آتش‌بس ۶ ماهه در فروش نفت

سایه آمریکا بر سر کارتل نفتی اوپک آتش‌بس ۶ ماهه در فروش نفت گروه انرژی- ماراتن توافقات چالش‌برانگیز کارتل نفتی اوپک با اعضای غیراوپکی پس از ۳روز سرانجام به نتیجه رسید. در این مناقشات نفتی نتیجه‌ای قابل‌قبول برای ۳کشور ایران، لیبی و ونزوئلا به دست آمد. ماحصل مذاکرات که سختی روند آن صدای زنگنه و […]

سایه آمریکا بر سر کارتل نفتی اوپک

آتش‌بس ۶ ماهه در فروش نفت

گروه انرژی- ماراتن توافقات چالش‌برانگیز کارتل نفتی اوپک با اعضای غیراوپکی پس از ۳روز سرانجام به نتیجه رسید. در این مناقشات نفتی نتیجه‌ای قابل‌قبول برای ۳کشور ایران، لیبی و ونزوئلا به دست آمد. ماحصل مذاکرات که سختی روند آن صدای زنگنه و نواک را نیز درآورد توانست برگ برنده‌ای را در دیپلماسی وزارت‌نفت به ثبت برساند هرچند مشخص نیست بازی که آمریکا برای آینده بازار نفت و محدودیت ایران در این عرصه در نظر گرفته است تا چه حد می‌تواند منجر به خنثی عمل کردن اوپک شود. قبل از شروع نخستین پارت از جلسه صدوهفتادوپنج اوپک حضور سؤال‌برانگیز برایانهوک، مشاور مایکپمپئو، وزیرخارجه آمریکا در وین و ملاقاتش با وزیر انرژی عربستان گویای مذاکراتی بود برای تحت‌تأثیر قراردادن جلسات پیشروی اوپک به ضرر ایران.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، هرچند خالدالفالح مدعی شد که واشنگتن در مقامی نیست که برای ما تعیین‌تکلیف کند و برای کاهش تولید نفت نیازی به اجازه کسی نداریم.

این درحالی بود که دونالدترامپ، رییس‌جمهور آمریکا روز قبل از آغاز جلسه در یادداشت توئیتری اعضای اوپک را به عدم کاهش تولید فرا خوانده و تأکید کرده بود که قیمت جهانی نفت باید پایین بماند.

در نهایت پس از ۳روز نفس‌گیر کاهش تولید یکمیلیونو۲۰۰هزار بشکه‌ای مورد توافق قرار گرفت؛ براین اساس مقرر شد اعضای اوپک تولیدات نفت خود را ۸۰۰هزار بشکه و اعضای غیراوپک ۴۰۰هزار بشکه در روز از ابتدای سال ۲۰۱۹ کاهش دهند. با این وجود باید اذعان کرد با قول معافیتی که ایران از اوپک برای در امان ماندن از کاهش تولید نفت گرفت می‌توان گفت خطر تعبیر شدن خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران از بیخگوش وزارت نفت گذشت.

 

نامه معافیت را دریافت می‌کنم

یکی از نتایج چشمگیری که توسط وزیر نفت در اجلاس ١٧٥ اعضای اوپک به دست آمد توافقی بود که طی آن ایران از کاهش تولید معاف شد امری که بیژننامدارزنگنه خود دراین خصوص گفت: به آن چه تأمینکننده منافع اوپک و ایران است، دست یافتیم.

زنگنه تأکید کرد: «ایران از مشارکت در این توافق مستثنی شده و نامه معافیت را از اوپک دریافت میکنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که ایران از تماس دولت آمریکا با برخی از اعضای اوپک ناخشنود است، اظهار کرد: بله. قبلاً نیز تجربه چنین رفتارهایی را داشتهایم. اوپک نمیخواهد از بیرون از سازمان تحت فشار قرار بگیرد. نمیدانم دولت آمریکا چه زمانی از این رویه درس میگیرد. به گفته وزیر نفت مذاکرات سخت و پیچیده بود.

زنگنه درباره تأثیرگذاری روسیه در این توافق توضیح داد: روسیه در درون اوپک تأثیرگذار نیست اما در مجموع در توافق بین اوپک و غیراوپک نمیتوان نقش مهم روسیه را نادیده گرفت.

 

وضع بازار بسیار چالش‌برانگیز است

در ادامه الکساندر نواک تصمیمهای اتخاذ شده در این نشست را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: در چند سال گذشته، همکاری روسیه با اعضای اوپک اثربخشی و نتایج مثبت خود را به بازار نشان داده است.

وی افزود: ما به بازار نشان داده‌ایم که از طریق اقدام مشترک قادر هستیم بر یکی از شدید‌ترین بحران‌های بازار فائق بیاییم و می‌توانیم به همه چالش‌های بازار در صورت قیمت‌های بیش از حد بالا یا پایین واکنش نشان دهیم.

وزیر انرژی روسیه با بیان این‌که ارزیابی ما از بازار حاکی از این است که وضع بازار بسیار چالش‌برانگیز است، اظهار کرد: هم‌اکنون در فصلی قرار داریم که تقاضا برای ۳ماه نخست و دوم سال‌میلادی کاهش می‌یابد، به همین دلیل فکر می‌کنم تصمیم امروز برای تنظیم بیش‌تر تولید بسیار منطقی و دموکراتیک بوده است.

نواک گفت: اعضای اوپک و غیراوپک از ژانویه ۲۰۱۹، ۱,۲میلیون بشکه تولید روزانه نفت خود را کاهش میدهند که در این میان قرار شده است روسیه دو درصد از تولید کنونی خود را که ۱۱میلیونو۴۰۰ هزار بشکه است، کاهش دهد.

دیدار سرنوشت‌ساز برای ادامه برنامه توافق

سهیلالمزروعی، رییس دوره‌ای اوپک با اشاره به این‌که بحث‌هایی درباره آینده این همکاری‌ها مطرح شد، نیز گفت: توافق شد که این مذاکرات به عنوان یک پیش‌نویس همکاری در آینده میان اعضای اوپک و غیراوپک در نظر گرفته شود.

همچنین خالدالفالح، وزیر نفت عربستان با بیان این‌که این توافق به مدت ۶ ماه تا ماه ژوئن سال آینده ادامه خواهد یافت، افزود: در نتیجه، دیداری در ماه آوریل خواهیم داشت تا برنامه ادامه این توافق را پس از ماه ژوئن در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: باید منتظر باشیم و ببینیم تا آن زمان چه تحولاتی در بازار رخ خواهد داد؛ در نتیجه نشست آوریل اعضای اوپک و همچنین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک حایز اهمیت خواهد بود.

قیمت نفت اوج گرفت

در پی مذاکرات کارتل نفتی برای کاهش تولید قیمت نفت روند صعودی را طی کرد. قیمت شاخص نفت‌خام برنت روز جمعه با یک دلارو۶۴ سنت افزایش به ۶۱دلارو۷۰ سنت و قیمت شاخص دبلیو‌تی‌آی آمریکا با یک دلار و ۱۰سنت افزایش به ۵۲دلارو۵۹ سنت رسید.

بنابراین قیمت نفت در روز جمعه (۱۶ آذر ماه) بیش از دو درصد افزایش یافت، زیرا عربستان و دیگر تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و همچنین متحدان آنها همچون روسیه، توافق کردند که تولید خود را کاهش دهند تا ذخیره‌سازی جهانی نفت پایین بیاید.

جانپیزی، از مدیران مؤسسه مشاوره استراتاس گفت: بدون کاهش تولید، فشار کاهشی شدیدی بر بازار نفت به وجود می‌آمد.