بورس تهران پاییزی شد!

با سقوط ۵۲۶۱ واحدی بورس تهران پاییزی شد! گروه بانک، بیمه، بورس- در شرایطی که قیمت بازار ارز و سکه در حال کاهش است، بسیاری چشم‌انتظار بازار سرمایه بودند تا در این شرایط بتوانند خودی نشان دهند و جانی دوباره بگیرند اما دیروز شاخص کل بورس تهران به وضعی افتاد که کم‌تر کارشناسی پیش‌بینی آن […]

با سقوط ۵۲۶۱ واحدی

بورس تهران پاییزی شد!

گروه بانک، بیمه، بورس- در شرایطی که قیمت بازار ارز و سکه در حال کاهش است، بسیاری چشم‌انتظار بازار سرمایه بودند تا در این شرایط بتوانند خودی نشان دهند و جانی دوباره بگیرند اما دیروز شاخص کل بورس تهران به وضعی افتاد که کم‌تر کارشناسی پیش‌بینی آن را می‌کرد. سقوط ۵۲۶۱ واحدی آن هم تنها در یک روز!

ارزش ۶۵۹ هزار میلیارد تومانی بورس در یک روز

براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات این روز با کاهش ۵هزارو۲۶۱ واحد به رقم ۱۷۳هزارو۵۵۷ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن ۵۵۳ واحد افت کرده و به رقم ۲۷هزارو۷۵۱ واحد رسید. ارزش روز بازار به ۶۵۹ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله دو میلیارد سهام

معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از دومیلیارد سهام و اوراق بهادار یا حق تقدم در قالب ۱۵۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۴۷ میلیارد تومان دادوستد کردند. شاخص قیمت نیز با معیار وزنی ارزشی یکهزارو۵۳۲ واحد افت کرد و به رقم ۵۰هزارو۵۴۶ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۳۹۰ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۹هزارو۵۷۳ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با ۵هزارو۸۹۲ واحد افت به رقم ۱۸۴هزارو۹۹۴ واحد رسید.

شاخص بازار اول و دوم

شاخص بازار اول ۴هزارو۳۵۰ واحد سقوط کرده و به رقم ۱۲۸هزارو۵۰۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم با ۸هزارو۱۸۶ واحد افت به رقم ۳۴۲هزارو۶۱۸ واحد رسید. عمده نمادهای بورسی مانند فولاد وامید، فارس، کگل، شبندر، تاپیکو، و معادن در افت شاخص بورس اثرگذار بودند. نمادهای پربیننده در تالار بورس مربوط به بانک‌ملت، سایپا، بانک‌تجارت، پالایش نفت اصفهان، داده‌گستر عصرنوین، فولادمبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بودند.

افت شاخص فرابورس

در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۳۱ واحد افت کرده و به رقم یکهزارو۸۸۰ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران فرابورس بیش از ۸۲۴ میلیون برگه بهادار در قالب ۱۰۴هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۵۱ میلیارد تومان دادوستد کردند. نمادهای مارون، ذوب، زاگرس، هرمز، ارفع در کاهش شاخص فرابورس مؤثر بوده و نمادهای کگهر و میدکو در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند. نمادهای پربیننده فرابورسی شامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، داروسازی آوه‌سینا، تجارت الکترونیک پارسیان کیش و تولید و صادرات ریشمک بوده‌اند.

نوسانات غیرمنتظره در بورس

درپی ریزش سهام در بورس تهران، فردینآقابزرگی یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت فعلی اقتصاد یک بهانه کوچک کافی است که فعالان بازار سرمایه رویکردی جدید در پیش گیرند. وی درباره علت نوسانات غیرقابل منتظره قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران، اظهار کرد: مجموعه دلایلی برای نوسان قیمت‌ها در بورس و فرابورس ایران وجود دارد. در روزهای اخیر فعالان بازار سرمایه منتظر عرضه اولیه یک شرکت جدید بودند. بخشی از هیجان‌ سرمایه‌گذاران ناشی از این عرضه بود. چراکه عده‌ای برای خرید عرضه اولیه اقدام به فروش بخشی از پرتفوی خود کردند تا برای خرید عرضه جدید، نقدینگی داشته باشند. از طرفی باید بدانیم وضعیت خاص اقتصادی امروز به گونه‌ای است که حتی یک بهانه کوچک می‌تواند وضعیت بازار سهام را رو به پایین یا رو به بالا متحول کند. به عنوان نمونه کل ارزش عرضه اولیه اخیر فرابورس حداکثر ۴۰۰ میلیارد تومان بود و به هر نفر حداکثر در حد ۳میلیون تومان سهم می‌رسید، در نتیجه این مبلغ آنچنان مبلغی نبود که بخواهد بازار را ملتهب کند اما بهانه‌ای شد که روند بازار به سمت پایین هدایت شود.

خروج یک جانبه آمریکا از برجام

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: تاخیر بیش از حد در ارتباطات ما در عرصه اقتصاد جهانی بابت خنثی کردن تحریم‌ها، یکی از عوامل کاهشی شدن بازار سرمایه است. پیشنهادهایی که اروپا به ما داده متأسفانه تا این لحظه نه تنها عملی نشده بلکه بلاتکلیف است. از طرفی هم‌‌‌پیمانان و شرکای تجاری اصلی ما از جمله عراق، روسیه، چین، افغانستان و حتی به نوعی اروپایی‌ها، خواسته یا ناخواسته در راستای تحریم‌ها حرکت می‌کنند. ایجاد صندوقی ب این اساس که ما نفت بدهیم و به جایش کالاهای تعریف شده‌ای مثل غذا یا دارو به ما بدهند، خود یکی از عوامل مهم در ایجاد وضعیت اقتصادی کنونی است که بورس را هم تحت‌تأثیر خود قرارداده است. اعلام مواضع مسؤولان و ناظران بازار سرمایه مبنی بر اشباع شدن بخش عمده‌ای از قیمت‌های سهام خود این نتیجه ضمنی را به سرمایه‌گذاران می‌رساند که شاخص در سطح موجود حداکثر بوده و از این نقطه بالاتر نخواهد رفت.

تحولات درباره بازار ارز و سکه

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به برخی از تحولات درباره بازار ارز و سکه گفت: یکی از عوامل وضعیت نامناسب موجود اثرگذاری سیاست‌های نامناسب اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های غیرمتعارف درباره سرمایه‌گذاران است. مسؤولان باید بدانند که تصمیم‌گیری آنها درباره عده‌ای از سرمایه‌گذاران بازتاب زیادی در بین کل سرمایه‌گذاران خواهد داشت. تعریف محدوده فعالیت سرمایه‌گذاران به نحوی که بعد از عملیات سرمایه‌گذاری، آن سرمایه‌گذاری، نابسامانی اقتصادی تلقی نشود، بسیار مهم است. باید چارچوبی تعیین شود که سرمایه‌گذاران در محیطی امن سرمایه‌گذاری کنند.