سرخابی‌ها، مزایده و طلسم واگذاری

دولت روحانی و یک آرزوی فوتبالی سرخابی‌ها، مزایده و طلسم واگذاری مسعودطاهری- واگذاری سرخابی‌ها، طلسمی پابرجاست که تاکنون هیچ دولتی نتوانسته آن را بشکند! استقلال و پرسپولیس دو بزرگ فوتبال ایران هستند آن قدر بزرگ که به قول افشین‌قطبی، سرمربی سابق تیم ملی بعد از تولد هر فرد در ایران یک نفر از بین آن […]

دولت روحانی و یک آرزوی فوتبالی

سرخابی‌ها، مزایده و طلسم واگذاری

مسعودطاهری- واگذاری سرخابی‌ها، طلسمی پابرجاست که تاکنون هیچ دولتی نتوانسته آن را بشکند! استقلال و پرسپولیس دو بزرگ فوتبال ایران هستند آن قدر بزرگ که به قول افشینقطبی، سرمربی سابق تیم ملی بعد از تولد هر فرد در ایران یک نفر از بین آن دو تیم یکی را برای هواداراش انتخاب می‌کند. میلیون‌ها هوادار همان نکته است که بسیاری از تیم‌های بزرگ جهان از آن بهره می‌برند تا بتوانند خودی نشان دهند. آخرین نمونه آن هم عنوان سومی پرسپولیس در بین پرطرفدار‌ترین تیم‌های جهان بود.

کلاف سردرگم سرخابی‌ها

حال این دو تیم با این بضاعت به کلافی سردرگم تبدیل شده‌اند. از یک طرف چون دولتی هستند، فوتبالدوستان انتظار حمایت دولت از آنان را دارند و از طرف دیگر با مصوبه مجلس، دولت حق حمایت حتی یک ریالی از آنان را ندارد! این را اگر در کنار مشکلاتی همچون عدم حق‌پخش تلویزیونی بگذاری می‌بینی که غول‌های فوتبال ایران سال‌هاست که بیمارند و دارند هوادارانشان را زجر می‌دهند.

عدم موفقیت در عرصه آسیایی

مدعای واضح این ناهنجاری را می‌توان در عدم موفقیت فوتبال ایران و به تبع این دو تیم جستجو کرد. از آخرین قهرمانی یک تیم فوتبال در مسابقات آسیایی بیش از ۲۷ سال می‌گذرد که این مسأله ایران را در به عنوان کشوری که بیش‌ترین انتظار قهرمانی در مسابقات آسیایی را دارد، معرفی می‌کند! وضعیت تیم ملی فوتبال ایران را نیز بهتر از این نیست و این تیم ۴۰سال قبل توانسته قهرمان جام‌ملت‌های آسیا شود. سؤال این است که چرا دو تیمی که براساس آمار کنفدراسیون آسیا رکورددار بیش‌ترین تماشاگر تاریخ بازی‌های باشگاهی در آسیا هستند، نتوانسته‌اند حتی یک قهرمانی بعد از ۲۷ سال به دست آورند؟

وعده مسؤولان برای واگذاری

از طرف دیگر هم بسیاری در کشور هستند که می‌گویند دلیل ندارد که دولت از حق آنها برای این دو تیم خرج کند و باید با پول نفت به درد آنها برسد. انتظاری به جا که میلیون‌ها نفر دارند و همین موضوع باعث شده تا یکی از وعده‌های مسؤولان ورزشی در هر دولتی واگذاری این دو تیم باشد. به تاریخ نظام جمهوری‌اسلامی که نگاه کنی می‌بینی که داستان خصوصی شدن این دو تیم پرطرفدار، داستانی قدیمی است. مسؤولان وقت در هر دوره‌ای وعده واگذاری آنها را داده‌اند اما تاکنون این طلسم باطل نشده است.

