مذاکره با کشورهای خارجی برای معامله با ارزهای جایگزین

سخنگوی صنعت برق در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده مطرح کرد مذاکره با کشورهای خارجی برای معامله با ارزهای جایگزین ارایه تضامین برقی به بخش‌خصوصی ادامه دارد سمیه مهدوی- این روز‌ها صنعت برق لحظات آرام‌تری را نسبت به صنعت نفت می‌گذراند، گویا خبری از دلهره‌ها و دغدغه‌هایی که گریبانگیر نفتی‌ها شده است، در این بخش نیست. […]

سخنگوی صنعت برق در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده مطرح کرد

مذاکره با کشورهای خارجی برای معامله با ارزهای جایگزین

ارایه تضامین برقی به بخش‌خصوصی ادامه دارد

سمیه مهدوی- این روز‌ها صنعت برق لحظات آرام‌تری را نسبت به صنعت نفت می‌گذراند، گویا خبری از دلهره‌ها و دغدغه‌هایی که گریبانگیر نفتی‌ها شده است، در این بخش نیست. آمریکا سرانجام به وعده‌‌اش عمل کرد و در تاریخ مقرر تحریم‌های خود را به اجرا گذاشت؛ در این اوضاع نابسامان که اقتصاد کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته است، فقط ۸ کشور با مذاکراتی محرمانه توانستند معافیت خود را برای در امان ماندن از نحوست تحریم‌های نفتی دریافت کنند، البته به صورت محدود و با بیان اماواگرهایی که تا این لحظه مخفیانه باقی مانده است.

با توجه به شرایط پیش آمده باید گفت بازار نفت که به شدت در خفقان به سر می‌برد و از آنجایی که نبض اقتصاد کشور نیز محسوب می‌شود، باید توجه دولتمردان به سوی پتانسیل‌های دیگر تجاری کشور جلب شود. صنعت برق با وجود چالش‌هایی که از دیرباز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند می‌تواند در ارزآوری بخش انرژی نقش بسزایی را ایفا کند. آن‌گونه که مسؤولان در امور برقی روایت می‌کنند تحریم‌ها نمی‌تواند خم به ابروی این صنعت وارد کنند.

صادرات ۶۵۰ مگاواتی برق به بازارهای هدف

محمودرضاحقی‌فام؛ سخنگوی صنعت برق در گفت‌و‌گو با خبرنگار مناقصه‌مزایده، درخصوص چالش‌های صنعت برق در دوران تحریم‌ها بیان می‌کند: در حال‌حاضر صادرات طبق روال در حال انجام است و به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر می‌شود.

وی با اشاره به میزان صادرات برق به کشورهای مذکور بیان کرد: با توجه به این‌که میزان صادرات تحت تأثیر شرایط آب‌وهوایی متغیر است ولی به صورت ثابت رقمی در حدود ۶۵۰ مگاوات روزانه (حداقل میزان صادرات) به بازار هدف صادر می‌شود.

حقی‌فام در پاسخ به این سؤال که تحریم‌ها در بخش صادرات برق چه تأثیری خواهند گذاشت، تأکید کرد: در بخش برق تحریم‌ها مؤثر نخواهد بود.

مذاکره برای معامله با ارزهای دیگر

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص پتانسیل بازار برای جایگزینی ارزهای دیگر به‌جای دلار تصریح کرد: قطعاً این توانایی در صنعت برق وجود دارد که با ارز‌های دیگر نظیر روپیه، یورو و… مبادلات خود را انجام دهد.

 به گفته وی در این خصوص محدودیت خاصی وجود ندارد، هم‌اکنون نیز مذاکراتی برای انجام معامله با ارزهای دیگر با سایر کشور‌ها درحال انجام است.

استفاده از ارزهای دیجیتالی توجیهی ندارد

حقی‌فام درخصوص این‌که ارزهای دیجیتالی قابلیت معامله در تعاملات تجاری با صنعتگران برقی را دارد یا خیر؟ بیان کرد: به نظر نمی‌آید هم‌اکنون با استفاده از ارزهای دیجیتالی صنعتگران و سندیکا‌ها بتوانند معاملات خود را انجام بدهند بنابراین باید با همان ارزهای موجود معاملاتشان را پیش ببرند.

وی در این خصوص که عدم وجود تضامین دولتی در قرارداد با بخش‌های خصوصی به عنوان یکی از چالش‌های موجود مطرح است، گفت: در حال‌حاضر این تضامین از طرف وزارت نیرو به بخش‌خصوصی داخلی اعطا می‌شود. در مورد پروژه‌های داخلی مانند تبدیل انرژی، تجدیدپذیر‌ها و… که متقاضی‌های فراوانی نیز دارند از سوی وزارتخانه تضامینی به آنها تعلق می‌گیرد. در مورد پروژه‌های خارجی نیز باید تضامین از سوی دولت و بانک‌مرکزی ارایه شود.

تدوین لیست جایگزین برای بازنشسته‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ارگان‌های دولتی اظهار کرد: این امر به صورت جدی در وزارت نیرو دنبال می‌شود، این در شرایطی است که لیست بازنشسته‌ها تهیه شده است.

او ادامه داد: با توجه به این‌که آقای وزیر تأکیدشان بر اصل جوان‌گرایی است این اتفاق در حال رخ دادن است تا با خروج بازنشستگان از سیستم ضمن ورود مدیران جوان از حضور بانوان نیز در این جایگاه به درستی استفاده شود.