نقش ارز دیجیتال در جنگ اقتصادی ایران و آمریکا

نقش ارز دیجیتال در جنگ اقتصادی ایران و آمریکا گروه فناوری اطلاعات هدف از توسعه‌ زیرساخت ارز دیجیتال ملی پایه ریال، امکان‌سنجی و ارزیابی قابلیت‌های این فناوری در تسهیل مبادلات اقتصادی، افزایش شفافیت و توسعه‌ خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی کشور است. این زیرساخت می‌تواند ارز دیجیتال ملی را به پشتوانه‌ پول ملی کشور صادر […]

نقش ارز دیجیتال در جنگ اقتصادی ایران و آمریکا

گروه فناوری اطلاعات

هدف از توسعه‌ زیرساخت ارز دیجیتال ملی پایه ریال، امکان‌سنجی و ارزیابی قابلیت‌های این فناوری در تسهیل مبادلات اقتصادی، افزایش شفافیت و توسعه‌ خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی کشور است.

این زیرساخت می‌تواند ارز دیجیتال ملی را به پشتوانه‌ پول ملی کشور صادر کرده و در فاز اول در اختیار بانک‌های تجاری کشور قرار دهد تا از آن به‌عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه‌ بین بانکی و توسعه‌ خدمات خود بهره گیرند. به این ترتیب، بانک‌ها قادر خواهند بود با تعریف انواع قرارداد‌های هوشمند در این بستر، به توسعه و بهبود زیرساخت خدمات مالی و پرداخت خود، از جمله خدمات مبتنی بر کیف پول و پرداخت‌های خرد اقدام کنند.

تحریم‌های آمریکا دور می‌خورد!

ایران قصد دارد معاملات بانکی را با ارز دیجیتال انجام دهد تا تحریم‌های اقتصادی ترامپ را دور بزند.

پایگاه تخصصی بیت‌کوین استرالیا نوشت: ایران تا راه‌اندازی اولین ارز دیجیتال این کشور یک قدم فاصله دارد. این ارز بدون نام، به پشتیبانی ریال ایران منتظر تصویب نهایی بانک مرکزی ایران قبل از توزیع در بانک‌های سراسر کشور است.

سیدابوطالب‌نجفی، رییس شرکت طراح و منتشرکننده این ارز اطمینان داد که به زودی راه‌اندازی می‌شود. در مرحله اول، زیرساخت بانکداری بلاک‌چین (زنجیره بلوک‌ها) به بانک‌های اقتصادی ایران داده می‌شود تا از آن به عنوان یک ابزار پرداخت در معاملات و واریز‌های بانکی استفاده شود.

با توجه به تحریم‌های مالی ایران زمان‌بندی این کار، بهترین است. مانند بیت‌کوین (یک ارز دیجیتال و رمز پایه) و سایر ارزهای مجازی، ارز دیجیتال ایران هم برای ذخیره معامله‌های مالی در بلاک‌چین عمل می‌کند.

ولی برخلاف بیت‌کوین ارز دیجیتال ایران به شدت توسط دولت کنترل می‌شود. شرکت پشت این ارز مجازی، وابسته به بانک مرکزی ایران است و تحت نظارت دولت عمل می‌کند.

نجفی گفت: « به منظور فهم این نوسازی و ایجاد زیرساخت جدید در سیستم بانکی، پردازش‌های نهایی بانک‌ها که قدیمی هستند باید تغییر کنند و به روز شوند».

ایران با این ارز دیجیتال معاملات بانکی را انجام می‌دهد تا تحریم‌های اقتصادی ترامپ را دور بزند.

در ادامه فشارهای سیاسی، سرویس مالی سوئیفت ایران را کنار گذاشته است. این یعنی ایران از یک سیستم مالی بر مبنای دلار و تمام مزایای همراه آن بیرون آمده است.

سوئیفت سیستم عصبی مرکزی دنیای مالی است. وقتی ارتباط بانک‌های کشور با این سیستم قطع شود، آن کشور نمی‌تواند برای واردات و صادرات خود تبادل مالی داشته باشد.

خوشبختانه برای کاهش فشار اقتصادی به ۸ کشور معافیت ۶ ماهه از تحریم‌های ایران داده شده است.

ایران بدون دسترسی به دلار مجبور است برای نیازهای اساسی و کمک‌های بشردوستانه معامله پایاپای داشته باشد.

ارز دیجیتال ایران باید قبل از انقضای مهلت معافیت‌ها راه‌اندازی شود و نجفی قول آن را داده است.

لزوم خلق پول فراملی با بهره‌مندی از فضای مجازی

سید‌ابوالحسن‌فیروزآبادی در چهارمین همایش تراکنش ایران با تأکید بر این‌که به عنوان یک ملت هوشمند بایستی فکر کنیم که ما چطور می‌توانیم با این رفتار مقابله کنیم، ابرازکرد: یکی از راه‌ها این است که نسبت به حوادث تکنولوژی حوزه‌های مالی، پولی و اقتصاد دنیا بی‌تفاوت نباشیم و از فرصت‌های بی‌شماری که تکنولوژی ایجاد کرده، استفاده کنیم.

وی افزود: ما داریم به سمت جهانی شدن حرکت می‌کنیم و در این مسیر مکتب‌های فکری متعددی مطرح شده است که به نظر می‌آید در یک دهه اخیر و شاید ۳دهه‌ای که از فروپاشی شوروی گذشته آمریکا تلاش می‌کند به سمت حکمرانی مطلق حرکت کند و برای این کار مهم‌ترین پیشرانی که مورد توجه قرارداده ICT با رویکرد اقتصادی است.

نمی‌توانیم به بلاک چین بی‌تفاوت باشیم!

وی با بیان این‌که نمی‌توانیم در برابر موضوعات روز جهان همچون بلاک‌چین یا اینترنت اشیا بی‌تفاوت باشیم، گفت: بعضی از این تکنولوژی‌هایی که در دنیا مطرح می‌شود نگرانی در رابطه با تضعیف حکومت‌‌ها ایجاد می‌کند اما در واقع دولت‌‌ها بزرگ‌ترین بازیگران و نمایندگان ملت‌‌ها هستند؛ بنابراین باید از این فرصت‌‌ها استفاده کنیم و از عوامل کمک‌کننده افزایش مبادلات، تولید ثروت، خدماتی شدن جامعه مبتنی بر تکنولوژی با نگاه نوآورانه و مدل‌های جدید بهره ببریم و در صورتی‌که به این عرصه وارد نشویم به ظاهر حوزه پولی و مالی کشور همچون بانک‌ها افزایش سرمایه خواهند داشت اما با کاهش قدرت اقتصادی روبه‌رو می‌شوند.

منابع: باشگاه خبرنگاران پویا؛ دیجیاتو