خوب، بد، زشت؛ الحاق سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت

خوب، بد، زشت؛ الحاق سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت گروه اجتماعی- الحاق سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت، موضوعی که سال‌ها است مطرح می‌شود اما هر بار به عللی این امر محقق نمی‌شود. سازمان تأمین اجتماعی که در دولت نهم و دهم با عنوان حیاط خلوت دولت از آن نام برده می‌شد، یکی از […]

خوب، بد، زشت؛ الحاق سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت

گروه اجتماعی- الحاق سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت، موضوعی که سال‌ها است مطرح می‌شود اما هر بار به عللی این امر محقق نمی‌شود. سازمان تأمین اجتماعی که در دولت نهم و دهم با عنوان حیاط خلوت دولت از آن نام برده می‌شد، یکی از پول‌ساز‌ترین سازمان‌های کشور است. سازمانی که با پول‌های بیمه مردم اداره می‌شود اما همین دولتی بودن و پاسخگو نبودنش باعث شده تا در طی دهه‌های گذشته با اضافه برداشت دولت به ورشکستگی بیفتد به‌طوری که هم‌اکنون هزاران میلیارد تومان کسری دارد و هر ماه با هزاران مشکل برای پرداخت بیمه بازنشستگی مردم مواجه است.

ورود وزیر جدید

باز هم ورود وزیر جدید به حوزه رفاه و تأمین اجتماعی مقدمه‌ای شده تا بحث قدیمی الحاق این سازمان عریض و طویل به وزارت بهداشت باز شود. محمد‌شریعتمداری، وزیر فعلی رفاه و تأمین اجتماعی که پیشتر وزیر صمت بود حالا با حضور در سازمان تأمین اجتماعی با چالش الحاق سازمان متبوعش با وزارت بهداشت مواجه است.

طرح تحول سلامت

در واقع بعد از اجرای طرح تحول سلامت توسط وزارت بهداشت، یکی از مشکلات این وزارتخانه، کمبود منابع مالی اجرای طرح تحول سلامت بوده است که همین مسأله باعث شده وزارت بهداشت، موضوع ارایه خدمات به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در مراکز درمانی بخش دولتی را، توجیه خود برای در اختیار گرفتن بخش درمان تأمین اجتماعی بداند. این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان عمومی که از حق بیمه کارگران برای درمان افراد تحت پوشش خود استفاده می‌کند، به شدت با این تصمیم مخالفت می‌کند. در این بین، مقامات ارشد وزارت بهداشت و برخی از نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر جدایی این بخش از تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت اصرار می‌کنند. در مقابل، برخی نمایندگان مجلس نیز، این تصمیم را مغایر قانون تأمین اجتماعی عنوان می‌کنند.

مخالفان واگذاری

در همین رابطه نادر‌قاضی‌پور، نماینده مجلس نسبت به جداسازی بخش درمان از تأمین اجتماعی هشدار داده و عنوان کرده بود که اگر این اتفاق رخ دهد وزارت بهداشت به‌کارگران ظلم کرده است. وی با انتقاد از این‌که مراکز درمانی تأمین اجتماعی جزو اموال کارگران محسوب می‌شود، عنوان داشته که وزارت بهداشت در گذشته هم بابت طلب خود ۱۸ بیمارستان تأمین اجتماعی را تحت تملک خود درآورد و در حال حاضر نیز چون با کمبود بودجه مواجه شده پیشنهادی را برای تجمیع بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی و انتقال به وزارت بهداشت ارایه می‌کند. علی‌اصغر‌بیات، رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این‌که سازمان تأمین اجتماعی جزو اموال کارگران است و با سرمایه آنها از طریق پرداخت حق بیمه‌هایی که طی این سال‌ها داده‌اند؛ شکل گرفته است، گفت: واگذاری بخش درمان حق‌الناس است و نباید این اتفاق رخ دهد و تحت هر شرایطی با این موضوع مخالف هستیم. وی گفت: تأمین اجتماعی ۳ بخش اصلی بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری و درمان دارد و تمامی اموال متعلق به بیمه‌شدگان و حق‌الناس است و تحت هیچ شرایطی به هیچ گروهی آن را واگذار نخواهیم کرد. رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی تأکیدکرد: چنین طرحی یک بار قبل از انقلاب نیز اجرایی شده بود که تبعات منفی آن باعث شد تا مدیریت بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان برگردانده شود که امیدواریم این تجربه تلخ مجدداً تکرار نشود.

باز شدن یک زخم قدیمی

حال مسأله‌ای که مهم است این‌که الحاق سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت، پیشتر نیز باعث ایجاد تنش‌هایی در دولت فعلی شده بود. بنا بر گزارش‌ها این مسأله باعث شد که میان وزارت بهداشت و تعاون مجدداً اختلافی پیش بیاید که باعث شد نوربخش یک سال و نیم ناپایدار سازمان تأمین اجتماعی را اداره کند که ۶ ماه به صورت سرپرست و یک سال نیز با صورتجلسه هیأت امنا تا انتخاب مجدد، تمام این موارد در حالی رخ داد که عدم پرداخت‌های به موقع بخش درمان به دلیل کمبود منابع و اولویت با حقوق بازنشستگان بوده است. با انتصاب سرپرست برای تأمین اجتماعی خیال حامیان طرح تحول که عامل فردی را باعث دیرپرداخت شدن صورتحساب‌های مراکز درمانی می‌دانست راحت شد، در حالی‌که مشکل اصلی کمبود نقدینگی بود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا شایعه الحاق سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت که به گفته مخالفانش غیرشرعی است، به انجام می‌رسد یا وزارت بهداشت می‌تواند از منابع آن برای اجرای هر چه بهتر طرح تحول سلامت استفاده کند.