متن اصلی
گروه : گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده
شناسه : 53738
تاریخ : ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ساعت : ۱۲:۴۸
پرینت از صفحه

خوب و بد فروشگاه‌های زنجیره‌ای

تجربه‌ای جدید بعد ورشکستگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدیمی خوب و بد فروشگاه‌های زنجیره‌ای گروه تجارت- مجتبی قدیری بیش از ۵ دهه از تولد فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای در کشور می‌گذرد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای که نتوانستند دوام بیاورند و با توجه به هزینه‌های وارده به آنها کارشان به تعطیلی کشید، فروشگاه زنجیره‌ای کوروش که بعد از انقلاب به قدس تغییر […]

تجربه‌ای جدید بعد ورشکستگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدیمی

خوب و بد فروشگاه‌های زنجیره‌ای

گروه تجارت- مجتبی قدیری

بیش از ۵ دهه از تولد فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای در کشور می‌گذرد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای که نتوانستند دوام بیاورند و با توجه به هزینه‌های وارده به آنها کارشان به تعطیلی کشید، فروشگاه زنجیره‌ای کوروش که بعد از انقلاب به قدس تغییر نام یافت، یک نمونه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که به خاطر ضررده بودن و استقبال کم مردم کارش به تعطیلی کشیده شد. چند فروشگاه زنجیره‌ای هم که کارشان به تعطیلی کشیده نشد به خاطر وابسته بودن به برخی دستگاه‌های دولتی بود. البته فروشگاه زنجیره‌ای شهروندان که وابسته به شهرداری است، زمانی در شورای‌اسلامی شهر از زیانده بودن آن سخن می‌گفتند و خواهان تعطیلی آن بودند. اما امروز دور جدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای راه افتاده است، با کمی تفاوت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قبلی، این فروشگاه‌ها کوچک‌تر هستند و رویش قارچ ‌گونه‌ای دارند در هر محله و منطقه چندین فروشگاه زنجیره‌ای با نام‌های متفاوت فعالیت می‌کنند که هر کدام برای جذب مشتری اولین فاکتور کاریشان تخفیف و ارزان فروختن است. این‌که سرانجام این فروشگاه‌ها چه می‌شود داستانی است که باید دید.

اهم اهداف مورد نظر دولت‌‌ها در خصوص اجازه فعالیت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای

– فراهم کردن کالاهای مورد نیاز جامعه

– هدایت و حمایت برای تولید اقلام مهم

– حذف واسطه‌های غیرضروری میان تولیدکننده و مصرف‌کننده

– جلوگیری از توسعه بی‌رویه واحدهای تجاری در فضاهای غیرتجاری

– جلوگیری از فروش کالاهای غیراستاندارد

– تثبیت قیمت کالا در مناطق مختلف شهری با توجه به یکسان بودن قیمت انواع کالاهای عرضه شده در کلیه شعب واحدهای زنجیره‌ای

– اصلاح الگوی مصرف

– بهبود نسبی ترافیک شهری با حذف مسافرت‌های درون شهری غیرضروری

– هدایت‌، برنامه‌ریزی و نظارت بهتر و سهل‌تر دولت بر توزیع و اقتصاد

 

مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

-حذف واسطه‌های غیرضروری بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده

-جلوگیری از توسعه بی‌رویه واحدهای تجاری

-ترویج فروش کالاهای تولید داخل

-توسعه و ترویج فرهنگ استانداردکردن کالاهای تولید داخلی و استفاده از بارکد ملی

– جلوگیری از توسعه واحدهای تجاری در اماکن غیرتجاری

– بهبود نسبی ترافیک شهری

-صرفه‌جویی اقتصادی

-تخصص

-ارایه‌ خدمات تحویل درب منزل به مشتری

-پیشنهاد‌های ویژه‌ و تخفیف فروش

-سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید

-قیمت کم

-فروش سریع و زیاد

-هزینه‌های پایین اداره کسب‌وکار

-آزادی انتخاب بدون دخالت فروشنده

-پیش‌بینی سود بیش‌تر

-کاهش گردش نقدینگی با استفاده از کار‌ت‌های اعتباری

-امکان جلوگیری از فروش کالاهای غیراستاندارد

– امکان اعمال نظارت سریع، دقیق و گسترده بر کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای

– استاندارد بودن کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای

– بسته‌بندی کالا به صورت صحیح

– امکان جلوگیری از فروش کالاهای غیراستاندارد

– مشخص بودن مسیر توزیع

 

معایب فروشگاه‌های زنجیره‌ای

-مشکل هزینه بالای املاک بزرگ‌‌ترین چالش پیشروی فروشگاه‌های زنجیره‌ای محسوب می‌شود.

-هزینه‌های جاری این قبیل فروشگاه‌ها از جمله بهای حامل‌های انرژی و مالیات‌های دوره‌ای بالاست.

-حضور کمرنگ تولیدکنندگان محصولات باکیفیت به عنوان تأمین‌کننده کالاهای این فروشگاه‌ها

-خرده‌فروشی مهم‌ترین رقیب

-توانایی کم‌تر در ارایه‌ خدمات فردی

-مشکلات نیروی کار

-کنترل کم‌تر بر دزدی‌های کوچک

-سرمایه‌‌ زیادی

-برای همه‌‌ محصولات مناسب نیست

-تنوع فوق‌العاده اجناس در فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌، ممکن است نیاز کاذب برای مشتریان ایجادکند که نتیجه آن افزایش مصرف و بالارفتن هزینه خانوار است.

 خلاصه داستان

با توجه به رکود موجود در بازار، تعداد زیاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشکلات زیادی را برای اصناف به وجود آورده که باید با کنترل تعداد آنها و همچنین ایجاد فضای رقابتی شرایط را برای حمایت از واحدهای صنفی مهیا کرد. ضمن آن‌که کاهش قیمت محصولات ارایه داده شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث می‌شود تا مردم خرید از این فروشگاه‌ها را هم از نظر مالی و هم زمانی به صرفه بدانند. در نهایت این روند، باعث تعطیلی بقالی‌‌ها و سوپرمارکت‌های محلات می‌شود. با تعطیلی این کاسبی‌های خرد، بازار به‌طور کامل به دست هایپر‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌افتد. رقابت بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا یک حد ادامه می‌یابد و در نهایت این فروشگاه‌ها به تقسیم بازار بین خود سوق پیدا می‌کند و منجر به ایجاد کارتل و تراست‌هایی بزرگ در این زمینه خواهد شد و به تعیین قیمت و کنترل عرضه محصول منجر می‌شود.