ایران سرآمد جراحی‌های زیبایی

چشم گربه‌ای و گوش الاغی در کشور رویت شد! ایران سرآمد جراحی‌های زیبایی گروه اجتماعی- عمل‌های زیبایی بیش از یک دهه است که در ایران انجام می‌شود و پدیده جدیدی نیست، از عمل زیبایی بینی گرفته تا عمل جراحی سینه و… اما عمل‌های زیبایی نامتعارفی نیز انجام می‌شود که  به تازگی رویت شده و طی […]

چشم گربه‌ای و گوش الاغی در کشور رویت شد!

ایران سرآمد جراحی‌های زیبایی

گروه اجتماعی- عمل‌های زیبایی بیش از یک دهه است که در ایران انجام می‌شود و پدیده جدیدی نیست، از عمل زیبایی بینی گرفته تا عمل جراحی سینه و… اما عمل‌های زیبایی نامتعارفی نیز انجام می‌شود که  به تازگی رویت شده و طی هفته گذشته حسابی سروصدا به پا کرده است، عمل چشم گربه‌ای و گوش الاغی!

انتقاد وزارت بهداشت از برخی جراحان

در همین ارتباط، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برخی اعمال جراحی زیبایی نامتعارف و منتسب به حیوانات گفت: تعداد اعمال جراحی زییایی نامتعارف در کشور ما نسبت به اکثر کشورهای دنیا بیش‌تر است. ایرج‌حریرچی با اعلام این مطلب اظهارداشت: متأسفم که برخی از همکاران ما برخی اعمال جراحی زیبایی نامتعارف را انجام می‌دهند که ملاک قانونی، علمی و اخلاقی برای آنها وجود ندارد. وی با بیان این‌که در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته کشور مجبور هستیم از پزشکان خیر برای برخی اعمال جراحی استفاده کنیم، افزود: انتظار داریم که همکاران ما به جای انجام اعمال غیرضروری، به خدمت‌رسانی به مردم کشور در مناطق محروم بپردازند. بنابر اعلام وبدا، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به ملاحظات قانونی برخی اعمال جراحی زیبایی نامتعارف خاطرنشان‌کرد: مجازات‌های تشدید شده و مضاعف برای بروز عوارض اعمال جراحی زیبایی وجود دارد و از برخی انجمن‌های علمی پزشکی نیز درخواست کرده‌ایم که با مواردی که مطابق با اخلاق و موازین علمی و قانونی نیست، حتماً برخورد شود.

مجازات بر هم زنندگان عفت عمومی

حسن‌نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز از تعیین مجازات، تا دو ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق براساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی هم برای افراد متقاضی انجام عمل‌های چشم گربه‌ای و گوش الاغی و هم پزشکان تسهیل‌کننده این اقدام خبر داد. وی با تأیید صحت خبر منتشرشده از سوی رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران مبنی بر این‌که جراحی‌های نوظهور زیبایی مثل تغییر رنگ چشم و شکل گوش، مشروع تلقی نمی‌شوند و براساس قانون مجازات اسلامی غیرقانونی و قابل تعقیب کیفری هستند، گفت: اصولاً تغییرات در پیکره وضعیت نظام خلقتی انسان از نظر مذاهب گوناگون رد شده است؛ کما این‌که اهل سنت و مسیحیت این اقدام را حرام می‌دانند و معتقدند خلقت خدا را نباید تغییر داد و تقریباً نظر همه ادیان به این می‌رسد که انجام این نوع عمل‌‌ها امری ممنوع است. اگر افرادی که گرفتار وسواس شده باشند و تصمیم بگیرند با انجام عمل جراحی تغییراتی در ظاهر خود ایجاد کنند، باید به دادگاه صالحه-که دادگاه خانواده است – مراجعه کنند و دادخواست ارایه دهند و بعد با مجوز دادگاه به این امر مبادرت ورزند.

توصیه به متقاضیان زیبایی صورت

غلامرضا‌شیرانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به دلایل متعدد گرایش به زیبایی صورت،

در اولین سمپوزیوم زیبایی صورت، گفت که افراد متقاضی زیبایی صورت، قبل از هر اقدامی، از افراد مجرب و آگاه، مشاوره بگیرند. بعضی ناهنجاری‌های مادرزادی هستند که باعث می‌شود این افراد برای برگشت به اجتماع، عمل زیبایی صورت انجام دهند. همچنین، برخی افراد که در اثر سانحه و تصادف دچار بدفرمی صورت می‌شوند نیز، به عمل زیبایی صورت نیاز دارند. وی به موضوع تبلیغات اغراق‌آمیز در زمینه زیبایی صورت اشاره کرد و گفت: بعضی از این تبلیغات‌ برای فروش محصول است و پاسخ به زیبایی صورت آنقدر که انتظار می‌رود، رخ نمی‌دهد. همچنین، چشم و هم‌چشمی در خانواده و اجتماع، یکی دیگر از دلایل گرایش به زیبایی صورت است. برخی افراد که اعتماد به نفس ندارند، می‌خواهند با انجام زیبایی بر روی صورت، به دنبال موقعیت بهتری در جامعه و اجتماع باشند که می‌بایست این مسایل، روان‌شناسی و کارشناسی شود. رییس اولین سمپوزیوم زیبایی صورت، در ارتباط با اهمیت کار زیبایی صورت برای افراد متقاضی در جامعه، گفت: اولویت نخست برای افرادی است که صورت صدمه‌دیده و آسیب‌دیده دارند که تقاضای این افراد برای جراح قابل پذیرش است. البته این افراد هم می‌بایست قبل از هر اقدامی، مشاوره با روان‌شناس و روانپزشک داشته باشند. سایر افراد نیز قبل از هر اقدامی، می‌بایست با روان‌شناس یا روانپزشک، مشاوره داشته باشند. زیرا، ممکن است آنقدر که دلشان می‌خواهد، از انجام کار زیبایی بر روی صورت اقناع نشوند و در نتیجه دوباره نیاز به جراحی پیدا کنند.