پویایی معادن با تقویت و سرمایه‌گذاری در بنگاهای کوچک و متوسط

بنگاه‌های کوچک و متوسط، به دلیل داشتن ویژگی‌های بارزی همچون نیاز به سرمایه اولیه محدود، داشتن انگیزه بالا، ابتکار عمل و انعطاف‌پذیری زیاد در مقابل تغییرات بازار و محیط، موتور محرکه رشد، نوآوری و توسعه کشور هستند. امروزه بنگاه‌های کوچک و متوسط در راستای تحقق تولید و اشتغال هرکشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ بی‌تردید […]

بنگاه‌های کوچک و متوسط، به دلیل داشتن ویژگی‌های بارزی همچون نیاز به سرمایه اولیه محدود، داشتن انگیزه بالا، ابتکار عمل و انعطاف‌پذیری زیاد در مقابل تغییرات بازار و محیط، موتور محرکه رشد، نوآوری و توسعه کشور هستند.

امروزه بنگاه‌های کوچک و متوسط در راستای تحقق تولید و اشتغال هرکشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ بی‌تردید معادن کوچک و متوسط یکی از حساس‌‌ترین منابع درآمدی کشور و یکی از منابع مهم ایجاد اشتغال در مناطق محروم هستند، بنابراین حمایت از آنها می‌تواند موجب کاهش فقر و بیکاری و توسعه کشور شود.

از آنجا که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران سخت‌تر از گذشته شده است ولی همین امر به نوعی می‌تواند باعث رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) و بخش‌خصوصی کشور شود چرا که تحریم‌ها عمدتاً با شناسایی صنایع بزرگ و تأثیرگذار در اقتصاد کشور، سعی در اعمال محدودیت در روند فعالیت این شرکت‌ها داشته‌اند به‌طوری‌که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی را از همکاری با این واحدهای بزرگ و اغلب دولتی بازداشته‌ است. درحالی که بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) خارجی و سرمایه‌گذاران خرد خارجی که در بازاری مانند آمریکا سهم قابل‌توجهی نداشته و منافع آنها تهدید نمی‌شود، و در برقراری مناسبات بین‌المللی با حداقل محدودیت مواجه هستند

به همین منظور در کمیته مشورتی بین‌الملل خانه معدن ایران با حضور اعضای هیأت‌‌مدیره خانه معدن ایران و نمایندگان اتاق‌های مشترک ایران-ایتالیا، ایران-برزیل، ایران-ترکیه و ایران-سوییس، مدیر روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران و مدیر مؤسسه آموزشی اتاق بازرگانی تهران که برگزار شد. محمدرضابهرامن، رییس خانه معدن ایران در خصوص Smeهای فعال در معادن و صنایع‌معدنی گفت: باید زمین‌های را فراهم کنیم تا به کمک صنعت معدنکاری، ایران و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری آن در بخش معدن و صنایع‌معدنی را بهتر به سرمایه‌گذاران در دنیا معرفی کنیم.

وی گفت: شبکه شرکت‌های کوچک و متوسط معدنی درخانه معدن ایران و اتاق‌های مشترک می‌تواند در دوران تحریم نیز با یکدیگر همکاری کنند و فعالیت بیش‌تری داشته باشد.

باید به سمت سرمایه‌گذاری بنگاه‌های کوچک و متوسط حرکت کنیم

بهرامن افزود: باید به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌ برای مشکلات و چالش‌هایی بود که فعالان معدنی در برهه‌های زمانی مختلف درگیر آن هستند.

رییس خانه معدن تأکید کرد: باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط معدنی حرکت کنیم تا در صورت ایجاد مشکلات؛ سرمایه‌گذاران با ضرر و زیان کلان مواجه نشوند و در عین حال اشتغال و تولید نیز در جای خود ماندگار باشد

وی بیان داشت: بنگاه‌های کوچک و متوسط معدنی کم‌ترین آسیب را از تحریم‌ها خواهند دید. زیرا عمده بنگاه‌های این بخش کوچک و متوسط بوده است در حالی‌که سهم عمده‌ای از تولید مواد معدنی را بر عهده دارند.

بهرامن اظهار کرد: مسأله مهم دیگر در مورد SME‌ها این است که به‌طور کامل در اختیار بخش‌خصوصی می‌باشد و توسط آن اداره می‌شود. لذا می‌باید زمینه‌های همکاری SME‌های خارجی با بخش معدن و صنایع‌معدنی ایران مهیا شود و از طرف دیگر sme‌های معدنی ایران نیز فرصت حضور در بازار سایر کشور‌ها را پیدا کنند. از طرفی حداقل عمر سرمایه‌گذاری‌های معدنی ۲۵ سال است، لذا سرمایه‌گذارانی که با نگاه بلند مدت در بخش معدن سرمایه‌گذاری می‌کنند، به تحریم‌ها توجهی ندارند. نگاه ما این است که براساس اصول تعامل و تجارت جهانی، شریک خوبی برای خارجی‌ها باشیم.

