ایدزی معرفی کن؛ پاداش بگیر!

روش عجیب وزارت بهداشت برای یافتن مبتلایان به HIV ایدزی معرفی کن؛ پاداش بگیر! گروه اجتماعی- ایدز، بیماری خانمان‌سوزی که مرز نمی‌شناسد و تاکنون میلیون‌ها نفر را در جهان به کام مرگ کشانده است. یکی از مرگبار‌ترین بیماری‌های تاریخ اولین‌بار در سال۱۹۸۱ در آمریکا مشاهده شد، ویروسی که از آفریقا به آمریکا مهاجرت کرده بود […]

روش عجیب وزارت بهداشت برای یافتن مبتلایان به HIV

ایدزی معرفی کن؛ پاداش بگیر!

گروه اجتماعی- ایدز، بیماری خانمان‌سوزی که مرز نمی‌شناسد و تاکنون میلیون‌ها نفر را در جهان به کام مرگ کشانده است. یکی از مرگبار‌ترین بیماری‌های تاریخ اولینبار در سال۱۹۸۱ در آمریکا مشاهده شد، ویروسی که از آفریقا به آمریکا مهاجرت کرده بود و محققان را شگفت‌زده کرده بود. از آن زمان تاکنون پیشرفت‌های بزرگی در زمینه مبارزه با این بیماری در جهان به عمل آمده است. در کشورمان هم تاکنون ده‌هاهزار نفر مبتلا به این بیماری شناخته شده‌اند و مسؤولین در تلاش هستند تا با توجه به این که خیلی‌ها بنا به ملاحظاتی این بیماری را پنهان می‌کنند، آنان را شناسایی و درمان کند.

ایدز در ایران

بیماری مرگبار قرن در دهه۶۰ وارد ایران شد. همه‌گیری ابتلا به ویروس ایدز در ایران، از اوایل دهه۱۳۶۰ در میان بیماران هموفیلی دریافتکننده فرآورده‌های خونی مانند فاکتور۸ و فاکتور۹ که از اروپای غربی وارد کشور می‌شد به‌طور پنهان و بی‌سروصدا شروع شد. در واقع اولین مورد ایدز در سال۱۳۶۵ در یک کودک ۵ ساله هموفیلی تشخیص داده شد و با بررسی تمام افراد هموفیلی در کشور که تعداد آنها در آن زمان به حدود ۲۰۰۰نفر می‌رسید و همه آنها نیز از فاکتورهای خونی ۸ و ۹ وارداتی استفاده کرده بودند، مشخص شد که حدود ۱۵درصد از آنان به ویروس ایدز (HIV) مبتلا شده‌اند. موج دوم همه‌گیری‌ از اوایل دهه۱۳۷۰ در میان معتادان به مواد مخدر تزریقی به علت استفاده از سرنگ و سوزن مشترک شروع و دامنه آن به زندان‌‌ها کشیده شد؛ به‌طوری که در شروع این موضوع، بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان به HIV را معتادان تزریقی تشکیل می‌دادند. همچنین طی چند سال اخیر با توجه به متداول شدن مصرف مواد محرک صنعتی از نوع آمفتامین‌‌ها و متافتامین‌‌ها که منجر به رفتارهای جنسی مهارگسیختهای می‌شوند، درصد موارد ابتلا به علت تماس جنسی به ویژه در جوانان روبه افزایش است و به شروع موج سوم همه‌گیری ناشی از تماس جنسی دامن زده است.

اقدام جالب مسؤولان برای مهار ایدز

همانطور که ذکر شد تاکنون مسؤولان اقداماتی را برای مهار این بیماری انجام داده‌اند، اما روشی که وزارت بهداشت برای شناسایی مبتلایان به ایدز در پیش گرفته در نوع خود جالب است: ایدزی معرفی کن؛ پاداش بگیر! علیرضارییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در مراسمی که روز گذشته به مناسبت روز جهانی ایدز برگزار شد، در تشریح این خبر گفت که برای هر یک مورد بیماریابی جدید HIV پاداش قرار داده‌ایم؛ به‌طوری‌که کسانی که بتوانند یک مورد جدید را پیدا کنند به آنها پاداش تعلق خواهد گرفت. باید توجه کرد که برای بیش از یکمیلیون نفر در کشور رپیدتست انجام شده که ۵۲ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است. همچنین سهم زنان باردار از این تست‌‌ها ۴۲درصد بوده است و مصرف‌کنندگان مواد مخدر نیز ۶درصد از تست‌‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که اصلا قابل قبول نیست و باید میزان آن را افزایش دهیم. همچنین ۱۱درصد تست‌‌ها در زندان‌‌ها انجام شد که تا حدودی قابل قبول است، اما جای ارتقای آن وجود دارد. معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین ضمن انتقاد از کند بودن فرایند بیماریابی در حوزه HIV گفت که قرار است تست‌های رپید HIV طبق یک پروتکل خاص در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شوند امیدوارست امروز بهانه‌ای برای حرکت قوی‌تر در راستای مبارزه با بیماری HIV ایدز باشد و مهم‌ترین چیزی که طی ۴۰ سال گذشته در این زمینه یاد گرفته‌ایم این است که آموزش و اطلاع‌رسانی، مهم‌ترین عامل پیشگیری از بیماری‌های عفونی از جمله HIV است.

آمارهایی از بیماری ایدز

رییسی آمارهای دیگری از بیماری ایدز را اعلام کرد که در پی می‌آید:

* طبق آخرین آمار تجمیعی دنیا حدود ۳۵ میلیون نفر از بدو تشخیص بیماری HIV تا کنون جانشان را از دست داده‌اند.

* در سال ۲۰۱۷، ۱٫۸ میلیون نفر به HIV مبتلا شدند که آمار بالایی است.

* ۴۷ درصد از این مبتلایان زنان تن‌فروش، معتادان تزریقی، زندانیان و مردان هم‌جنس‌باز هستند.

* در جهان از ۳۶ میلیون فرد مبتلا به HIV در حال‌حاضر ۷۵درصدشان از ابتلا به این بیماری آگاهند و حدود ۲۲میلیون نفر هم تحت درمان قرار دارند.

* از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ میزان ابتلا به HIV ۳۶ درصد کاهش یافته است.

* در حال‌حاضر در دنیا حدود ۵۲ درصد بالغین تحت درمان قرار گرفته‌اند.

* ۸۰ درصد مادران باردار مبتلا هم در دنیا تحت درمان هستند و ۴۰ تا ۴۲ درصد کودکان مبتلا نیز تحت درمان قرار گرفته‌اند.