طرح خرید خدمت سربازی روی میز مجلس!

پسران چشم انتظار چراغ سبز ستاد کل نیروهای مسلح طرح خرید خدمت سربازی روی میز مجلس! گروه اجتماعی- برای آن‌هایی که تمکن مالی دارند و از پس خرج‌و‌مخارجشان بر می‌آیند، طرح خرید خدمت سربازی، طرحی رویایی است؛ طرحی که چند سالی با نظارت مجلس انجام می‌شد و حالا هم چندسالی است که ستاد کل نیروهای […]

پسران چشم انتظار چراغ سبز ستاد کل نیروهای مسلح

طرح خرید خدمت سربازی روی میز مجلس!

گروه اجتماعی- برای آن‌هایی که تمکن مالی دارند و از پس خرج‌و‌مخارجشان بر می‌آیند، طرح خرید خدمت سربازی، طرحی رویایی است؛ طرحی که چند سالی با نظارت مجلس انجام می‌شد و حالا هم چندسالی است که ستاد کل نیروهای مسلح انجام آن را ممنوع کرده است. برای آنانی که طاقت انجام خدمت سربازی را ندارند هیچ طرحی بهتر از خرید خدمت پیدا نمی‌شود، طرحی که می‌تواند برای بسیاری که فوبیای خدمت سربازی دارند، تعبیر یک رویا محسوب شود!

اولین خرید خدمت سربازی در ایران

اولین بار در آذر ماه سال ۱۳۷۷ برای مقطعی ۳ساله سربازان مجاز شدند تا با پرداخت مبالغی از خدمت سربازی معاف شوند. در آن زمان مبلغ خرید سربازی بین یکمیلیونو۸۰۰ تا سه‌میلیونو۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد و ۳۵۰ هزار نفر سربازیشان را خریدند. در ۳۰ آذر ۹۳ دولت یازدهم دربند «ط» تبصره شانزده لایحه بودجه پیشنهادی خود مبنی بر فروش دوره سربازی مشمولانی که ۱۰ سال غیبت دارند را به مجلس داد در این بند بودجه آمد که به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که «بیش از ۱۰سال» غیبت دارند با پرداخت دریافت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند. همچنین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵، دولت پیشنهاد معافیت با پرداخت جریمه برای افراد با ۵ سال غیبت را داد ولی ستاد کل نیروهای مسلح با آن مخالفت کرد و مدت غیبت ۸ سال را پیشنهاد داد. کمیسیون تلفیق مجلس شورای‌اسلامی در نهایت با ۸ سال موافقت کردند. مبلغ جریمه بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان براساس مدرک تحصیلی تعیین شد. هرچند که برخی نمایندگان به دلیل تبعیض به‌وجود آمده به خاطر توانایی ثروتمندان در خرید سربازی مخالف این طرح بودند. دارندگان این نوع معافی مجاز به نمایندگی مجلس، عضویت در شوراهای‌اسلامی و انتصاب در سمت‌های مدیریتی نیستند.

خرید خدمت؛ بهشت ورزشکاران ممتاز

به جرأت می‌توان گفت طرح خرید خدمت سربازی برای ورزشکاران ممتاز باشگاهی و ملی یک غنیمت است؛ زیرا با جریان افتادن این طرح بسیاری از ورزشکاران و به خصوص فوتبالیست‌‌ها با توجه به درآمدهای کلان خود می‌توانند از این طرح استفاده کنند. همین چند فصل پیش بود که در لیگ برتر فوتبال کشور جنجال فوتبالیست‌های فراری از خدمت یا کسانی که جعل کارت کرده بودند بالا گرفته بود. همچنین براساس اجازه فرمانده کل قوا ورزشکارانی که در عرصه جهانی به مقام قهرمانی دست یابند، خود به خود از دوره خدمت معاف می‌شوند.

بازگشت طرح رویایی

حال خبر رسیده که ممکن است باز هم طرح خرید خدمت سربازی در کشور اجرا شود. در همین ارتباط، نایبرییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌اسلامی گفت‌: احتمال بازگشت طرح خرید سربازی در بودجه ۹۸ با درخواست نمایندگان وجود دارد. کمال‌دهقانی اظهار کرد: دولت در بودجه ۹۸ طرح جریمه ریالی سربازی را حذف کرده است که با توجه به کاهش درآمدهای نیروهای مسلح بعید نیست که مجلس شورای‌اسلامی در زمان بررسی بودجه مجدداً این موضوع را بگنجاند. وی در ‌عین ‌حال گفت‌: ما در زمان بررسی بودجه در کمیسیون امنیت ملی از مسؤولان ستاد کل دعوت می‌کنیم و علت حذف طرح خرید سربازی را می‌پرسیم. مبنی بر این که چرا به یکباره طرحی که چند سال اجرا می‌شده است را قطع کرده‌اند. دهقانی افزود: اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد با درخواست نمایندگان این پیشنهاد مجدداً در بودجه مطرح شده و متقاضیان همچون سال‌های قبل امکان استفاده از طرح «خرید سربازی» را دارند، اما اگر دلایل مسؤولان ستاد کل نیروهای مسلح قانع کننده باشد، دیگر چنین طرحی در سال‌ آینده اجرایی نخواهد شد. سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، اعلام کرده است که طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده تمدید نخواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بار کمبود بودجه می‌تواند به بازگشت یکی از طرح‌های مورد علاقه پسران برای نرفتن به خدمت سربازی جامه عمل بپوشاند یا این که با مخالفت مجدد ستاد کل نیروهای مسلح همچنان طبل بزرگ زیر پای چپ نواخته خواهد شد.