آذری‌ها در یک قدمی تولید ۱۸۰۰ مگاوات برق

گزارش مناقصه‌مزایده از سناریوی برقی تبریز  آذری‌ها در یک قدمی تولید ۱۸۰۰ مگاوات برق سمیه مهدوی- تبریز با موقعیت خاص استراتژیک خود و دارا بودن نیروگاه‌های متعدد نقش مهمی در تولید برق کشور دارد. نیروگاه حرارتی تبریز، سهند، صوفیان، مغان و اردبیل از جمله نیروگاه‌های تحت پوشش شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی هستند. در این […]

گزارش مناقصه‌مزایده از سناریوی برقی تبریز

 آذری‌ها در یک قدمی تولید ۱۸۰۰ مگاوات برق

سمیه مهدوی- تبریز با موقعیت خاص استراتژیک خود و دارا بودن نیروگاه‌های متعدد نقش مهمی در تولید برق کشور دارد.

نیروگاه حرارتی تبریز، سهند، صوفیان، مغان و اردبیل از جمله نیروگاه‌های تحت پوشش شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی هستند.

در این میان در همسایگی تبریز اتفاقاتی در حال رخ دادن است که می‌تواند انقلابی در عرصه تولید و انتقال در صنعت برق ایفا کند. هریس از جمله نیروگاه‌هایی است که قرار است در دو فاز ۵۰۰ مگاواتی که ۳۱۰مگاوات آن گازی و ۱۸۰مگاوات ظرفیت بخاری افتتاح خواهد شد.

واحد گازی فاز نخست آن تا پیک سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد که با وقوع این امر تولید برق تبریز به ۱۸۰۰مگاوات خواهد رسید.

با توجه به اهمیت پروژه‌های مذکور کارناوالی اعم از خبرنگاران و عکاسان در واپسین روز از هفته گذشته راهی آذربایجان‌شرقی شد تا به صورت مبسوط سناریوی برقی کشور را از نزدیک رصد کند.

هریس فتیله تولید برق را افزایش می‌دهد

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: با وارد مدار شدن نیروگاه سیکل ترکیبی هریس تولید برق در استان به ۱۸۰۰ مگاوات در سال خواهد رسید که در مجموع ۵٫۱ درصد کل کشور برق تولید می‌کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به تبریز، ناصرمعینی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی طی نشست خبری گفت: نیروگاه حرارتی تبریز در جنوب‌غربی شهر تبریز قرار دارد و دارای دو واحد بخار و دو واحد گازی با ۳۵۰ مگاوات تولید از سال ۶۸ وارد مدار شده است.

وی افزود: نیروگاه تبریز با ظرفیت ۳۵۰ مگاوات، نیروگاه صوفیان۱۰۰مگاوات، نیروگاه مغان و اردبیل ۴۰مگاوات و سهند ۶۵۰مگاوات از نیروگاه‌های هستند که برق آذربایجان‌شرقی را تأمین می‌کنند.

معینی در ادامه با اشاره به اهمیت وجود برق در جوامع امروز، گفت: اهمیت برق بر کسی پوشیده نیست و همه مردم به این نیروی مهم نیازمند هستند، علاوه بر آن برای تولید برق و احداث نیروگاه بابت هر کیلووات ۱۵۰۰دلار هزینه می‌شود.

معینی در ادامه گفت: با توجه به کاهش بارندگی در سال۹۷ توانسته‌ایم ۱۵۵۰مگاوات برق را در سطح استان تولید کنیم.

وی افزود: در حالی که پیش‌بینی می‌شد در تابستان با کمبود برق روبه‌رو باشیم اما امسال در استان آذربایجان با خاموشی حتی یک کیلووات مواجه نشدیم و علاوه بر آن ۹٫۱۳ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی ادامه داد: خاموشی‌‌ها تنها به دلیل مدیریت بار دیسباچینگ ملی بوده نه به‌خاطر عدم تولید.

