درآمدزایی؛ تاکتیک جدید وزارت نیرو برای کاهش مصرف آب

درآمدزایی؛ تاکتیک جدید وزارت نیرو برای کاهش مصرف آب سمیه مهدوی- ارزانی انرژی در کشور همچنان یکی از گزینه‌های روی میز دولت برای کشیدن عنان افزایش مصرف بیش از حد مصرف‌کنندگان است. آب، برق، گاز، بنزین و… همه این خدمات و کالاهای حیاتی و پرمصرف به صف ایستاده‌اند تا در دور واقعی‌سازی و اصلاح قیمت‌ها […]

درآمدزایی؛ تاکتیک جدید وزارت نیرو برای کاهش مصرف آب

سمیه مهدوی- ارزانی انرژی در کشور همچنان یکی از گزینه‌های روی میز دولت برای کشیدن عنان افزایش مصرف بیش از حد مصرف‌کنندگان است. آب، برق، گاز، بنزین و… همه این خدمات و کالاهای حیاتی و پرمصرف به صف ایستاده‌اند تا در دور واقعی‌سازی و اصلاح قیمت‌ها قرار بگیرند. هر چند دولت موضعی را که اکنون اتخاذ کرده بر مبنای عدم تغییر در نرخ و بهای کنونی قرارداده است اما به نظر نمی‌رسد بتواند بر این امر تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، در حوزه آب به‌عنوان مایع حیاتی ۴۳ درصد از مشترکان مصرف بالای الگو تعیین شده دارند، این به معنای آن است که ارزانی آب نتوانسته بازار مصرف را به درستی مجاب به مصرف درست کند. می‌توان گفت این امر ریشه در فرهنگسازی دارد، شاید اگر در حیطه تبلیغات و اطلاع‌رسانی به شیوه‌ای اصولی‌تر و البته متداوم‌تر اقداماتی صورت می‌گرفت امر قابل ملاحظه‌ای به صورت رکود در مصرف بی‌شائبه آب انجام می‌شد. مقایسه نخ نما شده قیمت یک بطری آب معدنی دو هزار تومانی با میزان هزینه‌ای که مشترکین شهری با قیمت ۵ ریال و روستایی با قیمت دو ریال پرداخت می‌کنند؛ همچنان نقل محافل مسؤولان و مدیران این بخش است. این در حالی است که نوک پیکان حملات تنها به سوی مصارف خانگی گرفته شده است و سایر مصارف صنعتی آب بر و علی‌الخصوص کشاورزی به حاشیه رفته است.

به نظر می‌رسد ردپای عدم مدیریت در سناریوی مذکور به صورتی محکم جاخوش کرده است و به هیچ ترفندی قابل پاک کردن نیست.

اما در مدیریت جدید وزارت نیرو؛ تصمیم گرفته شده است تا با ارایه ترفندی جدید حداقل در بازار خانگی، مشترکان را با انگیزه‌سازی مادی تشویق به کم‌تر مصرف کردن کنند. همان پیشنهادی که در خصوص مصرف بنزین ارایه شد تا با تعیین سقف برای سوزاندن بنزین، افراد بتوانند در صورت باقی ماندن لیترهای مازاد سوخت به شرط کم‌تر مصرف کردن آن را به فروش برسانند و از این طریق درآمدی نیز به دست بیاورند. حال این سناریو در بخش آب نیز تکرار می‌شود؛ براین اساس مشترکانی که از الگوی تعیین شده کم‌تر مصرف کنند رقم صرفه‌جویی شده در قبوض آنها اعمال شده و آن مبلغ را دریافت خواهند کرد.

مدیریت مخازن سدها

رضا‌اردکانیان با تأکید بر این‌که ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون دو برابر مدت مشابه سال گذشته بوده است، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مخازن سد‌‌‌ها را به گونه‌ای مدیریت خواهیم کرد که بتوانیم تابستان سال ۹۸ سهم مناسبی را از ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در اختیار داشته باشیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که نیاز به آب و برق در کشور همزمان با رشد جمعیت روند صعودی به خود گرفته است، تصریح‌کرد: ما بایستی در شیوه‌های مصرف خود دقت بیش‌تری داشته باشیم تا اگر گرفتار دوره‌های بزرگ خشکسالی شدیم، جامعه دچار تنش به ویژه در بخش آب شرب نشود.

اردکانیان تأکیدکرد: به همین منظور درصدد هستیم تا تعداد کمی از مصرف‌کنندگان را که درصد بالایی از مصرف را به خود اختصاص داده‌اند و به عنوان مشترکین پرمصرف شناخته می‌شوند را تشویق کرده تا به جرگه خوش مصرف‌‌‌‌ها بپیوندند.

