بررسی دلایل افزایش قیمت مسکن

بررسی دلایل افزایش قیمت مسکن گروه راه و شهرسازی- بازار مسکن تا امروزلحظات پرالتهابی را پشت سر گذاشته است. افزایش نرخ ارز موجب شد تا این بازار دچار افزایش جدی قیمت‌ها شود. دلالان و سوداگران این حوزه، برای از دست ندادن سرمایه‌های خود، نقش جدی در رشد قیمت‌ها ایفا کردند. هر چند کاهش تولید مسکن […]

بررسی دلایل افزایش قیمت مسکن

گروه راه و شهرسازی- بازار مسکن تا امروزلحظات پرالتهابی را پشت سر گذاشته است. افزایش نرخ ارز موجب شد تا این بازار دچار افزایش جدی قیمت‌ها شود. دلالان و سوداگران این حوزه، برای از دست ندادن سرمایه‌های خود، نقش جدی در رشد قیمت‌ها ایفا کردند. هر چند کاهش تولید مسکن در چند سال گذشته و رشد بی‌سابقه قیمت مصالح ساختمانی، نیز از دلایل رشد قیمت مسکن بوده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند التهابات سیاسی و اجتماعی در افزایش قیمت مسکن بسیار مؤثر بوده است؛ به گونه‌ای که در اردیبهشت‌ماه گذشته قیمت مسکن، فقط ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت، ولی بعد از آن و به دلیل تشدید برخی التهابات غیرمربوط به بازار مسکن، شاهد رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در چند ماه اخیر هستیم. حالا باید برای کنترل و حتی کاهش جدی، بهای مسکن برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد. هر چند کاهش نسبی قیمت دلار می‌تواند بازار را به کاهش جدی قیمت‌ها امیدوار کند تا بازار از رکود فعلی نیز خارج شود.

قیمت‌ها باز هم بالا می‌رود

بیت‌ا…ستاری، کارشناس ارشد بازار مسکن گفت: اگر چاره‌ای اندیشیده نشود قیمت‌ها باز هم بالا می‌رود، اما از طرف دیگر برخی کارشناسان می‌گویند قیمت در بازار مسکن به اشباع رسیده و این بازار دیگر ظرفیت افزایش قیمت را ندارد. در واقع به خاطر بی‌اعتمادی نسبت به سایر بازار‌ها حجم تقاضا و قیمت‌ها در بازار مسکن بالا رفته است.

 تأثیر کاهش ساخت و ساز بر گرانی

در این زمینه فرشید‌پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن گفت: اگر می‌توانستیم به نحوی در بازار مسکن فعالیت کنیم که ساخت و ساز، متناسب با نیاز جامعه صورت بگیرد، قطعاً اکنون شاهد افزایش بیش از حد قیمت مسکن در بازار نبودیم. وی تصریح‌کرد: در ۵ سال گذشته با رکودی در بازار مسکن مواجه بودیم و این مسأله باعث شد تا قیمت مسکن در طول آن سال‌ها افزایش پیدا نکند اما بخشی از افزایش قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون به دلیل انباشت تورمی بوده که در سال‌های قبل، خود را در بازار مسکن نشان نداده بود، اما اکنون و در دوران رونق، انباشت تورم‌های دوران گذشته باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

مسکن در ۵ سال گذشته به اندازه نیاز ساخته نشده است

سیدمجیدنیک‌نژاد، عضو کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: در ۵ سال گذشته به اندازه نیاز مسکن ساخته نشده و سال به سال میزان ساخت کاهش یافت و در حالی‌که سالانه به حدود یک میلیون مسکن نیاز بود کاهش حدود ۴۰۰ هزار واحدی در هر سال داشتیم. وی خاطرنشان‌ساخت: در زمستان به علت جابه‌جایی نقدینگی از بازارهای دیگر به سمت بازار مسکن قیمت‌ها افزایش یافت. به گفته نیک‌نژاد افزایش قیمت در زمستان حتی یک دوم میزان زیان سال‌های قبل و فروش مسکن کم‌تر از قیمت ذاتی آن را جبران نمی‌کرد اما در بهار قیمت‌ها تحت تأثیر بازار دلار و بی‌ثباتی اقتصادی رشد بی‌رویه داشت که این قیمت‌ها خطر ادامه رکود را تشدید کرده است. نیک‌نژاد موانعی مانند قانون پیش‌فروش، بیمه و مالیات را در کاهش ساخت و ساز مهم دانست و تصریح‌کرد: این موانع هزینه‌های زیادی را به سازندگان تحمیل می‌کند. از طرفی نوسانات قیمت ارز و دلار، رکود در صنعت ساختمان، عدم تمایل به ساخت و ساز مسکن و کاهش عرضه مسکن در بازار از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن هستند، اما اگر می‌توانستیم به نحوی در بازار مسکن فعالیت کنیم که ساخت و ساز، مناسب با نیاز جامعه صورت بگیرد، قطعاً امروز شاهد افزایش بیش از حد قیمت مسکن در بازار نبودیم. این‌که تولید مسکن متناسب با نیاز بازار نیست، یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن در بازار است.