پرسنل نیروگاه‌ها مظلوم هستند

معینی در ادامه گفت: پرسنل نیروگاه‌ها مظلومانه در حال فعالیت هستند و برای تولید برق صد‌‌ها نفر شبانه‌روز در حال تلاش هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تولید برقی که با این همه زحمت انجام می‌شود با عدم رعایت مشترکین برق به راحتی هدر می‌رود در حالی که اگر مردم در پیک تابستان از وسایل پر مصرف در ساعت اوج استفاده نکنند می‌توان سالانه ۳هزار مگاوات کاهش مصرف را داشته باشیم، یعنی معادل ساخت یک نیروگاه است.

معینی ادامه داد: خدمت‌رسانی به مردم در همه صورت انجام می‌شود، اما نیاز به همکاری بیش‌تر مردم دارد و هر فرد باید در خانه خود این مدیریت مصرف را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی در ادامه ایران را رتبه ۱۴ دنیا در تولید برق نیروگاه دانست و گفت: ۷۵هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی است که ۵هزار مگاوات برق آبی و ۳هزار مگاوات تولید پراکنده است که ۵۷ هزار مگاوات این ظرفیت از طریق وزارت نیرو تأمین می‌شود.

وارد مدار شدن واحد گازی هریس تا پیک ۹۸

در ادامه ایمانعبدی مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در بازدید خبرنگاران از این نیروگاه گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی هریس از فروردین سال ۹۶ عملیات اجرایی آن آغاز شد و ارزش ارزی آن ۲۴۰ میلیون یورو و ۱۳۴میلیارد تومان ارزش ریالی دارد که ۹۰ درصد مبلغ آن از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۶۱درصدی این پروژه، افزود: این نیروگاه دومین نیروگاه کلاس f در سطح کشور است که در پیک۹۸ واحد گازی آن وارد مدار می‌شود.

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در ادامه با اشاره این‌که توربین نیروگاه در آنسالدو ایتالیا وارد شده است، گفت: این نیروگاه ۳۱۰ مگاواتی است که با توجه به شرایط منطقه تا ۲۷۵ مگاوات از آن برق دریافت می‌شود.

عبدی در ادامه با اشاره عقب‌ماندگی ۶ماه پروژه با توجه به شرایط تحریم‌های جدید، گفت: در شرایط تحریمی جدید برخی پیمانکاران خارجی به قرارداد‌های خود عمل نکرده و پاسخگو تعهدات خود نیستند، بنابراین قراردادهای خود را با شرکت‌های جدید خارجی بسته و توربین‌های نیروگاه را از آنسالدو ایتالیا وارد کرده و تمام تلاش خود را برای وارد مدار شدن این نیروگاه در پیک تابستان ۹۸ خواهیم کرد.

وی گفت: ساخت و نصب تمام تجهیزات در داخل کشور اجرا خواهد شد و توانسته‌ایم ۷۰ درصد این تجهیزات در داخل و ۳۰درصد دیگر از طریق شرکت‌های خارجی تأمین کنیم.

 طراحی نیروگاه هریس در دو فاز ۵۰۰ مگاواتی

مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در ادامه گفت: نیروگاه هریس در دو فاز ۵۰۰ مگاواتی طراحی شده است و فاز اول آن ۳۱۰ مگاوات گازی و ۱۸۰ مگاوات بخار در حال اجراست که بخش بخار آن نیز تا سال ۹۹ وارد مدار می‌شود.

وی در ادامه به کمبود ۱۹۰ مگاواتی برق در منطقه آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته شرکت برق در پیک تابستان ۹۸ این منطقه با ۱۹۰مگاوات کمبود برق مواجه است که با وارد مدار شدن این نیروگاه ۴۳۰ مگاوات برق در منطقه تولید می‌شود.

عبدی ادامه داد: واحد بخار نیروگاه ۴ لیتربرثانیه آب مصرف می‌کند که با توجه به راندمان بالای آن کم‌ترین مصرف آب را دارد و ۷۰ درصد آب این نیروگاه مجدداً بازیافت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: طبق پیشنهادی که به وزارت نیرو شده در صورت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که کل آب تصفیه شده را برای استفاده نیروگاه خریداری کنیم.