آینده بازارسهام چه خواهد بود؟

فراز و فرود بورس زیر ذره‌بین مناقصه‌مزایده آینده بازارسهام چه خواهد بود؟ گروه بانک، بیمه، بورس- آینده بازارسرمایه، آینده‌ای که مثبت بودن یا نبودنش زندگی میلیون‌ها سرمایه‌گذار و سهامدار بورس را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بازار سرمایه کشور در سالی که تاکنون پشت سر گذاشته شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بوده است. یک روز […]

فراز و فرود بورس زیر ذره‌بین مناقصه‌مزایده

آینده بازارسهام چه خواهد بود؟

گروه بانک، بیمه، بورس- آینده بازارسرمایه، آینده‌ای که مثبت بودن یا نبودنش زندگی میلیون‌ها سرمایه‌گذار و سهامدار بورس را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بازار سرمایه کشور در سالی که تاکنون پشت سر گذاشته شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بوده است. یک روز تاریخ رکورد بورس شکسته شده و در ماهی دیگر ریزش شاخص بورس تاریخ‌ساز شده است! همین اتفاقات باعث شده تا بسیاری به آینده یکی از مهم‌ترین بازارهای کشور نگران شوند.

عملکرد کارگزاری‌های بورس تهران تا پایان آبان‌ماه

برای این که بفهمیم وضعیت بورس کشور تا پایان آبان‌ماه چگونه بوده است، باید عملکرد کارگزاری‌های بورس تهران را بررسی کنیم. آمار معاملات ۸ ماهه اول ۹۷ نشان می‌دهد سهم معاملات برخط از معاملات نرمال بیش از ۳۶٫۸۱ درصد بوده است. در ۸ ماهه اول۹۷ از ۱۰۶ کارگزار فعال در بورس، ۱۰۲ کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. براساس این گزارش ۴۲٫۲۴ درصد از کل معاملات الکترونیکی در ۵ کارگزاری انجام شده است که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با ۲۲٫۲۲ درصد، آگاه با ۸٫۷۵ درصد، فارابی با ۵٫۳۹ درصد، مبین سرمایه با ۳٫۲۲ درصد و تدبیرگران فردا با ۲٫۶۶ درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند.

ارزش کل خرید و فروش در ۸ ماهه اول۹۷

همچنین از کل معاملات، بیش از ۶۶۴ هزار میلیارد ریال خرید و فروش الکترونیکی بوده است که ۳۲ درصد کل خرید و فروش می‌باشد. بنابراین گزارش ارزش کل خرید و فروش در ۸ ماهه اول۹۷، بیش از ۲۰۹۱ هزار میلیارد ریال بوده است. بر این اساس ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل ۸۶ درصد کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده ۴ درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی ۱۰ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.

۲۴ درصد از کل معاملات در اختیار ۵ کارگزار

همچنین تعداد ۵ شرکت کارگزاری ۲۴٫۵۵ درصد کل ارزش معاملات را از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۹۷ به خود اختصاص دادند. شرکت‌های کارگزاری کارگزاری مفید با ۸٫۵۱ درصد، کارگزاری صبا تأمین با ۴٫۸۶ درصد، کارگزاری بانک پارسیان با ۴٫۰۳ درصد، کارگزاری آگاه با ۴ درصد و کارگزاری خبرگان سهام با ۳٫۱۵ درصد در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.

پیش‌بینی بازار سرمایه

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که با توجه به وضعیت موجود سرنوشت بازارسهام در ادامه راه چه خواهد بود؟ در همین ارتباط، حسن‌قالیباف‌اصل، مدیرعامل سابق شرکت بورس ضمن پیش‌بینی بازار سرمایه و توصیه‌هایی به مدیران بورس و سهام‌داران، به عرضه حقوقی‌‌ها اشاره کرد و گفت: سهام‌داران عمده باید در شرایط رونق اقدام به عرضه کنند و معامله‌گران نیز باید با ابزارهای مالی جدید آشنا شوند و از آنها استفاده کنند. قالیباف اصل با بیان این‌که معامله‌گران بازار سهام نباید با نوسان‌های مقطعی نگران شوند، گفت: رونقی که در بازار به وجود آمده فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران نهادی مخصوصاً سهام‌داران عمده است تا بتوانند اقدام به عرضه اولیه یا افزایش سرمایه کنند. وی درباره میزان شناوری سهام در بورس نیز گفت: وقتی شرکتی در بورس یا فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود تعهداتی در مورد میزان شناوری آن‌ به بورس یا فرابورس می‌شود. از طرفی نیز بورس یا فرابورس به دنبال این هستند که شرکت‌ها را ملزم کنند در صورت نیاز عرضه‌های لازم را انجام دهند.

