قانون را اجرا کنید!

درخواست به جای معلولان از مسؤولان قانون را اجرا کنید! گروه اجتماعی- در روزگاری که با تن سالم نیز کار‌ها راه نمی‌افتد، هستند عزیزانی که به دلیل معلولیت باید کارهایشان را با هزار سختی انجام دهند. روزی که گذشت روز جهانی معلولان بود؛ روزی که باعث می‌شود تا حداقل یک روز در سال یادمان باشد […]

درخواست به جای معلولان از مسؤولان

قانون را اجرا کنید!

گروه اجتماعی- در روزگاری که با تن سالم نیز کار‌ها راه نمی‌افتد، هستند عزیزانی که به دلیل معلولیت باید کارهایشان را با هزار سختی انجام دهند. روزی که گذشت روز جهانی معلولان بود؛ روزی که باعث می‌شود تا حداقل یک روز در سال یادمان باشد که معلولان هم حق زندگی دارند. کسانی که حتی حق سوار شدن بر اتوبوس بی‌آر‌تی را نیز ندارند و رفت و آمد در پیاده‌رو‌ها برایشان آرزوست! به مناسبت روز جهانی معلول طبق معمول هر سال مسؤولان دور هم جمع شدند تا در مورد آخرین دستاوردهایشان برای معلولان سخن بگویند.

پرداخت بسته حمایتی بازنشستگان تأمین اجتماعی

انوشیروان‌محسنی‌بندپی، رییس سازمان تأمین اجتماعی در مراسم روز جهانی معلولان از پرداخت بسته حمایتی میان بازنشستگانی که کم‌تر از ۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند، طی ۸ تا ۱۰ روز آینده خبر داد. از چند روش می‌توان اشتغال معلولان را حمایت کرد که یکی از آنها قانون ۳درصد استخدام این افراد است، به‌طوری که بعد از ابلاغ این قانون از اردیبهشت ماه اجرای آن بر تمامی دستگاه‌ها، لازم‌الاجراست. وی با اشاره به این‌که در صورت سرپیچی دستگاه‌ها از این قانون، مجازات می‌شوند، افزود: تعدیل، برکناری و… راه‌های برخورد با متخلفین است. محسنی‌بندپی گفت: سازمان بهزیستی با پرداخت سهم بیمه معلولان و همچنین وام‌های اشتغال کم بهره به‌ کارفرمایان از اشتغال این افراد حمایت می‌کند.

قانون حمایت از حقوق معلولان

بندپی به قانون حمایت از حقوق معلولان نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری دولت و مجلس ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای اجرای آن در نظر گرفته شد. وی به مناسب‌سازی نیز اشاره و تصریح‌کرد: در این خصوص اقدامات زیادی باید انجام شود چرا که حتی سالن برگزاری این همایش نیز مناسب‌سازی نشده است. به گفته بندپی در قانون حمایت از حقوق معلولان به مناسب‌سازی معابر و اماکن پرداخته شده و همه دستگاه‌ها مکلف هستند نسبت به مناسب‌سازی اقدام کنند و در ارزیابی جشنواره شهید رجایی نیز ۲۵ امتیاز برای مناسب‌سازی شهرداری و سایر ارگان‌هایی که همکاری کنند، امتیاز داده می‌شود.

بسته حمایتی بازنشستگان

سرپرست سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد بسته حمایتی بازنشستگان نیز گفت: این بسته ۸ تا ۱۰ روز آینده میان بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود که مبلغ آن به‌طور متوسط ۲۰۰ هزار تومان برای افرادی است که حقوقشان زیر ۳ میلیون تومان است. وی افزود: افرادی که از دریافت بسته جا مانده‌اند و حقوق پایین‌تر از ۳ میلیون می‌گیرند می‌توانند به بهزیستی امداد مراجعه کنند.

افزایش ۵۰۰ هزار نفری مستمری‌بگیران بهزیستی در سال جاری

حسین‌نحوی‌نژاد، معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم با اشاره به تصویب ٧٧٠٠ میلیارد تومان بودجه از سوی دولت برای پوشش پشت نوبتی‌های سازمان بهزیستی و کمیته امداد گفت: از اوایل انقلاب تا سال گذشته ۳۲۰ هزار مستمری‌بگیر داشتیم و امسال ۵۰۰ هزار نفر به این جمعیت اضافه شده است. ما در تقویم کشوری مناسبت‌های مختلفی داریم، برای روز کودک، پزشک، مهندس و… روزی نامگذاری شده است و این به معنی آن است که باید در تمام ایام سال به فکر این افراد باشیم، اما روز جهانی معلولان نیز باعث می‌شود تا به شکل نمادین توجه ویژه‌ای را به این افراد مبذول کنیم.

تمام سال به معلولان توجه کنیم

وی با بیان این‌که اگر می‌خواهیم برای معلولان کاری کنیم باید تمام سال به آن توجه داشته باشیم، اظهارکرد: با این وجود در روز معلولان، توجه رسانه، مدیران و شهروندان برای افزایش رفاه حال معلولان جلب می‌شود. روز معلول بهترین نمایشگاه برای نشان دادن توانمندی‌های آنهاست که باید جامعه به آن آشنا شود. وی با بیان این‌که هیچ قانونی بی‌نقص نیست، گفت: قانون حمایت از حقوق معلولان یکی از کامل‌‌ترین قانون‌هاست چرا که مطالبات و چالش‌های این افراد را نشان داده است. اکنون باید جامعه پذیرای معلول باشد. اکنون یک معلول نمی‌تواند از بی‌آر‌تی استفاده کند و این نشان می‌دهد که جامعه، معلول است. نحوی‌نژاد گفت: علی‌رغم تنگناهای دولت و تحریم‌ها توانستیم قانون حمایت از حقوق معلولان را به تصویب برسانیم و مستمری معلولان را افزایش دهیم. همچنین امسال دولت حدود۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را برای پوشش پشت نوبتی‌های بهزیستی و کمیته امداد به تصویب رساند.

انواع معلولین

۱) معلولین جسمی: مانند دارندگان نقص عضو، انواع فلج‌ها، ناهنجاری‌های اسکلتی، اختلالات بیولوژیکی (بیماران قلبی- کلیوی- ریوی …) نابینایان، ناشنوایان و سالمندان.

۲) معلولین ذهنی: شامل عقب‌ماندگی ذهنی است.

۳) معلولین روانی: تمام مبتلایان به بیماری‌های مزمن روانی که در زندگی فردی و اجتماعی فرد تأثیر گذاشته، به نحوی او را علیل می‌سازد.

۴) معلولین اجتماعی: از قبیل معتادان، کودکان بزهکار و ولگرد (بی‌سرپرستان)، محکومین زندان‌ها، متکدیان و روسپیان (زنان ویژه)

چشم انتظار اجرای قانون

با تمام این تفاسیر می‌توان گفت که در قانون اساسی حقوق بسیار خوبی برای معلولان در نظر گفته شده اما تاکنون بسیاری از آنها به مرحله اجرا نرسیده است و به جرأت می‌توان گفت بزرگ‌ترین خواسته معلولان از مسؤولان اجرای قانون اساسی است تا بتوانند به بسیاری از نداشته‌های خود دسترسی داشته باشند.