کاهش چشمگیر قدرت ریال دلیل حرکت مردم به سفته بازی در بخش مسکن

همچنین عضو هیأت علمی دانشکده علوم مالی دانشگاه خوارزمی گفت: کاهش چشمگیر قدرت خرید ریال در مقابل ارزهای خارجی نقش اصلی را در سوق مردم به سفته بازی در مسکن داشته و نتیجه آن افزایش غیرقابل مهار قیمت مسکن بوده است. کامران‌پاکیزه با اشاره به ناکارآمدی سیستم‌های کنترلی مستقیم در تعیین قیمت مسکن، تصریح‌کرد: کشورهای توسعه‌یافته قیمت مسکن را به صورت مستقیم کنترل نمی‌کنند، این روش کنترلی حتی در کشورهای در حال توسعه مثل چین هم دیگر اجرا نمی‌شود اما متأسفانه معمولاً کنترل مستقیم قیمت‌ها راهکاری است که عموم مردم از سیاستمداران انتظار دارند و آنها نیز معمولاً اجابت می‌کنند و نتیجه‌ای نیز حاصل نمی‌شود. وی ادامه‌داد: مسایل اقتصادی و قیمت‌گذاری را باید ابتدا به صورت ریشه‌ای و سیستمی بررسی کرد؛ مشکل مسکن در کشور ما به چند عامل بر می‌گردد، اول وجود تقاضای واقعی است؛ افزایش جمعیت ایران از ۳۰ میلیون به ۸۵ میلیون در ۴ دهه بعد از انقلاب به افزایش تقاضا برای مسکن منجر شد، بنابراین با وجود افزایش عرضه و وجود خانه‌های خالی، تقاضای واقعی همچنان موجود است. پاکیزه افزود: دوم توسعه اقتصادی نامتوازن و نابرابر در سطح کشور و در نتیجه افزایش مهاجرت از روستا‌ها و شهرستان‌ها به سمت شهرهای بزرگ و بنابراین افزایش تقاضا برای مسکن شهری است.

کاهش ارزش ریال، دلالی مسکن را به دنبال داشته است

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اضافه‌کرد: سوم تقاضای سفته‌بازی و مصون‌سازی افراد در مقابل تورم است که در همین راستا کاهش چشمگیر قدرت خرید ریال در مقابل ارزهای خارجی نقش اصلی را در سوق مردم به سفته‌بازی در مسکن داشته و نتیجه آن افزایش غیرقابل مهار قیمت مسکن بوده است. وی تصریح‌کرد: البته با ادامه روند کاهشی و ثبات در نرخ ارز در ماه‌های آتی، بازار مسکن نیز متعادل‌تر خواهد شد که به نظر می‌رسد کاهش ۵ تا ۷ درصدی قیمت‌ مسکن در تهران نسبت به اوایل پاییز، واکنش به همین موضوع باشد. این استاد دانشگاه خورازمی با بیان این‌که دولت می‌تواند به صورت غیرمستقیم به کنترل قیمت مسکن بپردازد، گفت: تقویت سایر بازار‌ها از جمله بازار سرمایه می‌تواند یکی از همین راه‌های غیرمستقیم کنترلی باشد، چون تا زمانی که نقدینگی و سرمایه مردم به سمت جایگزین‌های واقعی سرمایه‌گذاری با ثبات، بادوام و بلندمدت مانند انرژی، تکنولوژی، توریسم و حمل و نقل که برای کشور مزیت رقابتی ایجاد می‌کند، هدایت نشود و همچنین مسأله تحریم‌ها اعم از تحریم‌های اولیه و ثانویه حل نشود، مردم به سمت سرمایه‌گذاری در چند دارایی موجود اعم از ارز، طلا و مسکن حرکت خواهند کرد و مشکلات به صورت ریشه‌ای حل نخواهند شد.