سرمایه‌گذاران با تحلیل‌های بنیادی معامله کنند

قالیباف افزود: نباید به این‌که بازار چند روز مثبت و چند روز منفی می‌شود، تصمیم در مورد خرید و فروش گرفت. سهام‌داران باید با توجه به تحلیل و اطلاع شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش کنند.

وی با اشاره به گزارش‌های ماهانه که در انتهای آبان و اوایل آذرماه منتشر شده و همچنین گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها به ایسنا گفت: اطلاعات ماهانه شرکت‌ها، نشان می‌دهد که عملکرد آنها مناسب بوده و مشکل خاصی وجود نداشته است، اما فضای ریسکی که در حوزه بین‌الملل به وجود آمده باعث نگرانی سهام‌داران شده و این موضوع روی بازار تأثیر منفی گذاشته است.

افرادی که بازار سهام را مناسب نمی‌بینند به بازار بدهی ورود کنند

مدیرعامل سابق شرکت بورس تأکیدکرد: اطلاعاتی که از شرکت‌ها بیرون آمده مثبت است. علاوه بر این، شرکت‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند و جدا از اینها سرمایه‌گذاران باید دقت داشته باشند که در کنار بازار سهام بازار بدهی هم وجود دارد. اگر کسی فکر می‌کند که بازار سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری نیست می‌تواند در بازار بدهی سرمایه‌گذاری کند. قالیباف به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که ابزارهای مالی متنوع را در بازار سرمایه نادیده نگیرند و گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری غافل نشوند. در زمان‌هایی سرمایه‌گذاران با افت بازار نگران می‌شوند یا در زمان رشد بازار در جایی سهام را خریداری می‌کنند که نباید بخرند اما اگر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه کنند، می‌توانند با ریسک کم‌تری داد و ستد انجام دهند.

آینده روشن در انتظار بازار سرمایه

شاپورمحمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه گفت: چشم‌انداز بورس روشن است و سرمایه‌گذاران امیدوار باشند. وی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه اظهار‌داشت: یکی از کارهایی که دولت و مجلس در حوزه‌های تصمیم‌گیری باید داشته باشند کمک به تقویت سودآوری شرکت‌ها است. این موضوع در حوزه‌های مختلف قابل دنبال کردن است. شرکت‌های بورسی شفاف‌‌ترین شرکت‌های کشور هستند و به عنوان شرکت‌هایی که صادرات و اشتغال خوبی داشته و ارزش افزوده خوبی تولید کردند باید مورد حمایت قرار گیرند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درمورد نحوه حمایت از شرکت‌ها گفت: قیمت‌هایی که برای کالای شرکت‌ها گذاشته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که واسطه‌ها استفاده‌کننده تفاوت قیمتی نباشند بلکه تولیدکننده بهره‌مند شود؛ طبیعتاً هر جا نیاز است از مصرف‌کننده حمایت صورت بگیرد باید اقدام شود و حمایت از تولیدکننده نیز در کنار مصرف‌کننده همپای هم در قوانین وجود دارند.‌ از این رو لازم است برای آن‌که بازار سرمایه از قوت قبلی برخوردار و رشد و بالندگی داشته باشد و سیاست‌گذاری‌هایی که در تدوین بودجه سال ۹۸ در مجلس دنبال می‌شود توجه ویژه به سودآوری شرکت‌های بورسی داشته باشند. با این کار شفافیت تشویق می‌شود و آنهایی که قانونمند هستند و ضوابط را رعایت می‌کنند در اقتصاد تشویق می‌شوند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا در سالی که تاکنون بورس دچار تکان‌های شدیدی شده، اوضاع بر وفق مراد سهامداران باز خواهد گشت یا همچنان شاخص بورس است که روی اعصاب سهامداران تأثیر می‌گذارد؟!