وام های مسکن فرشته نجاتی برای خانه‌دار شدن!

وام های مسکن فرشته نجاتی برای خانه‌دار شدن! گروه راه و شهرسازی- براساس قانون اساسی، تأمین مسکن مردم از وظایف دولت است و در این مسیر، ارایه تسهیلات بانکی، از ابزارهای مهم ارایه شده برای کمک به مردم می‌باشد که می‌توان با افزایش و بهتر شدن انواع آن برای رشد ساخت و ساز و رونق […]

وام های مسکن فرشته نجاتی برای خانه‌دار شدن!

گروه راه و شهرسازی- براساس قانون اساسی، تأمین مسکن مردم از وظایف دولت است و در این مسیر، ارایه تسهیلات بانکی، از ابزارهای مهم ارایه شده برای کمک به مردم می‌باشد که می‌توان با افزایش و بهتر شدن انواع آن برای رشد ساخت و ساز و رونق اقتصادی و نیز خانه‌دارشدن مردم استفاده کرد. در این صورت طبقه‌های محروم جامعه نیز می‌توانند در راه صاحبخانه شدن گام‌های بلندتری‌بردارند. همچنین باید اشاره کرد در حال حاضر ۴ نوع تسهیلات از طریق بانک‌ها و بازار سرمایه برای خریداران ارایه می‌شود؛ این تسهیلات شامل وام صندوق پس‌انداز یکم، وام اوراق‌دار بانک ملی، وام مسکن جوانان و وام مسکن بانک سامان است لذا اگر به دنبال خرید ملک مصرفی یا سرمایه‌گذاری هستید و پول کافی برای خرید آن ندارید نگاهی به انواع وام موجود در بخش مسکن داشته باشید.

رشد۶۳درصدی پرداخت وام خرید مسکن

بانک عامل بخش مسکن اعلام کرد: طی ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تسهیلات ساخت مسکن ۱۲ درصد کاهش داشته و علت آن را کاهش ساخت و ساز عنوان کرده است. در ۶ ماه اول امسال، حجم پرداخت تسهیلات خرید مسکن توسط این بانک به لحاظ تعداد (فقره تسهیلات) با رشد ۶۳ درصدی مواجه شد که این میزان رشد در دامنه پوشش متقاضیان تسهیلات خرید مسکن در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. از ابتدای سال ۹۷ تا پایان شهریورماه، ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار در شهرهای سراسر کشور با استفاده از تسهیلات بانکی صاحبخانه شدند. این تعداد تسهیلات به اشکال مختلف شامل تسهیلات از محل اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن و همچنین تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم به متقاضیان برای خرید مسکن پرداخت شده است. در این مدت ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ فقره انواع تسهیلات خرید مسکن با ارزش کل ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان به متقاضیان خرید خانه در شهرهای سراسر کشور پرداخت شد. تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن به لحاظ فقره و ارزش به ترتیب ۶۳ درصد و ۵۵ درصد نسبت به نیمه اول سال گذشته (مدت مشابه سال قبل) رشد داشته است. در نیمه اول امسال تعداد تسهیلاتی که بانک عامل بخش مسکن برای ساخت مسکن در قالب تسهیلات مشارکت مدنی به سازنده‌ها و فعالان ساختمانی پرداخت کرد، ۱۲ درصد کم‌تر از نیمه اول سال گذشته بوده است. بررسی‌ها درباره علت رشد منفی در استفاده سازنده‌ها از تسهیلات ساخت حکایت از آن دارد که بازار ساخت و ساز در ماه‌های اخیر به خاطر اثر منفی تحولات اقتصادی و تورم مصالح ساختمانی، دچار رکود خفیف شد و از رونق سال گذشته فاصله گرفت. همچنین در نیمه اول امسال بانک عامل، ۲۴۳ هزار فقره انواع تسهیلات در حوزه‌های مختلف بخش مسکن و ساختمان پرداخت کرد. ارزش ریالی تسهیلات پرداختی در این مدت رقمی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بوده است. حجم پرداخت تسهیلات توسط این بانک در ۶ ماه اول سال‌جاری به لحاظ تعداد از رشد ۴۶ درصدی و به لحاظ ارزش ریالی از رشد ۳۷ درصدی نسبت به نیمه اول سال ۹۶ برخوردار بوده است.

