آینده صنعت زغال‌سنگ در گروی تعیین قیمت

آینده صنعت زغال‌سنگ در گروی تعیین قیمت گروه زمین و معدن صنعت زغال‌سنگ یکی از صنایع بااهمیت کشور ما محسوب می‌شود که متأسفانه از چند دهه گذشته تاکنون در بخش تجهیزات و بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ کشور با عقب‌افتادگی وسیعی مواجهه است علاوه بر این عوامل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه که […]

آینده صنعت زغال‌سنگ در گروی تعیین قیمت

گروه زمین و معدن

صنعت زغال‌سنگ یکی از صنایع بااهمیت کشور ما محسوب می‌شود که متأسفانه از چند دهه گذشته تاکنون در بخش تجهیزات و بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ کشور با عقب‌افتادگی وسیعی مواجهه است علاوه بر این عوامل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه که طبع باعث بالا رفتن قیمت تمام شده این محصول می‌شود مزید بر علت شده است به‌طوری‌که در حال‌حاضر تولیدکنندگان این صنعت و معدن‌داران به دلیل پایین بودن قیمت کنسانتره زغال‌سنگ در داخل کشور نسبت به رشد چشمگیر بهای تمام‌شده تولید با مشکلات جدی مواجه هستند که به اذعان تولیدکنندگان اگر هر چه سریع‌تر نسبت به افزایش قیمت و قیمت‌گذاری واقعی آن در کشور اقدام نشود نه تنها امکان توسعه این صنعت امکان‌پذیر نخواهد بود، بلکه با توجه به شکاف قابل‌توجه تقاضای داخلی نسبت به عرضه آن و تحریم‌های ظالمانه کشور برای واردات زغال‌سنگ، صنعت فولاد کوره بلند کشور دچار مشکل جدی می‌شود و به‌طور کلی آینده روشنی برای صنعت ترسیم نمی‌شود.

این در حالی است که مقدار تولید کنونی زغال‌سنگ کشور حدود یک و نیم تا یکمیلیونو۷۰۰ تن کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو است. درحالی که نیاز حداقلی کشور به این کنسانتره از سال بعد حدود ۳ونیم تا ۴میلیون تن ارزیابی شده است که برای تولید این مقدار کنسانتره زغال‌سنگ که نیاز واحدهای جدید فولادی است به استخراج ۸ میلیون تن از معادن کشور نیاز داریم.

اواخر مهرماه امسال بود که انجمن زغال‌سنگ اعلام کرد «در ماه‌های اخیر مکاتبات متعددی با وزارت صنعت،معدن‌وتجارت جهت تعیین نرخ زغال‌سنگ انجام داده‌ایم اما متأسفانه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم به همین جهت در مورخ ۳۰ مهرماه به اتفاق آرا تصمیم گرفتیم علی‌رغم میل باطنی جهت پرهیز از زیان دهی بیش‌تر معادن زغال‌سنگ ارسال زغال‌سنگ به ذوب‌آهن اصفهان را تا تعیینتکلیف قیمت واقعی زغال‌سنگ را قطع نماییم».

هنوز تغییری در قیمت زغال‌سنگ ایجاد نشده است

در این زمینه سعیدصمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ گفت: بعد از انتشار اعلامیه انجمن زغال‌سنگ، وزارت صنعت طی مکاتباتی با انجمن اعلام کرد ارسال زغال‌سنگ را متوقف نکنید، این مشکل را در اسرع وقت برطرف خواهیم کرد، ما نیز ارسال زغال‌سنگ را ادامه دادیم.

صمدی با بیان این‌که امروزه معادن زغال‌سنگ با مشکلات متعددی روبه رو هستند که حتی بخشی از آنها هم برطرف نشده است بیان داشت: در حال‌حاضر بیش از ۴۰روز از این وعده می‌گذرد و هنوز تغییری در قیمت زغال‌سنگ ایجاد نشده است.

وی افزود: از آن تاریخ تاکنون بیش از ۴جلسه برای بررسی مشکلات معادن زغال‌سنگ برگزار شده ولی هنوز به توافق نهایی دست پیدا نکرده‌ایم.

صمدی اضافه کرد: در حال‌حاضر قیمت هر تن زغال‌سنگ وارداتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما قیمت خرید هر تن زغال‌سنگ داخلی ۶۱۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت تمام شده زغال‌سنگ برای معادن در هر تن ۹۰۰ هزار تومان است.

نداشتن قیمت مشخص دلیل بی‌رغبتی بانک‌ها در سرمایه‌گذاری صنعت زغال‌سنگ

همچنین در این باره محمدمجتهدزاده، رییس انجمن زغال‌سنگ ایران اظهار داشت: برای انجام هر سرمایه‌گذاری باید از کار مورد نظر به صورت اقتصادی ارزیابی و تصویرسازی کنیم. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تصویر اقتصادی این فعالیت را روشن کند تعیین قیمت درست است. برای تجهیز و بهره‌برداری یک فعالیت اقتصادی عملیات تولید و بازدهی ممکن است حدود ۴ یا ۵ سال طول بکشد و باید تصویر روشنی برای این فعالیت ترسیم شود که نداشتن قیمت مشخص و روشن از عوامل محدودکننده است. بانک‌ها هم رغبتی به سرمایه‌گذاری در این معادن معدنی نشان نداده‌اند و در طی مذاکرات انجام شده با بانک‌ها یکی از مشکلات آنها نیز نداشتن تصویر روشن از قیمتهاست.

وی با بیان این‌که قیمت جهانی زغال‌سنگ در دو سال اخیر بسیار رشد بالایی داشته است، گفت: با توجه به بررسی‌های کارشناسی انجمن زغال‌سنگ ایران انتظار می‌رود، قیمت زغال‌سنگ با قیمت پایه جهانی تنظیم شود.

رییس انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با ذوب‌آهن جهت تعیین مشخصات کیفی پایه برای قیمت زغال‌سنگ ایران، افزود: در صورت توافق با ذوب‌آهن برای قیمت گذاری مشخصات کیفی پایه براساس نرم‌جهانی و همچنین مطابقت قیمت پایه زغال‌سنگ ایران با قیمت جهانی حتماً تصویر روشنی از فعالیت‌های اقتصادی را ترسیم خواهیم کرد.

مجتهدزاده تصریح کرد: در سال‌جاری به غیر از دستمزد، قیمت تمام شده متأثر از شرایط اقتصادی و افزایش قیمت نرخ مواد اولیه بوده است. معدنکاران عوامل اصلی تولید را همچون تجهیزات ماشین‌آلات تا ۳ برابر نسبت به قیمت سال‌های قبل تهیه کردند. چوب که از لوازم مورد نیاز و ضروری در صنعت زغال‌سنگ است در حال‌حاضر تا دوونیم برابر نسبت به سال قبل گران‌تر شده است .وی افزود: شاید دستمزد تنها پارامتری بوده که افزایش قابل‌توجهی غیر از درصد مورد تصویب دولت نداشته است که با توجه به شرایط سخت کار در معدن زغال‌سنگ باید حتماً با زمینه‌سازی اقتصادی این امکان را فراهم کنیم تا کارگران معدن زغال‌سنگ بتوانند به اصلاح شرایط و دستمزد دست پیدا کنند.