برگزاری مزایدات گواهی اکتشافات معدنی

برگزاری مزایدات گواهی اکتشافات معدنی گروه زمین و معدن دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه اکتشاف مواد‌معدنی با حضور مسؤولان، صنعتگران، دست‌اندرکاران این صنعت و سخنرانان و نمایندگانی از کشورهای استرالیا، آلمان، چین، کانادا و آمریکا از هشتم تا دهم بهمن در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، […]

برگزاری مزایدات گواهی اکتشافات معدنی

گروه زمین و معدن

دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه اکتشاف مواد‌معدنی با حضور مسؤولان، صنعتگران، دست‌اندرکاران این صنعت و سخنرانان و نمایندگانی از کشورهای استرالیا، آلمان، چین، کانادا و آمریکا از هشتم تا دهم بهمن در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، گفت: همزمان با برگزاری این همایش تعدادی از گواهی کشف‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به مزایده گذاشته و به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود که در این راستا مجوزهای لازم نیز اخذ شده است.

عباسگل‌محمدی اضافه کرد: برگزاری و بازگشایی پیشنهادهای مزایده چند محدوده معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انتخاب اکتشافگران برتر، پیشکسوتان برتر اکتشاف، حمایت از منتخبان ایده‌های ارایه شده در استارت‌آپ‌های علوم زمین و معدن و همچنین ایجاد فضاهای B2B از دیگر برنامه‌های دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه اکتشاف مواد‌معدنی خواهد بود.

گل‌محمدی با بیان این‌که انتقال فناوری و توسعه مدیریت تخصصی در اکتشاف‌‌ها از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی است، افزود: این نمایشگاه با محوریت ضرورت بازنگری و بروزآوری استراتژی اکتشاف، تسهیل قوانین و دستورالعمل‌های اکتشاف، استفاده از تکنولوژی و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و توانمندسازی منابع انسانی برگزار می‌شود

وی با بیان این‌که ایران در زمینه دانش اکتشافات موادمعدنی در سطح قابل قبولی قرار دارد، گفت: طرح اکتشاف سراسری سنگ‌آهن را پیشنهاد دادیم و امیدواریم با ورود بخش دولتی و حمایت دولت، این طرح هر چه سریعتر عملیاتی شود ضمن این‌که متوسط حفاری عمیق در جهان ۱۰۰متر است، اما در ایران هنوز در لایه‌های سطحی اکتشاف قرار داریم که به کم‌تر از ۵متر می‌رسد.

این مقام مسؤول با بیان این‌که برای توسعه اکتشافات معدنی لوازم و زیرساخت‌هایی نیاز است، تصریح کرد: تاکنون فقط برای مناطق خاصی از کشور فراهم بوده است.

به گفته وی، تاکنون بیش از ۵میلیون متر حفاری برای ذخایر معدنی کشور انجام شده که در مقایسه با کشوری پیشرو در عرصه معدنی همچون استرالیا که سالیانه ۵ تا ۶ میلیون متر حفاری دارد، ناچیز است.

گل‌محمدی تأکید کرد: در این پیوند ضروری است تا اعداد و داده‌های صحیح در وهله نخست داشته باشیم؛ با این وجود با توجه به بودجه‌ای که در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار گرفته کارهای قابل‌توجهی انجام شده است.

وی با بیان این‌که حفاری عمیق نیازمند وسایل و تجهیزاتی است که یکی از آنها استفاده از ژئوفیزیک هوایی است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته با همین امکانات محدود، منطقه دارای پتانسیل در ۴استان با عملیات ژئوفیزیک هوایی شناسایی شد.

همچنین محمودبندرچی، رییس ستاد برگزاری این رویداد نیز بیان داشت: دومین دوره نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف موادمعدنی کشور و با حمایت وزارت صنعت، معدن‌وتجارت، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، خانه معدن ایران و شرکت ملی صنایع مس ایران و همچنین شرکت رستاک پادویژن انجام می‌شود.

بندرچی خاطرنشان کرد: طبق روال برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، حدود ۳۰درصد از سخنرانی‌های این همایش و نمایشگاه تخصصی توسط سخنرانانی از کشورهای استرالیا، آلمان، کانادا، آمریکا و چند کشور دیگر انجام خواهد شد و چالشی در خصوص حضور خارجی‌‌ها با توجه به مسایل تحریم نداشته‌ایم.

رییس ستاد برگزاری دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه اکتشاف مواد‌معدنی افزود: دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف موادمعدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار به عنوان یکی از تخصصی‌‌ترین و فنی‌‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در خاورمیانه برگزار می‌شود.