انفجار دیجیتال در راه است!

انفجار دیجیتال در راه است! آینده اقتصاد در دستان هوش مصنوعی (AI)       گروه IT پیش‌بینی‌های IDC (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اطلاعاتی جهانی) نشان می‌دهد که هوش مصنوعی (AI) دنیای آینده شرکت‌ها و سازمان‌ها را تشکیل می‌دهد و بازار جهانی این حوزه تا سال ۲۰۲۱ به مبلغی بیش از ۵۲ بیلیون دلار بالغ شده و میزان […]

انفجار دیجیتال در راه است!

آینده اقتصاد در دستان هوش مصنوعی (AI)      

گروه IT

پیش‌بینی‌های IDC (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اطلاعاتی جهانی) نشان می‌دهد که هوش مصنوعی (AI) دنیای آینده شرکت‌ها و سازمان‌ها را تشکیل می‌دهد و بازار جهانی این حوزه تا سال ۲۰۲۱ به مبلغی بیش از ۵۲ بیلیون دلار بالغ شده و میزان رشد مرکب سالانه (CAGR) این حوزه نیز تا سال ۲۰۲۱ حدود ۴۶٫۲ درصد خواهد بود!

۲۰۲۱؛ امنیت حرف اول IT

همچنین کارشناسان IDC پیش‌بینی می‌کنند که هزینه‌های جهانی تأمین امنیت دنیای IT در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۰٫۷ میلیارد دلار بالغ شود و به همین دلیل به شرکت‌های دیجیتالی توصیه می‌شود خود را تغییر داده و براساس شرایط جدید تطبیق پیدا کنند.

۲۰۲۲؛ ۶۰ درصد اقتصاد در دست دنیای دیجیتال!

اقتصاد دیجیتالی جهان تا سال ۲۰۲۲ رشد زیادی داشته و بیش از ۶۰درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهد داد، بر این اساس مؤثر‌ترین ابتکارات دیجیتالی در کسب‌وکار شامل تعادل بهینه‌سازی کسب‌وکار دیجیتال و ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید از طریق تبدیل کسب‌وکار دیجیتال خواهد بود.

۲۰۲۴، آغاز سلطه هوش مصنوعی!

براساس پیش‌بینی کارشناسان تا سال ۲۰۲۴، هوش مصنوعی تا حد زیادی جایگزین اتوماسیون اداری فعلی شده و تا سال ۲۰۲۲ نیز ۳۰ درصد شرکت‌ها از فناوری گفتار و مکالمه هوش مصنوعی برای ایجاد ارتباط با مشتریان خود استفاده خواهند کرد. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲، چهار پلتفرم ابری بزرگ جهان

(cloudmega platforms‌)۸۰درصد از راه‌اندازی و آرایه IaaS/PaaS را میزبانی کرده و ۹۰درصد از هزار سازمان بین‌المللی مهم این حوزه نیز از فناوری‌های چندمنظوره و چندکاره و ابزارهای ابرترکیبی به‌طور گسترده‌ای بهره خواهند برد.

رشد اقتصاد دیجیتالی جهان

اقتصاد دیجیتالی جهان تا سال ۲۰۲۲ رشد زیادی داشته و بیش از ۶۰درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهد داد، بر این اساس مؤثر‌ترین ابتکارات دیجیتالی در کسب‌وکار شامل تعادل بهینه‌سازی کسب‌وکار دیجیتال و ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار از طریق تبدیل کسب‌وکار دیجیتال خواهد بود. به باور کارشناسان IDC، هر کسب‌وکاری باید این چالش را جدی بگیرد و در غیر این صورت دوسوم از بازار خود را تا سال ۲۰۲۲ از دست خواهد داد.

گسترش فناوری دیجیتال بومی

 تا سال ۲۰۲۳، حدود ۷۵‌درصد از کل هزینه‌های فناوری اطلاعات در گروه سومین پلتفرم فناوری قرار خواهد گرفت، زیرا بیش از ۹۰‌درصد از همه شرکت‌ها فعال در حوزه فناوری‌ها باید از فناوری دیجیتال بومی برای رشد اقتصادی خود بهره ببرند. این فناوری‌ها شامل هوش مصنوعی، سیستم‌های ابری و پشتیبانی‌های سازمانی خواهد بود.

