بازار سکه و اعدام مرد طلایی

بازار سکه و اعدام مرد طلایی گروه بانک، بیمه، بورس- بازار سکه، بازاری که طی یک‌و‌نیم سال گذشته با شوک اقتصادی وحشتناکی مواجه شد و کار تا جایی پیش رفت که مسؤولان مدام از ایجاد حباب در بازار صحبت می‌کردند. با گذشت زمان و ادامه یافتن حباب در بازار سکه معلوم شد که این حباب […]

بازار سکه و اعدام مرد طلایی

گروه بانک، بیمه، بورس- بازار سکه، بازاری که طی یکو‌نیم سال گذشته با شوک اقتصادی وحشتناکی مواجه شد و کار تا جایی پیش رفت که مسؤولان مدام از ایجاد حباب در بازار صحبت می‌کردند. با گذشت زمان و ادامه یافتن حباب در بازار سکه معلوم شد که این حباب در حال تبدیل شدن به بالون است و همین امر باعث شد تا مسؤولان این بار اخلال در بازار را علت اصلی نوسان قیمت‌های بازار سکه و ارز اعلام کنند.

ردپای سلطان سکه

براساس اعلام دولت مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور، پلیس دست به‌کار شد و شروع به دستگیری دلالان بازار ارز کرد تا این که شاه‌ماهی بازار سکه بالاخره در دام پلیس افتاد و دستگیر شد. وحیدمظلومین، ملقب به سلطان سکه برای مرتبه سوم به جرم اخلال در نظام اقتصادی در سیزدهمین روز از تیرماه سال‌جاری دستگیر شد.

هت‌تریک سلطان سکه در دستگیری

وحیدمظلومین در دهه۷۰ هم به اتهام اخلال در نظام توزیع سکه و ارز بازداشت شده بود و پس از این بازه زمانی، وحیدمظلومین مجدداً در دهه۹۰ باز هم دستگیر شده بود. سلطان سکه برای سومین بار در تیرماه جاری دستگیر شد تا شاید با دستگیری او بازار سکه بتواند روی آرامش را ببیند. شخصی که هنگام دستگیری‌‌اش اعلام کرد تا رسانه‌ها به مردم بگویند سلطان سکه دستگیر شده است!

افزایش قیمت سکه پس از دستگیری

اما براساس آمار‌ها قیمت سکه بعد از دستگیری سلطانش کاهش که نیافت هیچ، بلکه روبه افزایش گذاشت، طوری که سلطان سکه هم در دادگاه اعلام کرد که با دستگیری وی قیمت سکه ۵ برابر شده است! جالب آن‌که همچنان هم قیمت سکه به کانال ۳میلیون تومان هم بازنگشته است و این در حالی است که در زمان دستگیری وحیدمظلومین قیمت سکه در کانال دو‌میلیون تومانی قرار داشت.

تلاش بانک‌مرکزی برای برائت سلطان سکه!

در ایام نابسامانی بازار ارز در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و حوادث اقتصادی آن سال‌ها، وحیدمظلومین به عنوان یکی از ارکان و عوامل اصلی اخلال در نظام ارزی کشور شناسایی، معرفی و دستگیر می‌شود و حدود ۷ ماه با قرار بازداشت در بازداشت بوده است. در آن پرونده بخش عمده‌ای از تشکیلات باند وحیدمظلومین شناسایی و دستگیر می‌شوند که از جمله آن به محمداسماعیلقاسمی و محمدرضامظلومین و حدود ۱۰ نفر دیگر اشاره می‌شود که بعد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست و ارسال به دادگاه، متأسفانه در اقدامی قابل تأمل با دخالت و وساطت بانک‌مرکزی و دفاع نابجا از اقدامات و فعالیت‌های وحیدمظلومین و معرفی وی به عنوان عامل و رابط بانک‌مرکزی نهایتاً حکم برائت او و هم‌دستانش صادر می‌شود.

در آستانه اعدام

اما در مرتبه سوم وضع فرق می‌کرد و با اعلام دستگیری وی اخباری مبنی بر اعدام وی در دستگیری سوم به گوش رسید.۲۰مرداد ماه امسال، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری از نامه رییس قوه‌قضاییه به رهبر انقلاب برای اقدامات ویژه در برخورد با اخلالگران اقتصادی و موافقت معظم‌له با پیشنهادات مطروحه در نامه فوق‌الذکر، خبر داد. رییس قوه‌قضاییه در نامه‌ای به رهبر معظم‌انقلاب‌اسلامی با اشاره به جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران و انجام برخی جرایم از سوی عده‌ای از اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی در این شرایط همسو با اهداف دشمنان، درخواست کرد اجازه اقدامات ویژه در برخورد قاطع و سریع در چارچوب قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور و قانون مجازات اسلامی داده شود. در این نامه پیشنهاد شده است که هرگونه تعلیق و تخفیف مجازات اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی ممنوع باشد. رهبر انقلاب‌اسلامی با این پیشنهاد‌ها موافقت و تأکید کردند: مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد و در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم توصیه شود.

فرار پسر و برادرزاده سلطان سکه

با توجه به این که محمدرضا و حسینمظلومین پسر و برادرزاده متهم هم به دلیل اخلال در نظام اقتصادی دستگیر شده بودند، اما همچنان تلاش‌ها برای دستگیری آنان ادامه دارد و این در حالی است که آنان پس از دستگیری با تأمین وثیقه آزاد شده بودند. نکته قابل‌تأمل این است که محمدرضامظلومین که گردش مالی حساب‌هایش میلیاردی هم اعلام شده است، چند ماه پیش بازداشت هم بوده است اما با تأمین قرار آزاد می‌شود و طبق آنچه تورک، معاون دادستان تهران در قرائت کیفرخواست صادره خواند، این فرد در تاریخ۲۰/۳/۹۷ با قرار وثیقه آزاد می‌شود. وی پس از آزادی با تأمین قرار هر چه از جلسات بازپرسی می‌دانست به پدرش اطلاع می‌دهد به همین منظور تمام اسناد را از بین برده است!

اعدام؛ سرانجام سلطان سکه

در آخر محسنی‌اژه‌ای از تأیید حکم اعدام در دیوانعالی خبر داد تا در نهایت از ابتدای برگزاری دادگاه تا زمان تأیید حکم ۴۳ روز بیش‌تر طول نکشید و در نهایت این مفسدفی‌الارض به دار مجازات آویخته شد. پرونده مظلومین در حالی بسته شد که هنوز چند متهم آن متواری بوده و سؤال مهم‌تر این‌که آیا بانک‌مرکزی هم در این ماجرا نقش داشته است یا خیر بی‌پاسخ مانده است.