آمپول مرگ!؟

واکنش پزشکان به تبلیغ داروی نالوکسان توسط مهناز افشار آمپول مرگ!؟ گروه اجتماعی- نالوکسان؛ دارویی که اگر تا دیروز بسیاری آن را نمی‌شناختند این روز‌ها به لطف جنجالی که ایجاد شده بسیاری از آن آگاه شدند! نالوکسان دارویی برای برطرف کردن تضعیف تنفسی ناشی از داروهای شبه تریاک است. همین خاصیت باعث شده تا برخی‌ها […]

واکنش پزشکان به تبلیغ داروی نالوکسان توسط مهناز افشار

آمپول مرگ!؟

گروه اجتماعی- نالوکسان؛ دارویی که اگر تا دیروز بسیاری آن را نمی‌شناختند این روز‌ها به لطف جنجالی که ایجاد شده بسیاری از آن آگاه شدند! نالوکسان دارویی برای برطرف کردن تضعیف تنفسی ناشی از داروهای شبه تریاک است. همین خاصیت باعث شده تا برخی‌ها آن را چه در خارج و چه در داخل تبلیغ کنند.

جنجال از کجا شروع شد

مهنازافشار، بازیگر تئاتر و سینمای کشور تصمیم گرفت همراه با برخی از سلبریتی‌های خارج‌نشین ایرانی به تبلیغ این دارو بپردازد. از آنجا که وی یکی از سلبریتی‌هایی است، میلیون‌ها فالوور دارد، تبلیغ این دارو توسط وی جنجالی به پا کرده است. جنجال بزرگ‌تر، اما از آن جا شروع شد که در فضای مجازی به صورت گسترده تبلیغ آن صورت گرفته و این طور عنوان شده که کسانی که دچار سوء‌مصرف موادمخدر شدند می‌توانند برای جلوگیری از مرگ سریعاً آن را تزریق و از مرگ نجات پیدا کنند.

نالوکسان فقط با تجویز پزشک

در همین ارتباط، کیانوشجهانپور،  سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارنظر مهنازافشار مبنی بر مصرف داروی نالوکسان برای جلوگیری از مرگ ناشی از سوء‌مصرف موادمخدر، گفت: سراسر این اظهارات اشتباه است و داروی نالوکسان دارویی است که حتماً باید با تجویز پزشک تهیه شود. اظهارات این بازیگر صحت ندارد و کسی غیر از صاحبان حرف پزشکی حق اظهارنظر در حوزه سلامت و درمان را ندارد. متأسفانه در کشور ما ظاهراً افراد وقتی‌که اشتغالات دیگرشان کم‌تر می‌شود، فوراً به اظهارنظر در حوزه پزشکی و طب مبادرت می‌کنند که این کار فقط موجب بروز مشکلات برای مردم می‌شود و می‌تواند پیامدهایی را برای مردم به دنبال داشته باشد. اولاً هیچ آمپول و فرآورده تزریقی در دنیا نیست که بدون تجویز پزشک مصرف شود. دوماً داروی نالوکسان دارویی است که کاملاً باید با تجویز پزشک تهیه شود و هیچ داروخانه‌ای حق ندارد بدون نسخه پزشک این دارو را در اختیار قرار دهد. سوماً این دارو، دارویی است که در اورژانس پیش‌بیمارستانی، اورژانس بیمارستانی، اتاق عمل و ریکاوری‌های اتاق عمل با تجویز پزشک و تحت نظر افراد آموزش‌دیده و متخصص و تحت مانیتورینگ استفاده می‌شود.

عوارض نالوکسان برای افراد معتاد

جهانپور با بیان این‌که تجویز این دارو حتی برای افراد معتاد که به مواد مخدر اعتیاد دارند می‌تواند عوارض و پیامدهایی به دنبال داشته باشد و حتی ممکن است عوارض قلبی دهد، گفت: بنابراین باید در شرایط اورژانس، اتاق عمل یا ریکاوری یا آی‌سی‌یو تحت نظر پزشک و با مانیتورینگ تزریق شود و به هیچ‌وجه تزریق خودسرانه و خودتجویزی آن توسط افراد غیرپزشک نمی‌تواند برای بیمار مفید باشد. باید توجه کرد که اظهار نظر در این موارد نوعی خلاف و اخلال در امر درمان و دخالت افراد غیرمتخصص در امر درمان محسوب می‌شود. اظهارات این بازیگر هم شائبه دخالت در امر درمان را دارد. ما توصیه می‌کنیم افراد و سلبریتی‌‌ها و افرادی که ممکن است در حوزه خودشان به شهرتی دست پیدا کرده باشند، در مسایلی که ربطی به آنها ندارد، دخالت نکنند، به حرفه خودشان مشغول باشند و امر دارو و درمان را به اهل فن آن بسپارند.

نمی‌توان با این دارو شوخی کرد!

مجتبی‌خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز در ارتباط با مصرف این آمپول اظهار داشت: داروی نالوکسان حتماً باید تحت نظر پزشک استفاده شود و دارویی نیست که بتوان با آن شوخی کرد؛ به دلیل این‌که تداخل این دارو ممکن است منجر به مرگ افراد شود. فروش این دارو در داروخانه‌ها ممنوع است و در لیست داروهای otc نیست. کاربرد اصلی این دارو در موقعیت‌های اورژانسی است که در اورژانس‌های بیمارستانی استفاده می‌شود، یکی از موارد تزریق این دارو احیای افرادی است که مواد مخدر مصرف کرده‌اند، اما بدون عوارض نبوده و مصرف آن باید تحت نظر پزشک و با امکانات اورژانس باشد.