دست باز صرافی‌ها برای معامله ارز

بانک‌مرکزی و ابلاغ فعالیت یک‌میلیون دلاری دست باز صرافی‌ها برای معامله ارز مسعود طاهری- تسهیل مجدد ارز برای صرافی‌ها؛ سیاستی که طی چند ماه اخیر و به‌خصوص بعد از ریاست عبدالناصرهمتی به مرحله اجرا درآمده است. در روزهایی که نرخ ارز کاهشی شده است، بانک‌مرکزی نیز سعی می‌کند تا دست صرافی‌ها را برای حضور فعال‌تر […]

بانک‌مرکزی و ابلاغ فعالیت یکمیلیون دلاری

دست باز صرافی‌ها برای معامله ارز

مسعود طاهری- تسهیل مجدد ارز برای صرافی‌ها؛ سیاستی که طی چند ماه اخیر و به‌خصوص بعد از ریاست عبدالناصرهمتی به مرحله اجرا درآمده است. در روزهایی که نرخ ارز کاهشی شده است، بانک‌مرکزی نیز سعی می‌کند تا دست صرافی‌ها را برای حضور فعال‌تر در بازار ارز باز بگذارد و آخرین مورد آن را می‌توان به مجوز این بانک برای معامله ارز تا یکمیلیون یورو در صرافی‌‌ها اشاره کرد.

تأثیر شوک اقتصادی

از آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا بر علیه کشورمان تاکنون بسیاری نگران افزایش قیمت ارز بودند. تاریخ نشان داده که این نگرانی بی‌جهت نبوده و هر وقت قیمت‌ها در کشور به دلیل شوک اقتصادی بالا رفته کم‌تر پیش آمده به قیمت‌های قبلی باز گردد و همین باعث نگرانی مردم است. به عنوان مثال قیمت رب‌گوجه‌فرنگی از حدود ۶هزار تومان تا مرز ۲۰ هزار تومان نیز رسید و در نهایت در آخرین روز هفته گذشته اعلام شد که قیمت آن تنها دو هزار تومان کاهش یافته است و این بدان معنی است که طی این نوسان قیمتی، قیمت رب‌گوجه‌فرنگی ۱۲هزار تومان بالا رفت. به جرأت می‌توان گفت که بالا رفتن قیمت ارز مهم‌ترین علت افزایش قیمت‌هاست و تأثیر روانی آن را تا همین چند ماه قبل می‌شد در قفسه‌های خالی از اجناس فروشگاه‌های مواد غذایی و… دید. زمانی که مردم از ترس افزایش بیش‌تر قیمت‌ها و یا کمبود آن سعی می‌کردند تا هر آن چه در فروشگاه‌ها بود را خریداری کنند!

دلار نزدیک به ۲۰هزار تومان!

در مقطعی قیمت دلار به عنوان یکی از شاخص‌‌ترین دلیل افزایش قیمت کالا‌ها به مرز ۲۰هزار تومان نیز نزدیک شد و این انفجار قیمتی باعث شد تا قیمت انواع کالاهای تولیدی در کشور چند برابر شود. این در حالی بود که حقوق کارمندان و کارگران همچنان بدون تغییر مانده و این مسأله باعث شد تا کمر مردم زیر بار فشارهای اقتصادی خم‌تر شود. بانک‌مرکزی نیز با ارایه آمارهای ماهیانه افزایش قیمت‌های را تأیید می‌کرد و وعده کاهش آنها را می‌داد.

برنامه بانک‌مرکزی برای مهار تورم

بانک‌مرکزی به عنوان متولی اصلی نظام مالی کشور سعی در مهار بازار ارز به عنوان پاشنه‌آشیل اقتصاد بیمار ایران کرد. همتی، رییس کل بانک‌مرکزی به همراه تیم اقتصادی‌‌اش سعی کردند تا هر چه در توان دارند برای مهار بازار ارز بگذارند. بانک‌مرکزی در این فاصله راهکارهایی را برای فعالیت مجدد صرافی‌ها در نظر گرفت تا پس از ماه‌ها صرافی‌ها بتوانند خرید و فروش ارز را از سر بگیرند. همچنین دستگیری عوامل اختلال در بازار ارز نیز توسط پلیس شناسایی و دستگیر شدند تا جایی که میدان فردوسی، پاساژ افشار و دیگر مناطق خرید و فروش عمده ارز تحت نظارت مسؤولان قرار گرفت.

بازگشت ارز حاصل از صادرات

بانک‌مرکزی همچنین بعد از تحرمی‌های آمریکا اقدام به ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای آرامش و فعالیت بازار ارز کرد. در حالی که ورود ارز به مملکت توسط شرکت‌های دولتی ممنوع است، مجوز ورود ارز به هر میزان توسط این بانک ابلاغ شد. همچنین این بانک شرایطی را جهت تسهیل ورود ارز حاصل از صادرات اعلام کرد.

معامله تا سقف یکمیلیون

همچنین بانک‌مرکزی به منظور تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» را به تمام شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر از بانک‌مرکزی ابلاغ کرد. این بانک «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» را طی نامه شماره  ۹۷٫۳۱۴۸۳۶ پیرو «دستورالعمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور» و در راستای اجرای بند(۱) مصوبه شماره ۹۷۴۰۵ «شورایعالی هماهنگی اقتصادی، را به تمام شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر از بانک‌مرکزی ابلاغ کرد.

معامله به‌صورت حواله یا اسکناس

به موجب این دستورالعمل، صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار خریداری کنند. براین اساس، نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر متناسب با شرایط بازار به نرخ بازار و همچنین کارمزد فروش متناسب با شرایط بازار و برای اسکناس دلار حداکثر ۱۰۰۰ریال و برای حواله‌های ارزی حداکثر یک درصد خواهد بود.

روش‌های معاملات ارزی

لازم به ذکر است، صرافی‌های مجاز معتبر موظفند ارزهای خریداری شده که در بالا به آن اشاره شد، را به یکی از روش‌های زیر به فروش رسانند:

الف) فروش ارز بابت مصارف ارزی خدماتی به شرح جدول مندرج در نامه عمومی ۹۷٫۱۶۷۵۴۷ تاریخ ۱۶‌مرداد ماه ۱۳۹۷ بابت مصارف ۲۳گانه و همچنین تا سقف۲٫۰۰۰ یورو و مطابق با نامه عمومی شماره ۹۷٫۲۳۹۰۵۵ مورخ ۱۱مهرماه ۱۳۹۷

ب) فروش ارز بابت واردات کالا و خدمات براساس ثبت سفارش کالا یا خدمت تأیید شده توسط بانک‌های عامل به صورت اسکناس یا حواله‌های ارزی در چارچوب قوانین و مقررات ارزی با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» گفتنی است؛ خرید و فروش ارز بین صرافی‌های مجاز معتبر به صورت اسکناس یا حواله با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است. همچنین خرید و فروش حواله‌های ارزی توسط آن صرافی بر مبنای نرخ بازار (به جز درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالا و خدمات) با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» مقدور است. در پایان یادآور می‌شود، تمام هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی بر عهده مشتری است.