وام تعمیر یا جعاله

یک نوع وام مسکن نیز با نام وام تعمیر یا جعاله است، این تسهیلات مخصوص تعمیر مسکن یا ساختمان است بانک‌ها وام تعمیر مسکن را در انواع با سپرده و بدون سپرده می‌پردازند. سود این نوع وام‌‌ها ۱۸ درصد و در برخی از بانک‌ها مانند بانک ایران‌زمین ۲۲ درصد است. حداکثر بازپرداخت این نوع وام در اکثر بانک‌ها ۳۶ ماهه با ضمانت‌های شخصی و سند ملکی و میزان آن بین ۱۰ تا ۸۰ میلیون تومان و بدون نیاز به سپرده‌گذاری است. البته برای اخذ این نوع وام توسط دو بانک دی و حکمت ایرانیان باید سپرده‌گذاری داشته باشید. برای دریافت این نوع وام باید متقاضی سری به بازار سرمایه بزند. هم‌اکنون هر برگه اوراق بازار سرمایه ۵۰۰ هزارتومانی برای انواع بازه‌های زمانی از ۶۱ تا ۶۳ هزار تومان است؛ یعنی برای خرید یک برگه اوراق ۵۰۰ هزارتومانی باید حدود ۵۶ تا ۶۲ هزار تومان بپردازید. براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار سقف پرداخت وام‌های مسکن از محل خرید اوراق برای هر نفر و زوجین به ترتیب در کلان‌شهر تهران ۷۰ و ۱۲۰ میلیون در شهرهای بزرگ با جمعیتی بالای ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ و ۱۰۰ میلیون در شهرهای کوچک ۵۰ و ۸۰ میلیون تومان با سود ۱۷٫۵ درصد است. یعنی اگر یک شهروند تهرانی به دنبال دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی از طریق برگه‌های اوراق است باید حدود ۱۴۰ عدد برگه از فرا بورس با قیمت تقریبی ۶۲ هزار تومان خریداری کند. قیمت کل این اوراق ۸ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده و خریدار فوق می‌تواند بدون انتظار ماندن اوراق را به وام تسهیلات تبدیل کند.

چالش‌های اخذ تسهیلات از طریق برگه‌های اوراق

به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن با رشد روز افزون قیمت‌های مسکن این نوع وام جوابگوی مناسبی برای خرید ملک نبوده و بخش مختصری از قیمت کل مسکن را پوشش می‌دهد. در این اقساط این نوع وام سنگین بوده و پرداخت آن برای خیلی از خانواده‌ها به‌خصوص کارمند‌ها امکان‌پذیر نیست؛ اما شاید مهم‌ترین مشکل این اوراق از نگاه متقاضیان قیمت اولیه تهیه اوراق است، چراکه یک زوج در تهران برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی باید ۱۲۰ اوراق با قیمت ۶۲ هزار تومان یعنی معادل ۱۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بپردازد که در ابتدای اخذ تسهیلات رقم بالایی است و عدم انتظار برای دریافت تسهیلات موردنیاز و کاهش بوروکراسی‌های اداری این نوع وام می‌تواند دو مزیت اخذ این تسهیلات باشد.

وام صندوق پس‌انداز یکم

این نوع وام عمر ۳‌ساله داشته و با تصویب شورای پول اعتبار از سوی بانک مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود.

این وام نیز مانند وام اوراق تسهیلات به دو شکل انفرادی و زوجین پرداخت می‌شود. در حال حاضر میزان وام صندوق پس‌انداز یکم در کلان‌شهر تهران به‌صورت انفرادی و زوجین به ترتیب ۸۰ و ۱۶۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ ۶۰ و ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۴۰ و ۸۰ میلیون تومان با نرخ سود ۸ درصد بوده و طول بازپرداخت آن ۱۲ ماهه است.

