خیز حفاری برای بازاریابی در مناقصات داخلی و بین‌المللی

خیز حفاری برای بازاریابی در مناقصات داخلی و بین‌المللی سمیه مهدوی – یکی از بازارهایی که در زیر لوای تحریم‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، صنعت حفاری است. این درحالی است که حفارمردان با وجود مشکلات متعدد از عدم دریافت مطالبات گرفته تا نارضایتی‌هایی که در مشاغل اینچنینی رخ می‌دهد، با ادامه کار خود […]

خیز حفاری برای بازاریابی در مناقصات داخلی و بین‌المللی

سمیه مهدوی – یکی از بازارهایی که در زیر لوای تحریم‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، صنعت حفاری است. این درحالی است که حفارمردان با وجود مشکلات متعدد از عدم دریافت مطالبات گرفته تا نارضایتی‌هایی که در مشاغل اینچنینی رخ می‌دهد، با ادامه کار خود نبض این صنعت را به حرکت در می‌آورند.

در این بین شرکت‌های حفاری دچار نوسانات مالی نیز هستند، از این رو یکی از مسایلی که می‌تواند گره کور شرکت‌های حفاری از خصوصی تا دولتی را بازگشایی کند، گرفتن پروژه‌های متعدد هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی است که نیاز به یک بازاریابی اصولی برای عملیاتی ساختن تاکتیک مذکور را دارند.

بازار حفاری در انتظار بازار عمان و قطر

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، با نگاهی به بازار خارجی ۳ کشور هدف عراق، عمان و قطر در صف انتظار برای حضور مناقصه‌گران ایرانی در پروژه‌های حفاری قرار گرفته‌اند. در همین راستا شرکت ملی حفاری سال گذشته علاوه بر حضور در این مناقصه عراقی‌ها که توسط انی برگزار شد، شرکت کرد. در خلال این مناقصه مذاکراتی با شرکت ملی حفاری عراق با اولویت توسعه فعالیت‌های حفاری در منطقه بصره انجام داد. حال با گذشت چندین ماه از این مناقصه و تغییر شرایط بین‌المللی باید دید آیا پروژه‌های مذکور طبق روال سابق بدون تأثیرپذیری از تهدیدهای آمریکا به سرانجام خواهند رسید؟

در شهریورماه سال‌جاری شرکت ملی حفاری ایران با شرکت الاصول‌الاعیان عراق به منظور عملیات حفاری و تعمیر چاههای نفتی در مناطق بصره و زبیر در جنوب کشور عراق تفاهمنامه همکاری امضا کردند. با توجه به این‌که شرکت ملی حفاری در حال بررسی پیشنهادهای فنی مناقصههای برگزار شده از سوی شرکت انی ایتالیا و شرکت لوک اویل در عراق است، مقرر شد با مشارکت شریک عراقی نسبت به تکمیل مستندات فنی اقدام کند.

بازسازی دستگاه‌های حفاری

سیدعبدا…موسوی، مدیرعامل تازه نفس شرکت ملی حفاری با بیان اینکه فعالیتهای عملیاتی روی دکل‌ها باید براساس دستورالعملهای تدوین‌شده باشد، اظهار می‌کند: همه دستگاههای حفاری شرکت از جمله ۳ دکل دریایی ملکی باید به موقع بازسازی و نوسازی (اورهال) و روزآمد شود، اداره بازاریابی و همکاریهای بینالمللی شرکت باید نسبت به بازاریابی و زمینهسازی برای حضور فعال در مناقصه‌های داخلی و بینالمللی تلاش کند.

وی معتقد است: ماهیت کار حفاری عملیاتی است و این مسؤولیت ایجاب میکند که به‌طور مستمر روند پیشرفت و چالش‌ها بررسی و پایش شود و با مشخصشدن علل و عوامل بروز مشکل، نسبت به رفع مشکلات که میتواند در شتاب‌بخشی روند حفاری اثرگذار باشد در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام شود.

استقرار ۷۰ دکل در خشکی

براساس این گزارش شرکت ملی حفاری با داشتن ۷۳ دستگاه حفاری سبک، سنگین و فوق سنگین، ۷۰ دکل خشکی و ۳ دکل دریایی در اختیار دارد. در حال حاضر بیش‌ترین حجم دستگاه‌های حفاری این شرکت در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب استقرار دارند و دیگر دکل‌ها در طرح‌های توسعه‌ای شرکت مهندسی و توسعه نفت، نفت و گاز اروندان، نفت فلات قاره، نفت و گاز مناطق مرکزی ایران و سروک آذر مستقر و در مدار عملیات قرار دارند.

طی سال‌جاری در عملیات حفاری یکصدمین حلقه چاه نفت و گاز در مناطق نفتخیز خشکی و دریایی حفر و تکمیل شد و تلاش کارکنان عملیاتی، خدمات جانبی و پشتیبانی شرکت، حفاری و تکمیل چاه شماره ۱۵۰ رگ سفید با به‌کارگیری دستگاه حفاری ۶۳ فتح ساعت ۲۴ نهم آذرماه جاری به اتمام رسید.