ثانیه‌شماری آذری‌ها برای برگزاری مناقصه اکتشاف نفت

ردپای نفت در آذربایجان‌شرقی ثانیه‌شماری آذری‌ها برای برگزاری مناقصه اکتشاف نفت سمیه مهدوی- پتانسیل‌های خاموش استان‌های کشور در حال فعال شدن هستند، پس از کشف رگه‌های نفت از مسجد سلیمان گرفته تا گچساران و سایر مناطق جنوبی حال نوبت به لایه‌های درونی شمال غرب کشور رسیده است تا بدین‌ترتیب آذربایجان‌شرقی را در آستانه اقداماتی برای […]

ردپای نفت در آذربایجان‌شرقی

ثانیه‌شماری آذری‌ها برای برگزاری مناقصه اکتشاف نفت

سمیه مهدوی- پتانسیل‌های خاموش استان‌های کشور در حال فعال شدن هستند، پس از کشف رگه‌های نفت از مسجد سلیمان گرفته تا گچساران و سایر مناطق جنوبی حال نوبت به لایه‌های درونی شمال غرب کشور رسیده است تا بدین‌ترتیب آذربایجان‌شرقی را در آستانه اقداماتی برای استخراج نفت قرار دهد.

برای روی غلتک افتادن اکتشاف نفت و تأیید صحت و سقم ماجرا در ابتدا به ساکن باید مطالعاتی صورت می‌گرفت تا امکان این اقدام را مورد تأیید قرار بدهد، با توجه به این نکته و انجام بررسی‌ها و واکاوی‌ها پرونده این جریان از ذره‌بین مسؤولان گذشته و مهر تأیید مدیران را از آن خود کرده است.

جوادرحمتی، سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی از جمله افرادی است که بر این امر صحه گذاشته و خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر مناقصه اکتشاف نفت در استان شده است. به گفته وی مطالعات اولیه، امکان استخراج نفت را در استان تأیید می‌کند.

تلنگر اکتشاف نفت به رونق اقتصادی

درحالی که این پروژه در انتظار برگزاری مناقصه اکتشاف نفت به سر می‌برد، باید دید این امر به چه میزان سرمایه و بودجه نیاز دارد و ارزش تولید نفت و گاز اکتشافی چه میزان تخمین زده خواهد شد. پر واضح است اگر این امر محقق شود در زمینه تولید، رونق اقتصاد و توسعه فعالیت‌های صنایع مرتبط تحول خاصی رقم خواهد خورد.

به‌ویژه آن‌که پیمانکاران و سازندگان نفتی با درگیر شدن چنین طرح‌هایی می‌توانند توانایی خود را در صنعت نفت، آن هم در شرایط تحریم بیش از پیش به نمایش بگذارند و در زمینه اشتغالزایی و بحث حمایت از بازار داخلی نیز اقداماتی حساب شده‌تر صورت بگیرد.

ایران؛ بزرگ‌ترین دارنده ذخایر هیدروکربوری

با یک نگاه کلی به ذخایر کشور باید اذعان کرد ایران با در اختیار داشتن حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت نفت خام و ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر قابل برداشت گاز طبیعی جهان (بدون در نظر گرفتن ذخایر نامتعارف) بزرگ‌ترین دارنده مجموع ذخایر هیدروکربوری جهان است.

ایران در طول برنامه پنجم توسعه ۱۳ میدان و مخزن گاز و ۱۲ میدان و مخزن نفت خام در مجموع با ۳۰ میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت خام و ۱۲۸ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجای گاز طبیعی کشف کرده که اهداف اکتشاف نفت و گاز به صورت کامل محقق شده است.

از سوی دیگر در قالب اجرای برنامه ششم توسعه هم قرار است با حفاری ۴۱ حلقه چاه اکتشافی و تحدیدی خشکی و دریایی در مجموع ۳۰ میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت خام و ۷۰ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجای گاز طبیعی در ایران کشف شود.

۱۴ بلوک در انتظار مناقصه

بر این اساس شرکت ملی نفت ایران مجوز برگزاری ۱۴ مناقصه جدید اکتشافی را در قالب ۱۴ بلوک صادر کرده که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بخشی از این مناقصات در سال ۹۷ برگزار شوند.

سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران پیش از این در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های اکتشاف نفت و گاز ایران اعلام کرده بود، مصوبه‎‎ واگذاری مسؤولیت برگزاری مناقصات ۱۴ بلوک اکتشافی نفت و گاز از سوی هیأت مدیره شرکت ملی نفت برای مدیریت اکتشاف شرکت نفت صادر شده و به این منظور کارگروهی تشکیل داده شده است.

این زمزمه‌ها که از اواخر سال ۹۵ شروع شد تاکنون رنگی از بالفعل شدن به خود ندیده است؛ حال باید دید در استان آذربایجان‌شرقی که آمادگی خود را برای آغاز مراحل اکتشاف نفت اعلام کرده‌اند، مسؤولان نفتی چه میزان سرعت عمل از خود نشان خواهند داد.

با توجه به اهمیت موضوع، بنا به خواسته مدیران و مسؤولان این استان اجرای عملیات اکتشاف نفت در استان باید هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. باید دید شرکت ملی اکتشاف نفت که مجری اصلی این گونه پروژه‌هاست چه برنامه‌ای برای برگزاری مناقصه و استارت پروژه مذکور تدارک خواهد دید.