اقتصاد دستوری بلای جان تولید و صنعت است

رییس اتاق بازرگانی ایران اقتصاد دستوری بلای جان تولید و صنعت است گروه تجارت- مجتبی قدیری به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی ایران قدرت و جسارت تصمیم‌های سخت در کشور وجود ندارد و هیچ‌وقت نخواسته‌ایم به ‌جای رضایت مردم، به مصلحت آنان فکر کنیم و براساس مصلحت تصمیم بگیریم. به نظرات بخش خصوصی توجه نمی‌شود غلامحسین‌شافعی، […]

رییس اتاق بازرگانی ایران

اقتصاد دستوری بلای جان تولید و صنعت است

گروه تجارت- مجتبی قدیری

به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی ایران قدرت و جسارت تصمیم‌های سخت در کشور وجود ندارد و هیچ‌وقت نخواسته‌ایم به ‌جای رضایت مردم، به مصلحت آنان فکر کنیم و براساس مصلحت تصمیم بگیریم.

به نظرات بخش خصوصی توجه نمی‌شود

غلامحسین‌شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که به‌رغم همه رویه‌ها و قوانینی که وجود دارد، در عمل به نظرات بخش خصوصی توجهی نمی‌شود و متأسفانه این موضوع یک مشکل فرهنگی است، تأکیدکرد: از گذشته تاکنون این باور وجود دارد که دولت در همه تصمیم‌گیری‌ها دانای کل است و این دولت است که کشور را از بخش خصوصی بیش‌تر دوست دارد. درحالی‌که معتقدم بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هستند که کشور و منفعت آن را بیش‌تر دوست دارند. وی افزود: از طرفی دولت که خودش مجری قانون است، در برخی مواقع قانون را رعایت نمی‌کند و برای فعالان اقتصادی محدودیت ایجاد می‌کند. این‌که قبل از تصمیم‌گیری در امور مختلف نظر اتاق بازرگانی ایران گرفته نشود، به‌صراحت نقض ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار است. اما متأسفانه از فرودین سال جاری و با مشکلاتی که در بازار ارز ایجادشده، هیچ‌گاه نظر بخش خصوصی گرفته نشده است. به گفته رییس اتاق ایران، بخش قابل‌توجهی از مشکلات پیش‌آمده به تصمیمات اشتباه داخلی و خودتحریمی‌‌ها برمی‌گردد تا مشکلات خارجی. برای نمونه در خصوص پیمان‌سپاری ارزی قبلا گفته می‌شد که صادرکنندگان سربازان جبهه اقتصاد نامیده می‌شدند اما امروز متهم شده‌اند که ارز خود را به کشور برنمی‌گرداند.

اقتصاد دستوری بلای جان تولید و صنعت است

شافعی رویکردهایی که اقتصاد دستوری را در کشور شکل داده‌اند؛ بلای جان اقتصاد، تولید و صنعت دانست و گفت: در عرصه اقتصاد ایران به نوعی دوگانگی دچار هستیم. یکی از مصادیق این بحث در حوزه قاچاق است. از سویی مکرر حرف از مبارزه با این پدیده به میان می‌آید اما در سمت دیگر تعرفه‌های گمرکی به صورتی وضع می‌شوند که قاچاق را تشدید می‌کنند. فراموش نکنیم، پیش‌شرط حمایت از کالای ایرانی بهبود فضای کسب‌وکار است. وی افزود: «حمایت از کالای ایرانی» یک شعار شایسته است اما اغلب گمان این است که حمایت از کالای ایرانی در واقع همان حمایت از بخش تقاضاست، در صورتی‌که اگر قرار باشد اقدامی عملیاتی در حمایت از تولید ملی انجام شود، باید بخش عرضه و تولید همزمان مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند.

بر روی کاهش هزینه‌ها تمرکز کنیم

شافعی گفت: تأکید ما این است که برای یک بار هم شده، به جای کسب منابع جدید بر روی کاهش هزینه‌ها تمرکز کنیم. این رویکرد اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد. باید دایره آن دسته از فعالیت‌های دولت که بهره‌وری و کارآیی کافی ندارد کاهش یابد تا از هزینه‌کردهای بیهوده جلوگیری شود. وی با بیان این‌که در حال حاضر در بخش‌های مختلف باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که هدف اصلی حمایت از تولید داخل باشد، اضافه‌کرد: همه می‌پندارند که حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از بخش تقاضاست، اما این حمایت باید در قالب حمایت از بخش عرضه نیز ظاهر شود. به اعتقاد رییس اتاق ایران اگر قرار باشد که تولید ایرانی، رقابت‌پذیر باشد و زمینه توسعه پایدار برای آن ایجاد شود، باید از بخش عرضه در کنار تقاضا حمایت شود. وی گفت: تعبیر ما از این ماجرا، اشتباهی است که همه به آن عمل می‌کنیم و در یک مدت کوتاهی نشانه‌هایی از این حمایت می‌بینیم و در بازه زمانی دیگر اثری نمی‌بینیم.

