بازگشت سرمایه ۷۰ میلیون یورویی نیروگاه ماکو ۵ ساله است

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو بازگشت سرمایه ۷۰ میلیون یورویی نیروگاه ماکو ۵ ساله است سمیه مهدوی- «نیروگاه ۱۶۰۰مگاواتی ماکو براساس تفاهم‌نامه همکاری با منطقه آزاد احداث شده که طی ۱۰سال آینده تکمیل خواهد شد.» این جمله اظهارنظر مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو است که براین اساس مقرر شده طی هفته‌جاری با حضور رییس‌جمهور و […]

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو

بازگشت سرمایه ۷۰ میلیون یورویی نیروگاه ماکو ۵ ساله است

سمیه مهدوی- «نیروگاه ۱۶۰۰مگاواتی ماکو براساس تفاهم‌نامه همکاری با منطقه آزاد احداث شده که طی ۱۰سال آینده تکمیل خواهد شد.» این جمله اظهارنظر مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو است که براین اساس مقرر شده طی هفته‌جاری با حضور رییس‌جمهور و وزیر نیرو رسماً افتتاح شود. با بهره‌برداری از این پروژه باتوجه به موقعیت استراتژیک خود در یکی از مرزی‌‌ترین نقاط، ظرفیت تولید برق کشور را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد داد.۷۰میلیون یورو در این طرح نیروگاهی سرمایه‌گذاری شده است که براساس برآورد‌ها طی مدت ۵ سال البته به شرط در امان ماندن از شوک‌های بازار ارز اصل سرمایه باز خواهد گشت.

 افتتاح پروژه با حضور رییس‌جمهور

به گزارش خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به ماکو، صمد‌پاشاپور در خصوص پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو بیان کرد: قرارداد ساخت این نیروگاه سال۹۳ منعقد شده است که در این خصوص مجوزهای قانونی اخذ شده و از دستگاه‌های مربوطه استعلام گرفته شد تا نسبت به احداث آن اقدام شود.

وی با تأکید بر این‌که ساخت توربین گازی و تجهیزات توسط سرمایه‌گذار خارجی انجام شده است، تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه ۱۲۰ تا ۱۵۰ مگاوات در فاز اول باید احداث می‌شد.

به گفته پاشاپور فاز اول گازی با توجه به ظرفیت شبکه و تأیید فنی ۸۰ مگاواتی پیشنهاد شد و براساس آن شرکت نسبت به تهیه تجهیزات اقدام کرد که اواخر سال ۹۵ تمام لوازم مورد نیاز وارد کشور شد اما به خاطر برف سنگین در منطقه پروژه با ۷ماه تأخیر آغاز شد.

وی گفت: اکنون با همکاری دستگاه‌های دولتی توانستیم واحدهای گازی را با شبکه سنکرون و تست‌‌ها را انجام دهیم، در حال‌حاضر آماده تولید برق هستیم که این هفته با حضور رییس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح خواهد شد.

پاشاپور با اشاره به نوع کلاس توربین‌های نیروگاه تصریح کرد: در زمان قرارداد آخرین نوع کلاس توربین‌ها E بود بنابراین ما از همان استفاده کردیم اما بنا داریم که برای فازهای بعدی توربین‌های کلاس F با راندمان بالای ۵۵ درصد استفاده کنیم.

سرمایه‌گذاری ۷۰میلیون یورویی در احداث نیروگاه

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو خاطرنشان کرد: براساس قرارداد ۱۰پروژه در ۱۰فاز اجرایی خواهد شد که هر سال یک واحد گازی ۱۱۰ مگاواتی وارد مدار می‌شود و جمعاً با واحد بخار ۵۰۰ مگاواتی، ۱۶۰۰ مگاوات تولید برق از این نیروگاه خواهیم داشت.

پاشاپور درباره تأمین مالی پروژه بیان کرد: ۷۰درصد تأمین مالی از سوی شرکای خارجی و ۳۰درصد نیز از داخلی بوده و قرارداد آن به صورت B.O.O بوده است.

وی کل سرمایه‌گذاری انجام شده برای فاز اول را ۴۰ میلیون یورو و برای فاز دوم ۳۰میلیون یورو عنوان کرد.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو خاطرنشان کرد: برای احداث بخش بخار قرارداد منعقد شده و به‌زودی فرایندهای مالی آن انجام می‌شود. فاز دوم گازی نیز آماده است امیدواریم بتوانیم مجوز‌ها را اخذ کرده و کوتاه‌‌ترین زمان برق را وارد شبکه کنیم.

سایه نوسانات ارزی به‌دنبال پروژه

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو درباره بازگشت سرمایه پروژه اظهار داشت: با توجه به این‌که محل ساخت نیروگاه در منطقه آزاد است پرداخت گمرکی، ارزش‌افزوده و معافیت‌های مالیاتی بر آن حاکم است و به‌طور کلی طبق آنچه در قرارداد‌ آمده بازگشت سرمایه ۵سال برآورد شده است. البته نوسانات ارزی ممکن است پروژه را تا حدی به تأخیر بیندازد اما با توجه به سیاست‌های ارزی دولت مطمئن هستیم که متضرر نخواهیم شد.

پاشاپور میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم پروژه را در زمان ساخت برای ۲۰۰ نفر ایرانی و ۲۰ نفر خارجی عنوان کرد.

وی همچنین به نحوه تأمین سوخت نیروگاه اشاره و اظهار داشت: تأمین گاز از خط صادراتی خواهد بود که میزان آن ۲۱هزار مترمکعب است.

پاشاپور مهم‌ترین دلیل احداث نیروگاه در منطقه آزاد ماکو را تأمین برق صنایع از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و صنایع سنگین در حال احداث دانست.

استاندارد بودن تجهیزات وارداتی

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو در ادامه با اشاره به این‌که منطقه آزاد ماکو با توجه به جوان بودن و اشتیاق صنایع برای حضور در این منطقه مساعدت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری انجام داده است افزود: منطقه آزاد به ما کمک کرد که روال کار اداری تسریع شده، ثبت شرکت و استعلامات و همچنین تشریفات گمرکی در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن انجام شد.

وی یادآور شد: در بخش تجهیزات نیز نهایت سعی ما این بوده است که از ساخت داخل استفاده شود.

پاشاپور درباره استاندارد تجهیزاتی که شرکت خارجی وارد می‌کند نیز بیان کرد: ما کلیه استاندارد‌ها را برای واردات تجهیزات رعایت کردیم و تمامی مدارک استاندارد و قوانین شرکت سازنده را به شرکت مادر تخصصی ارایه کردیم و مطمئناً تمام استاندارد‌ها رعایت خواهد شد.