وی بابیان این‌که داشتن شریک‌های تجاری‌های مناسب، ریسک را کم‌تر می‌کند و بازار مناسبی را به همراه خود دارد. گفت هدف از برگزاری این جلسه و تشکیل این کمیته تدوین نقشه راه همکاری خانه معدن ایران و اتاق‌های بازرگانی مشترک درخصوص همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط معدنی اروپایی با ایران و هم چنین حضور بنگاه‌های ایرانی در بازار سایر کشور‌ها و هم چنین همفکری در خصوص چگونگی تشکیل خانه معدن کشورهای فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان است.

نقش پراهمیت معادن کوچک و متوسط در اقتصاد

بهرام شکوری، عضو هیأت‌‌مدیره خانه معدن ایران و رییس کمیسیون معادن اتاق ایران با بیان این‌که معادن کوچک و متوسط مقیاس با۹۸٫۳ درصد از تعداد معادن کشور، سهم ۸۵درصد در اشتغال و سهم ۶۵درصد از تولیدات معدنی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. گفت: نقش معادن کوچک و متوسط مقیاس در رشد و ارتقای سهم معدن در اقتصاد کشور بسیار حایز اهمیت است.

 شکوری بیان داشت: در محاسبه سهم معدن در اقتصاد ملی نمی‌توان فقط به دستاوردهای استخراج از معادن توجه داشت، بلکه باید یک زنجیره ارزش‌افزوده‌ای را در نظر داشت که مصالح ساختمانی، گچ هم در آن نقش دارند، به‌طوری که ساخت‌وساز یک خانه هم بدون محصولات معدنی امکانپذیر نیست.

ضرورت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط برای گذر از تحریم‌ها

در ادامه محمدرضابختیاری، مدیرروابط بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: زمینه‌های همکاری با بخش معدن کشور هندوستان و هم چنین کشور افغانستان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: تحریم‌ها اثر خود را بر اقتصاد کشور می‌گذارند، لذا برخی پروژه‌های موجود متوقف خواهند شد و کارخانجات بخشی از ظرفیت خود را قابل استفاده می‌بینند. در این میان یکی از مناسب‌‌ترین راهکار‌ها حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط سایر کشور‌ها است. SME‌های کشورهایی مانند ایتالیا بسیار مشتاق هستند با ایران همکاری کنند. از حضور هندی‌ها در بندر چابهار نیز می‌توان در راستای همکاری با افغانستان بهره گرفت زیرا هندی‌ها در فعالیت‌های اقتصادی کشور افغانستان حضور جدی دارند.

همچنین ناصر‌عندلیبی، مدیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری آموزشی این مرکز و خانه معدن ایران، از مهیا بودن زمینه‌های همکاری آموزشی و اجرایی با ۳ دانشگاه معتبر کانادایی از جمله دانشگاه ویکتوریا در بخش معدن و صنایع وابسته گفت: توانمند‌سازی مدیران و کارشناسان و استفاده از تجربیات موفق کشورهای توسعه‌یافته دنیا در زمینه آموزش‌های تخصصی از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه است. پیشنهاد می‌دهم در حوزه توانمند‌سازی smeها، یک کارگروه آموزشی شکل دهیم.

ورود sme‌ها و جذب سرمایه‌های آنان به داخل کشور راحت‌تر از بنگاه‌های بزرگ است.

محمدجعفرصادقی‌پناه، عضو هیأت‌‌مدیره خانه معدن ایران گفت: سابقه همکاری با بخش معدن برزیل در استحصال نمک‌های کویری سمنان داریم. مطمئن هستیم که ورود بنگاه‌های کوچک و متوسط و جذب سرمایه‌های آنان در داخل کشور راحت‌تر از بنگاه‌های بزرگ است.

جلال ابراهیمی از اتاق ایران و ترکیه اظهار داشت: فعالان معدنی ترکیه بسیار مشتاق هستند در ایران سرمایه‌گذاری نمایند. هم چنین ترکیه در حال‌حاضر دروازه همکاری ایران با دیگر کشور‌ها نیز هست. و قابلیت همکاری در زمینه تأمین تجهیزات و قطعات معدنی را هم دارد.