سوگندی برای مبارزه با فساد

حناچی در شورای شهر تهران سوگندی برای مبارزه با فساد گروه اجتماعی- پیروز حناچی دیروز در جلسه رسمی شورای شهر با ادای سوگند کار خود را به عنوان شهردار تهران رسماً آغاز کرد تا آخرین چالش انتخاب شهردار توسط شورای شهر نیز این‌گونه پایان یابد. وی که مدت‌ها در انتظار تأیید حکمش توسط وزارت کشور […]

حناچی در شورای شهر تهران

سوگندی برای مبارزه با فساد

گروه اجتماعی- پیروز حناچی دیروز در جلسه رسمی شورای شهر با ادای سوگند کار خود را به عنوان شهردار تهران رسماً آغاز کرد تا آخرین چالش انتخاب شهردار توسط شورای شهر نیز اینگونه پایان یابد. وی که مدت‌ها در انتظار تأیید حکمش توسط وزارت کشور بود، بالاخره مجوز شهردارشدنش را نیز دریافت کرد تا طلسم صندلی شهردار به نوعی شکسته شود. طلسمی که برای دو شهردار پیشین(نجفی-افشانی) نیز وجود داشت تا هر یک از آنان از کار خود معلق شوند.

نجفی و مشکلات جسمی

اولین شهردار منتخب شورای شهر تهران محمد‌علی‌نجفی بود. او که از زمان روی کار آمدنش به عنوان شهردار تهران، هجمه‌ها علیه وی آغاز شد. منتقدانش که می‌دانستند او رابطه‌ای نزدیک با حسن‌روحانی دارد تا جایی که توانستند برایش حاشیه درست کردند. از داستان زلزله تهران که گفته شد او به محض رخ دادن زلزله با خانواده‌‌اش به کیش فرار کرده است تا داستان حرکات موزون دختران ۸ ساله در برج میلاد که حسن‌ختامی برای پایان کار اولین شهردار تهران در شورای‌ پنجم بود. در نهایت نجفی مجبور شد که اعلام کند به دلایل جسمی قادر به ادامه همکاری با شورای‌شهر نیست تا بدین‌ترتیب پرونده نخستین شهردار منتخب شورای شهر تهران در دوره پنجم بسته شود.

افشانی و قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

دومین شهردار تهران محمدعلی‌افشانی بود؛ کسی که شورای‌شهر انتظار بالایی برای ادامه کارش تا مهلت قانونی داشت اما مصوبه مجلس تمام رشته‌های شورای‌شهر را پنبه کرد و با تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، شورای‌شهر به دنبال راهکاری برای حفظ او گشت. هاشمی، رییس شورای‌شهر استفساریه مجلس را راهی برای ابقای افشانی دانست و از امید زیاد شورای‌شهر برای باقی ماندن بر مسند شهردار تهران خبر داد. در نهایت اما مجلس آب پاکی را روی دست شورای‌شهر ریخت و رسماً اعلام کرد که افشانی راهی برای ادامه کار ندارد. پس از قطعی شدن رفتن افشانی، شورای‌شهری‌ها باز هم به دنبال شهردار گشتند، شهرداری که هم رابطه خوبی با دولت داشته باشد و هم بتواند هم جهت با شورای‌شهر تهران باشد. در نهایت آخوندی، وزیر سابق راه‌وشهرسازی و پیروزحناچی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به عنوان گزینه‌های نهایی شورای‌شهر انتخاب شدند که اولی به دلیل استعفا از دولت روحانی نتوانست نظر شورایی را جلب کند تا با اختلاف یک رأی پیروزحناچی، پیروز انتخابات شورای‌شهر باشد و شهردار تهران شود.

حاشیه‌های یک حکم

از روزی که خبر انتخاب پیروز‌حناچی به عنوان منتخب شورای شهر منتشر شد، هجمه‌ها علیه وی آغاز شد و برخی از تندرو‌ها حضور برادر وی را در سازمانی که ضدیت علنی با نظام جمهوری اسلامی دارد، به عنوان دستاویزی برای رد صلاحیت وی برشمردند. کار تا جایی پیش رفت که علی‌مطهری، نایب‌رییس مجلس گفت که امیدوار است این حاشیه‌ها باعث نشود تا وزارت اطلاعات و وزارت کشور به عنوان مراجع تأیید و صدور حکم، خللی در آن ایجاد کنند. در نهایت حکم شهردار شدن پیروز‌حناچی توسط وزارت کشور تأیید شد تا وی رسماً به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شود.

سوگندی برای مبارزه با فساد

دیروز شهردار تهران با حضور در شورای شهر سوگند یاد کرد که مبارزه با فساد و خودکامی سرلوحه فعالیت‌هایش قرار گیرد. پیروزحناچی، شهردار تهران با حضور در جلسه شورای شهر تهران سوگندنامه خود را قرائت کرد و گفت: در محضر خداوند سمیع و بصیر، شهروندان گرانقدر و اعضای شورا سوگند یاد می‌کنم که در اجرای تمامی مأموریت‌های محوله همواره خداوند را شاهد و ناظر بر اعمال و رفتار خویش ببینم و برای انجام هرچه بهتر مأموریت‌ها تمام تلاش و تجربه خود را به‌کار خواهم گرفت و با انتخاب مدیران شایسته و امین و بهره‌مندی از خرد جمعی و اصل مشارکت برای میل به اهداف و توسعه پایدار شهری شرایط را فراهم می‌کنم. در راستای شفافیت پاسخگویی به افکار عمومی و جریان آزاد اطلاعات و اجرای کامل مصوبات شورا را نصب‌العین قرار می‌دهم و عدالت در توزیع منابع، رعایت صرفه و صلاح و مبارزه با فساد و خودکامی را سرلوحه کار خود و همکاران قرار خواهم داد.