۵ بیت‌کوین (حدود ۸۵۰۰۰دلار) است. جواب‌های استخراج‌کنندگان و همچنین همه معاملاتی که با بیت‌کوین (یا سایر ارزهای دیجیتال) انجام می‌پذیرد در بلاک‌چین ثبت می‌شود. هر جواب یا معامله به محض انجام پذیرفتن به عنوان یک بلوک به بلاک‌چین اضافه نمی‌شود، بلکه زمانی این اتفاق می‌افتد که مجموعه‌ای از جواب‌ها و معاملات با هم جمع شوند. البته این را باید در نظر گرفت که ممکن است مجموعه‌ای از جواب‌ها و معاملات به صورت همزمان انجام پذیرند.

سختی بیش‌تر پازل و برق بیش‌تر!

برای اطمینان از این‌که استخراج بیت‌کوین‌ها به سادگی انجام نپذیرد پیچیدگی پازل‌هایی که باید حل شوند نیز پیچیده‌تر می‌شود. معمولاً برای هر ۲۰۱۶ بلوک (در زمان حاضر تقریباً دو هفته برای رسیدن به این مقدار زمان نیاز است) رمزنگاری پازل‌ها از ابتدا تنظیم شده و پیچیده‌تر می‌شود. استخراج‌کنندگان برای دریافت بیت‌کوین بیش‌تر نیاز به نیرو محاسباتی بیش‌تر بر روی سرور و شبکه‌های خود دارند که این نیرو بیش‌تر، برق بیش‌تری هم می‌خواهد.

استخراج بیت‌کوین در آینده به صرفه نیست؟!

اگرچه سازندگان سخت‌افزار‌ها همیشه در حال کار کردن بر روی افزایش قدرت نسبت به مصرف تراشه‌ها هستند، ولی افزایش مصرف برق برای استخراج بیت‌کوین بیش‌تر از این اقدامات است. آقای دوییز اعتقاد دارد این روند افزایش مصرف برق بالاخره در نقطه‌ای متوقف خواهد شد، چرا که با در نظر گرفتن قیمت کنونی بیت‌کوین (۶۰۰۰ دلار) و با توجه به نرخ افزایش مصرف برق و قیمت آن، زمانی که مقدار مصرف برق به ۷٫۶۷ گیگاوات (یا ۶۷تراوات ساعت معادل یک پنجم مصرف انگلستان) برسد، دیگر استخراج بیت‌کوین به صرفه نخواهد بود.

پایان بیت‌کوین!

البته ممکن است قبل از رسیدن به این نقطه نیز استخراج بیت‌کوین متوقف شود. هزینه جابه‌جایی بیت‌کوین (هزینه‌ای که هنگام معامله بیت‌کوین از مقدار معامله کسر می‌گردد) به شدت متزلزل است. یا در آمریکا، کمیسیون امنیت و معاملات (SEC) می‌تواند به دلیل کاهش نقدینگی معاملات بیت‌کوینی را متوقف کند. علاوه بر این ممکن است که قیمت برق پیش از این افزایش یابد. بسیاری از استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در روستاهایی از چین و آمریکا که به دلیل استفاده از هیدروالکتریک قیمت برق ارزان‌تری دارند، مشغول به فعالیت هستند. این کشور‌ها در برخی نقاط خود شروع به متوقف کردن این تکنولوژی کردند و ممکن است این اقدام سایر نقاط کشور را در برگیرد. یک مورد دیگر احتمال تغییر شیوه استخراج است. در شیوه  جدید استخراج‌کنندگان باید پس از استخراج بیت‌کوین برای یک مدت زمانی از آن مراقبت نیز بکنند. در این روش نگهداری از بیت‌کوین خود مقدار زیادی برق می‌خواهد و هزینه قابل توجهی خواهد داشت.

بیت‌کوین بیش‌تر از طلا نیاز به انرژی دارد!

استخراج بیت‌کوین انرژی برق زیادی نیاز دارد و در بسیاری از کشور‌ها با نرخ قیمت بالای برق، چندان به صرفه نیست.

محققان به تازگی دریافته‌اند که استخراج بیت‌کوین حتی از استخراج طلا در معادن نیز مصرف انرژی بیش‌تری می‌طلبد.

به گفته این محققان برای استخراج مقدار بیت‌کوین به ارزش یک دلار، حدود ۱۷مگاژول انرژی لازم است و این درحالی است که برای استخراج طلا با همین ارزش تنها به ۵ مگاژول انرژی نیاز داریم.

پیش از این نیز فعالان محیط‌زیست هشدار داده بودند که استخراج ارز‌های دیجیتال می‌تواند به افزایش سرعت گرمای زمین کمک کند.

به نظر می‌آید بیت‌کوین در آینده شاید تهدیدی برای نابودی زمین باشد!

نتیجه‌گیری

از طرفی مخالفان بیت‌کوین بر این باورند که بازار ارزهای رمزنگاری شده در یک حباب قرار دارد و با ترکیدن آن، قیمت‌ها کاهش شدید خواهد داشت و درخواست برای استخراج و در نتیجه انرژی مصرفی کاهش می‌یابد. علاوه بر این موارد، راه‌حل‌های فنی مانند شبکه‌ لایتنینگ بیت‌کوین وجود دارد که تراکنش‌‌ها را خارج از بلاک‌چین بیت‌کوین انجام می‌دهد و هزینه‌ انرژی برای هر تراکنش را به مقدار قابل توجهی کم می‌کند. راه‌حل دیگر، استفاده از توربین‌های بادی و انرژی‌های پاک برای استخراج بیت‌کوین است.

در نهایت پیش از هرگونه نتیجه‌گیری در مورد مشکل انرژی بیت‌کوین، باید چشم‌اندازی کلی از آن به دست آورد. نکته‌ جالب این‌که رسیدن به راه‌حل عموماً نیاز به دخالت‌های دولتی دارد؛ درحالی‌که بیت‌کوین پدیده‌ای برای کاهش نظارت دولت است. در نتیجه به دوری باطل می‌رسیم که ارایه راهکار برای مشکل را بیش از پیش دشوار می‌کند!

منابع: arzdigital.ir؛ زومیت؛ ایلنا