شمارش معکوس برای آغاز فاز بعدی طرح LEZ

هوای تهران پاک می‌شود؟ شمارش معکوس برای آغاز فاز بعدی طرح LEZ گروه اجتماعی- LEZ؛ طرحی که برای کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شد و به گفته مسؤولان نتایج خوبی نیز به همراه داشته است. در حالی که مطابق الگوی سالیان گذشته و با رو به سردی گذاشتن هوا، همگان خود را برای آغاز روزهای […]

هوای تهران پاک می‌شود؟

شمارش معکوس برای آغاز فاز بعدی طرح LEZ

گروه اجتماعی- LEZ؛ طرحی که برای کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شد و به گفته مسؤولان نتایج خوبی نیز به همراه داشته است. در حالی که مطابق الگوی سالیان گذشته و با رو به سردی گذاشتن هوا، همگان خود را برای آغاز روزهای آلوده پایتخت آماده می‌کنند، اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و اجباری شدن معاینه فنی برای تردد در تمامی نقاط پایتخت، می‌تواند کورسوی امیدی باشد تا شهروندان در پاییز و زمستان امسال هوای بهتری تنفس کنند، موضوعی که به گفته عالی‌‌ترین مقام انتظامی پایتخت به زودی اجرایی خواهد شد و شهروندان موظفند هر چه سریع تر برای اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

LEZ چگونه مطرح شد؟

همه چیز از آلودگی هوای تهران شروع شد. سالیان طولانی است که طرح زوج و فرد مهمان معابر شهر تهران شده و با این‌که قرار بود تنها چند ماه در خیابان‌های تهران مهمان باشد اما نه تنها ماندنی شد؛ بلکه در برخی از مواقع همچون تشدید آلودگی هوا تا درب منزل شهروندان نیز پیشروی کرد. حالا پس از سال‌ها از اجرای طرح زوج و فرد، طرح جدیدی به نام «کاهش» (کنترل آلودگی هوای شهر) یا LEZ در معابر تهران اجرایی می‌شود که براساس آن تردد خودرو‌ها در معابر شهر تهران براساس میزان آلایندگی‌ آنها انجام می‌گیرد.

مقامات راضی از طرح LEZ هستند

مسؤولان شهرداری تهران معتقدند که طرح زوج و فرد نتوانسته در طی چندسالی که مهمان همیشگی تهران بوده عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد و وقت آن رسیده بود تا جای خود را به طرح قابل قبول‌تری بدهد. حالا اما با شروع طرح LEZ مقامات راضی از این طرح به نظر می‌رسند. به گفته سیدنواب‌حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران اجرای این طرح موجب شده درصد خودرو‌های فاقد معاینه فنی حداقل ۳۳ درصد کاهش یابد. ضمناً از ابتدای آغاز این طرح تاکنون بالغ‌ بر ٤‌میلیون‌و‌٤٠٠‌هزار خودروی فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌های ثبت تخلف محدوده زوج و فرد و محدوده طرح‌ترافیک اعمال قانون شده‌اند.

معضلی بنام موتورسیکلت

اما یکی از مهم‌ترین مواردی که در کنار آلایندگی خودرو‌ها باید به آن توجه داشت، آلودگی موتورسیکلت‌ها هستند. یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری می‌تواند تا ۸ برابر یک دستگاه خودروی سواری آلودگی تولید کند، در صورتی‌که عملاً امکان ممنوعیت ورود انبوه موتورسیکلت‌‌ها به محدوده زوج و فرد وجود ندارد.

مشکل خودروهای کاربراتوری

از طرف دیگر، نیمی از خودروهای کاربراتوری که ۵ تا ۱۰ برابر خودروهای دارای استاندارد یورو ۲ از جمله خودروهای انژکتوری آلودگی تولید می‌کنند نیز در روزهای زوج و نیمی از این خودرو‌ها نیز در روزهای فرد اجازه ورود به این محدوده را داشتند.۱۰۰‌هزار دستگاه خودروی کاربراتوری فرسوده موجود در شهر، ۵ تا ۱۰‌برابر یک دستگاه خودروی یورو ۲ یعنی معادل ۵۰۰‌هزار دستگاه تا یک میلیون دستگاه خودروی یورو ۲، آلودگی تولید می‌کنند و هنگامی که هر روز ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی آلاینده وارد محدوده زوج و فرد شوند، در واقع در ۶ روز هفته، آلودگی انبوهی برابر آلودگی دو تا ۴میلیون دستگاه خودروی یورو ۲ در این محدوده تولید می‌شود.

تأخیر اجرای طرح به دلیل نبود زیرساخت‌ها

با همه این تفاسیر مسؤولان انتظار داشتند که اجرای این طرح بتواند آلودگی خودرو‌ها را تا حدی کاهش دهد. اما نبود زیر ساخت‌ها مانعی برای انجام آن شد. نیروی انتظامی نیز به دلیل وجود ملاحظاتی، ۱۵ روز مهلت گرفت تا علاوه بر تکمیل زیرساخت‌ها، آگاهی‌رسانی به شهروندان را به‌طور کامل انجام دهد. در همین ارتباط، سردار‌حسین‌رحیمی، رییس پلیس پایتخت می‌گوید: معاینه فنی اقدام لازم و ضروری برای سلامتی و ایمنی مردم و خودرو‌ها است، اما باید طرح کاهش آلودگی هوا در شرایطی اجرا شود که امکانات لازم برای اخذ مجوز معاینه فنی برای همه رانندگان فراهم شود. در زمانی که اعلام شد قصد اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی را داریم، صف‌های طولانی برای اخذ معاینه فنی تشکیل شد و برخی بیش از ۱۰ ساعت در صف بودند که خودمان را جای مردم گذاشتیم، تمام موارد برای اجرای طرح کاهش آماده است و افرادی که فاقد معاینه فنی هستند از طریق دوربین اعمال قانون می‌شوند و به زودی زمان اجرایی شدن این طرح اعلام می‌شود.