دولت فعلی و واگذاری سرخابی‌ها

دولت یازدهم نیز به ریاست حسن‌روحانی عزمش را جذب کرده بود تا پس از دهه‌ها سرخابی‌‌ها را به بخش‌خصوصی واگذار کند. اتفاقی که بی‌شک به دلیل جمعیت میلیونی هواداران دو تیم به سود آنها و هواداران است و سرخابی‌‌ها می‌توانند با این پشتوانه مردمی هر سال در جمع برترین‌های آسیایی قرار گیرند. به همین دلیل دولت یازدهم سعی کرد با برگزاری مزایده آنها را به بخش‌خصوصی واگذار کند.

مزایده ۴ گانه!

سازمان خصوصی‌سازی مطابق اصل۴۴ مأمور این امر شد تا هواداران بیش از پیش به واگذاری سرخابی‌‌ها امیدوار شوند. تاکنون ۴بار مزایده این دو باشگاه بزرگ توسط سازمان خصوصی‌سازی برگزار شده است اما هر بار به دلایلی از جمله عدم تأیید اهلیت خریدار و… سرخابی‌‌‌ها دولتی مانده‌اند.

کارشکنی مجلس نهم و بازگشت سرخابی‌‌ها به بخش فرهنگی!

در حالی‌که میلیون‌‌ها هوادار چشم‌انتظار مزایده سرخابی‌‌ها و واگذاری آنها به بخش‌خصوصی واقعی بودند، این امر به دلیل کارشکنی برخی نمایندگان مجلس نهم اتفاق نیفتاد. این موضوع را عبدا…‌پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی بعد‌‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد. با توجه به مسایل رخ داده، دولت مجدداً تصمیم گرفت تا سرخابی‌‌ها را به بدنه دولت بازگرداند. استقلال و پرسپولیس بعد از برگزاری ۴مزایده به دولت بازگشتند تا تکلیف آنها بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. در واقع تیم‌های قدرتمند آسیایی نظیر الهلال، الاتحاد، العین، کاشیما انتلرز و باشگاه‌های بزرگ چینی به مدد خصوصی شدن سال‌هاست که از بودجه بخش‌خصوصی ارتزاق و به افتخارات مهمی نیز رسیده‌اند؛ اما سرخابی‌‌ها همچنان اندرخم یک کوچه مانده‌اند! حال همگان منتظر تغییر مصوبه دولت برای واگذاری سرخابی‌‌ها هستند.

روی خوش یک تصمیم درست

اتفاقی که اگر به درستی انجام گیرد می‌تواند دو غول فوتبال ایران را با توجه به میلیون‌ها هوادار خود یک پای ثابت فینال لیگ قهرمانان آسیا کند. نگاهی به خصوصی شدن تیم تراکتور و جذب بازیکن‌های میلیاردی کافی است تا بفهمیم با توجه به طرفداران بیش‌تر سرخابی‌ها، بعد از خصوصی شدن چه اتفاقی می‌افتد. نگاهی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خصوصی بودن اکثریت تیم‌های بزرگ آسیایی به خوبی نشان‌دهنده این است که با خصوصی شدن سرخابی‌ها و جذب سرمایه‌های میلیاردی بابت بلیطفروشی، حق پخش و… آنان می‌توانند همچون دیگر تیم‌های آسیایی با پول مردم بهترین بازیکنان را جذب کنند و مقام قهرمانی را یکی پس از دیگری به چنگ آورند.

طرح دولت برای از سرگیری مزایده

حال بعد از چند سال باز هم زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری سرخابی‌ها به بخش‌خصوصی واقعی شکل گرفته است. سلطانی‌فر، وزیر ورزش از طرح دولت برای از سرگیری مزایده خبر داده و کمی بعد از آن مازیارناظمی، مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال حتی پا را فراتر گذاشته و رقم مزایده را نیز اعلام کرده است: مزایده ۵۰۰ میلیارد تومانی!

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بار طلسم واگذاری تیم‌های ستاره دار فوتبال ایران شکسته می‌شود یا باز هم باید چشم به موفقیت‌های مقطعی فوتبال ایران به مدد مربیان صاحب‌نام چشم دوخت.