رابطه AI و Cloud

 تا سال ۲۰۲۲، بیش از ۴۰درصد از نیروهای سازمان‌ها شامل بخش محاسبات و ۲۵درصد از دستگاه‌های پایه و سامانه‌ها بر مبنای الگوریتم‌های هوش مصنوعی اجرا خواهند شد. خدمات هوش مصنوعی، بیش‌ترین تغییرات را در محاسبات ابری برعهده خواهد گرفته و الگوریتم‌های یادگیری و تجزیه ‌و تحلیل پیش‌بینی برای یک وضعیت خاص به کمک این فناوری به‌گونه‌ای بسیار بهتر عمل می‌کند.

انقلاب نرم‌افزار‌ها

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲، حدود ۹۰ درصد از تمام برنامه‌های جدید، بر پایه مایکرو سرویس‌‌ها عمل کنند که توانایی طراحی، اشکال‌زدایی، به‌روزرسانی و استفاده از کدهای شخص ثالث را بهبود می‌بخشد. در این صورت بیش از ۳۵ درصد از تمامی برنامه‌های تولیدی شامل سیستم‌های محاسبات ابری بومی خواهند بود. این امر منجر به گسترش برنامه‌های جدید تولیدشده بومی خواهد شد که با مدل‌های کسب‌وکار سریع‌تر اجرایی می‌شوند.

سطح جدید توسعه‌دهندگان(برنامه‌نویسان)

تا سال ۲۰۲۴، یک کلاس و سطح جدیدی از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای که قادر به تولید کد بدون اسکریپت‌های سفارشی هستند، به وجود خواهد آمد که جمعیت توسعه‌دهندگان دنیای IT را ۳۰درصد افزایش می‌دهد و باعث سرعت بخشیدن به تبدیل‌های دیجیتال می‌شود.

انفجار دیجیتال

 از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۳ با ظهور ابزار‌ها و سیستم‌عامل‌های جدید، بیش از ۵۰۰ میلیون برنامه جدید و اپلیکیشن‌های مختلف ایجاد خواهد شد که این رقم برابر با تعداد اپلیکیشن‌های ساخته‌شده در ۴۰ سال گذشته خواهد بود.

رشد بر مبنای تخصص

 تا سال ۲۰۲۲، حدود ۲۵ درصد از رایانش ابری عمومی، روی پردازنده‌های غیرx۸۶ (از جمله فناوری‌های کوانتومی) طراحی خواهد شد.

IDC پیش‌بینی می‌کند تأثیر فناوری اطلاعات از ASIC‌های سفارشی در حوزه هوش مصنوعی روند رشد آهسته‌ای داشته باشند، با این تفاوت که TPU‌ها می‌توانند Google Cloud را تحت تأثیر قرار دهند.

هوش مصنوعی؛ راهکار و رابط جدید

تا سال ۲۰۲۴، هوش مصنوعی رابط فعال بین کاربران و اتوماسیون‌های مختلف خواهد بود. این فرایند، جایگزین یک‌سوم از برنامه‌های مبتنی بر صفحه‌نمایش فعلی شده و تا سال ۲۰۲۲ نیز ۳۰‌درصد از شرکت‌ها از فناوری گفتاری هوش مصنوعی برای مکالمه با مشتریان استفاده خواهند کرد. براساس این پیش‌بینی، برنامه‌های دستیار گوگل (Google Assistant)، سیری‌(Siri)، مایکروسافت کورتانا (Microsoft Cortana) و الکسا آمازون (Amazon’s Alexa) نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

گسترش و افزایش امنیت و اعتماد به دنیای مجازی

تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰ درصد از سرور‌ها در حالت استراحت نیز قادر به رمزگشایی اطلاعات خواهند بود و در صورت فعال بودن نیز، بیش از ۵۰ درصد هشدارهای امنیتی توسط اتوماسیون هوش مصنوعی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و ۱۵۰ میلیون نفر از کاربران در سطح جهان نیز از فناوری نوین هویت دیجیتال مبتنی بر Blockchain استفاده خواهند کرد.

منابع: forbes (ترجمه: سیناپرس)؛ idc.com

———-