تشویق‌های مادی در راه است

وزیر نیرو با بیان این‌که ۵۷ درصد از مشترکان بخش آب شرب کم‌تر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند، ادامه‌داد: ما بایستی به گونه‌ای عمل کنیم که این مشترکان تشویق شوند که طبیعتاً بخشی از این تشویق‌‌‌‌ها مادی خواهد بود.

وی افزود: بنابراین سیستمی طراحی شده و در دستور کار هیأت دولت است تا شهروندانی که از الگوی تعیین شده نیز کم‌تر مصرف می‌کنند، عملاً رقم صرفه‌جویی شده در قبوض آنها اعمال شده و آن را دریافت کنند.

اردکانیان اضافه‌کرد: اگر الگوی مصرف برای یک خانواده در ماه حدود ۱۵ مترمکعب است و میزان مصرف این خانوار ماهیانه به ۱۲ مترمکعب می‌رسد، طبیعتاً به ازای میزان مصرف باقی مانده تا سطح الگوی مصرف مبالغی در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت تا از این محل نیز درآمدی داشته باشند.

وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر ۴۳ درصد مشترکان ما مصرف بالای الگو تعیین شده دارند که دلیل اصلی آن ارزان بودن این مایع حیاتی است. هم‌اکنون قیمت یک لیتر آب معدنی ۲۰ هزار ریال است ولی هزینه‌ای که مشترکین برای یک لیتر آب با کیفیت در شهر‌‌‌ها پرداخت می‌کنند، حدود ۵ ریال و در روستا‌‌‌ها حدود دو ریال است.

اردکانیان ادامه‌داد: در سبد هزینه خانوار مجموعه پول صرف شده برای آب و برق تنها از پولی که برای دخانیات صرف می‌شود کم‌تراست، بنابراین با وجود چنین قیمت‌های که تقریباً حدود صفر است چگونه می‌توان از مشترکین پرمصرف انتظار صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف داشت.

اعمال تعرفه‌های جدید برای ۴ ماه

وی با تأکید بر این‌که با وضع تعرفه‌های جدید هیچ تغییری در قبوض برق ۷۵ درصد مشترکان ایجاد نخواهد شد، ادامه‌داد: برای مشترکان پرمصرف نیز مسیر را باز گذاشته‌ایم تا مصرف خود را مدیریت کرده و شامل تعرفه‌های جدید نشوند.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که وضع تعرفه‌های جدید برق موجب کاهش درآمدهای این بخش خواهد داشت، اضافه‌کرد: درصدد هستیم در حوزه برق نیز هر مشترکی که کم‌تر از الگو استفاده می‌کند، به ازای هر کیلووات ساعتی که کم‌تر مصرف می‌کند مبالغ آن را دریافت کند.

اردکانیان خاطرنشان‌کرد: با وجود این‌که درآمدهای بخش برق ناشی از این تعرفه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد ولی صنعت برق هم در این بخش بهره‌‌مند خواهد شد. زمانی که این تعرفه‌ها اعمال شود و اثر اصلاحی خود را اعمال کند طبیعتاً نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین برای ساخت نیروگاه‌ کم‌تر می‌شود و ما ناچار نخواهیم بود هر سال چند هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازیم تا بتوانیم رشد مصرف ۷ درصدی را پاسخگو باشیم.

وی با تأکید بر این‌که تعرفه‌های جدید برای ۴ ماه تیر تا شهریور اعمال خواهد شد، یادآورشد: ۱۳ آبان‌ماه سال جاری تفاوت اوج بار ما با تابستان امسال به حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ رسیده بود که عمده این رقم ناشی از دستگاه‌های سرمایشی است. سالیانه حدود ۸۵۰ هزار کولر گازی وارد کشور می‌شود که ۷۰ درصد آنها غیراستاندارد و قاچاق هستند که بخش زیادی از افزایش مصرف برق مربوط به دستگاه‌های یاد شده است.

وزیر نیرو تأکیدکرد: بنابراین با تصویب تعرفه‌های جدید تا پایان آذرماه فرصت کافی در اختیار داریم تا شهروندان را در جریان کامل این مسایل قرار بدهیم و آموزش‌های لازم به مشترکان پرمصرف داده شود. براین اساس همراه قبوض آنها یک قبض مجازی نیز ارسال خواهد شد تا به خوبی مطلع شوند اگر در خردادماه سال آینده مصرفی مشابه خرداد سال ۹۷ داشته باشند با وضع تعرفه‌های جدید باید چه مبالغی پرداخت کنند تا پیش از شروع ۴ماه یاد شده به فکر مدیریت مصرف باشند.