قوانین بسیار خوبی داریم که باید اجرایی ‌شوند

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که قوانین بسیار خوبی داریم که باید اجرایی ‌شوند، گفت: طبق مفاد قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار، با هر تغییری در رویه‌ها، بخشنامه‌ها و یا آیین‌نامه‌ها باید فعالان این حوزه در خصوص آن آگاه شوند و از اجرای فی‌البداهه این تغییرات جلوگیری شود، در صورتی که این اتفاق روی نمی‌دهد. همچنین در متن این قانون ذکر شده که باید نظر فعالان و تشکل‌های اقتصادی گرفته شود و این درحالیست که از نظرات بخش خصوصی استفاده نمی‌شود. به اعتقاد شافعی قدرت و جسارت تصمیم‌های سخت در کشور وجود ندارد و هیچ‌وقت نخواسته‌ایم به‌جای رضایت مردم، به مصلحت آنان فکر کنیم و براساس مصلحت تصمیم بگیریم.

شکاف تکنولوژیکی بین ما و دیگر کشور‌ها بزرگ‌‌ترین معضل است

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با تأکید بر اهمیت کسب‌وکارهای نوین، گفت: متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که همیشه از قافله عقب بوده‌ایم و این درد اصلی بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی علمی ماست. در بخش تولیدی و صنعتی طی چند سال اخیر به دلیل محدودیت‌هایی که عمدتاً با وجود تحریم‌ها ایجادشده، شکاف تکنولوژیکی بین ما و دیگر کشور‌ها ایجاد شده است که در حال حاضر یکی از بزرگ‌‌ترین معضلات است. بااین‌حال بدون در نظر گرفتن این قبیل مشکلات اصرار داریم که با دنیای خارج حتماً رقابت کنیم. وی با بیان این نکته که در برابر تغییرات مقاومت شدیدی وجود دارد، تصریح‌کرد: متأسفانه حتی در برابر تغییرات مثبت هم این مقاومت وجود دارد که برای برخی از آنها هیچ توجیهی وجود ندارد.

بد مصرفی را رواج داده‌ایم

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که اگر مشکل توزیع منابع رفع می‌شد، اشکال زیادی در مسایل خود شاهد نبودیم، گفت: ما به ‌شدت بد مصرفی را رواج داده‌ایم. در بسیاری از زمان‌ها منابع در چاهی می‌ریزد که هیچ‌ وقت از داخل آن چیزی خارج نمی‌شود و این موضوع در بخش کشاورزی نمایان‌تر است. منابع قابل‌توجهی که به اشتغال روستایی اختصاص پیدا کرد، یکی از نمونه‌های مهم بحث فوق است. درصد بالایی از این منابع، اشتغال روستایی ایجاد نخواهد کرد. وی افزود: آیا این شیوه اعطای تسهیلات به اقتصاد روستا کمک می‌کند یا اقتصاد روستا را به افول می‌برد؟ چگونگی توزیع منابع به‌ویژه در بخش کشاورزی بسیار حایز اهمیت است. شافعی با اشاره به توسعه متوازن، خاطرنشان کرد: ما باید از دولت جمهوری‌اسلامی‌ایران بخواهیم که توسعه متوازن در کشور صورت گیرد.

سیستم یارانه‌ای به معضل برای کشور تبدیل ‌شده است

رییس اتاق ایران درباره قیمت حامل‌های انرژی و یارانه گفت: سیستم یارانه‌ای خود یک معضل برای کشور است، ما یارانه‌ها را بیش‌تر در اختیار ثروتمندان قرار می‌دهیم. شافعی همچنین درباره قیمت حامل‌های انرژی افزود: این امر نیز در حال حاضر یکی از مشکلات ما محسوب می‌شود؛ یعنی سیستم یارانه‌ای خودش یک معضل است. رییس اتاق ایران با طرح این پرسش که آدم‌های کم برخوردار از یارانه بنزین سود می‌برند یا افراد برخوردار؟ تأکید‌کرد: فرض کنید که در یک خانواده ثروتمند همه افراد خانواده ماشین داشته باشند و در یک خانواده روستایی هیچ‌کدام از افراد ماشین ندارند؛ حال کدام دسته سود بیش‌تری می‌برند؟ در این امر ما یارانه‌ها را بیش‌تر در اختیار ثروتمندان قرار می‌دهیم.