چالش‌های اخذ تسهیلات از صندوق یکم

برای دریافت این تسهیلات باید نصف مبلغ وام به مدت یک سال در بانک سپرده‌گذاری شود؛ یعنی اگر خواهان دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی به‌صورت انفرادی در تهران هستید باید ۴۰ میلیون این مبلغ در بانک به مدت یک سال سپرده‌گذاری کنید. به ‌جز چالش ذکرشده اقساط گران و چند برابری بازپرداخت این وام دو نمونه از دغدغه‌های دریافت این نوع وام محسوب می‌شود. به‌طور مثال متقاضی زوج برای دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی علاوه بر بلوکه کردن ۴۰ میلیون تومان در بانک مسکن باید این میزان وام را با سود ۴۵ میلیون تومانی به بانک بازگردانند. سود ۸ درصدی این وام همراه با کاهش بوروکراسی‌های اداری برای دریافت وام جزو مزایای تسهیلات صندوق یکم محسوب می‌شود.

صندوق پس‌انداز وام جوانان

طبق اعلام بانک مسکن، حداکثر تسهیلات مسکن برای حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان که در سال ۹۷ افتتاح‌ شده‌اند، در پایان سال پانزدهم برای شهر تهران ۲۱۳ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ (بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت) ۱۷۷ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها (زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت) ۱۴۲ میلیون تومان خواهد بود.

رقم تسهیلات در سال پنجم و ششم

صاحبان حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند در پایان سال‌های پنجم و ششم نیز اقدام به دریافت تسهیلات کنند. طبق اعلام جدید بانک مسکن صاحبان این حساب‌ها در شهر تهران می‌توانند در پایان سال پنجم، ۹۱ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ (بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت) ۷۶ میلیون و در سایر شهر‌ها (زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت)، ۶۱ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. همچنین در پایان سال ششم و با توجه به موقعیت جغرافیایی، به ترتیب ۱۰۰ میلیون (تهران)، ۸۳ میلیون (شهرهای بزرگ) و ۶۶ میلیون تومان (سایر شهرها) تسهیلات به دارندگان حساب پس‌انداز پرداخت می‌شود.

سود و اقساط تسهیلات مسکن جوانان

طبق اعلام بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات با سپرده از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان ۹ درصد تعیین ‌شده است. ضمن این‌که بیش‌ترین دوره بازپرداخت اقساط در شبکه بانکی برای این تسهیلات در نظر گرفته‌شده و دریافت‌کنندگان تسهیلات مسکن جوانان می‌توانند در بیش‌ترین زمان ممکن اقساط خود را پرداخت کنند. سقف زمانی بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن جوانان، ۲۰ سال تعیین ‌شده است.

مزایای حساب پس‌انداز مسکن جوانان

براساس این وام می‌توان برای خرید، احداث و تکمیل یک واحد مسکونی، جعاله و توأم با حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، اوراق گواهی حق تقدم به‌صورت انفرادی و زوجین از دیگر مزایای قابل‌ توجه این حساب است. ضمن این‌که تسهیلات این حساب به خانه‌های بالای ۲۰ سال ساخت نیز تعلق می‌گیرد.

وام مسکن بانک سامان

این وام حدود ۶۰ میلیون تومان بوده و توسط بانک سامان برای متقاضیان با ۱۸ درصد ارایه می‌شود برای دریافت این وام باید سند ملکی به بانک سامان ارایه شود.

مزایای وام مسکن بانک سامان

هر شخص در صورت داشتن سند ملکی می‌تواند از این وام بهره‌مند شود و هیچ محدودیتی برای دریافت آن وجود ندارد؛ اما چالش آن مربوط به میزان اندک وام و نرخ سود ۱۸ درصد است.