کاهش صادرات فروسیلیس با مصوبه ارزی اخیر

کاهش صادرات فروسیلیس با مصوبه ارزی اخیر گروه زمین و معدن سیلیسیم فراوان‌‌ترین عنصر پوسته زمین بعد از اکسیژن می‌باشد و در طبیعت معمولاً به صورت کوارتز یافت می‌شود. امروزه از سیلیسیم در صنعت استفاده‌های گوناگونی شده اما یکی از آلیاژ‌های آن که کاربرد وسیعی پیدا کرده است «فروسیلیس» می‌باشد. فروسیلیس یا همان فروسیلیسیم (Ferrosilicon) […]

کاهش صادرات فروسیلیس با مصوبه ارزی اخیر

گروه زمین و معدن

سیلیسیم فراوان‌‌ترین عنصر پوسته زمین بعد از اکسیژن می‌باشد و در طبیعت معمولاً به صورت کوارتز یافت می‌شود. امروزه از سیلیسیم در صنعت استفاده‌های گوناگونی شده اما یکی از آلیاژ‌های آن که کاربرد وسیعی پیدا کرده است «فروسیلیس» می‌باشد.

فروسیلیس یا همان فروسیلیسیم (Ferrosilicon) که از طریق حرارت دادن، احیا و ذوب سنگ‌آهن و سیلیس (کوارتز) توسط کربن، عمدتاً در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود، که در گریدهای ۷۰ و ۹۰ درصد به بازار عرضه می‌شود. علاوه بر آهن حدود ۲ تا ۴ درصد ناخالصی‌هایی مانند آلومینیم، کروم، کلسیم، منگنز، کربن، تیتانیوم، گوگرد نیز در ترکیب فروسیلیس وجود دارند. پایه تولید فروسیلیسیم واکنش‌های کربوترمی است.

مصارف و کاربرد فروسیلیس

فروسیلیس در صنایع فولاد‌سازی به عنوان عامل اکسیژنزا از مذاب فولاد و در ریختهگری چدن‌های خاکستری به عنوان عامل جوانه‌زا (برای تشکیل گرافیت) کاربرد دارد. همچنین برای تولید فولاد‌ها و چدن‌های آلیاژی پرسیلیس نیز از فروسیلیس استفاده می‌گردد. از فروسیلیس برای تولید آمیژان‌های ۳جزیی فروسیلیکو منیزیم (fesimg) و فروسیلیکومنگنز (fesimn) نیز استفاده می‌شود. از فروسیلیس در تولید الکترودهای گرافیتی برای جوشکاری نیز استفاده می‌شود.

 عمده کشورهای استفاده‌کننده از این محصول، دارای صنایع و تجهیزات پیشرفته بوده، بنابراین وجود و حضور تکنولوژی‌های به‌روز برای استفاده از این ماده امری ضروری به‌شمار می‌رود. این در حالی است که بزرگ‌‌ترین واردکنندگان این محصول در دنیا، کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان و آمریکا هستند. که توانسته‌اند با بهره‌گیری از این ماده در صنایع ریخته‌گری خود، موجبات بهبود و توسعه محصولات خود را بیشازپیش فراهم سازند.

در منطقه خاورمیانه کشورهای ایران، بحرین و ترکیه تنها تولیدکنندگان فروسیلیس هستند. ایران در جایگاه هجدهم بین صادرکنندگان فروسیلیس دنیا قرار دارد. نقش ایران در صنایع فروآلیاژ بیش‌تر صادرکننده بوده و کشور ما در‌صدد است تا با گسترش کارخانه‌های تولید فروسیلیس خود، وظیفه تأمین حجم عظیمی از فروسیلیس منطقه و کشورهای همسایه مانند هند را برعهده گیرد؛ بنابراین ایران باید بتواند از پتانسیل بالای تولیدی خود استفاده کند. اما در این چند وقت گذشته به علت نوسانات نرخ ارز و مشکلات سامانه ارزی دولت باعث به‌وجود آمدن آشفتگی در بازار فروسیلیس و کاهش صادرات شده است.

افزایش شدید نرخ ارز آشفتگی را در بازار فروسیلیس ایجاد کرد

در این رابطه محمدحسینحاجی‌بابا، قائم‌مقام مدیرعامل فروسیلیس ایران گفت: متأسفانه افزایش شدید نرخ ارز آشفتگی را در بازار فروسیلیس ایجاد کرده بود که خوشبختانه با فروکش کردن نرخ دلار شاهد آرامش نسبی در صادرات هستیم .

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی تجار از افزایش ناگهانی نرخ ارز سوءاستفاده کرده و با فروش و‌ صادرات فروسیلیس آن هم چندین برابر نرخ کارخانه باعث بدنامی این محصول در بازار خارج از کشور به‌خصوص کشور ترکیه شده بودند، که خوشبختانه با فروکش کردن نرخ ارز و‌ افزایش قیمت فروسیلیس در داخل این معضل رفع شد.

حاجی بابا خاطر نشان کرد: هم‌اکنون سالانه ۲۰هزار تن محصول در شرکت فروسیلیس سمنان تولید که حدود ۵۰درصد آن صادرات می‌شود.

وی گفت: متأسفانه مصوبه اخیر ارزی بلاتکلیفی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است و هنوز برای تولیدکنندگان مشخص نیست که چگونه باید ارز را به کشور برگردانند که این مهم سبب کاهش صادرات فروسیلیس شده است.

حاجی بابا تصریح کرد: مشکلات مربوط به مصوبه اخیر ارزی سبب کاهش ۲۵درصدی صادرات فروسیلیس شده است در صورتیکه اگر دولت گره‌های صادراتی را باز کند هم‌اکنون بهترین فرصت برای احیا شرکت‌های داخلی در بازار کم رونق روز‌های اخیر است.

وی افزود: در شرایط کنونی بنگاه‌های داخلی نمی‌توانند براساس درآمد ریالی کالاهای اساسی مورد نیاز کارخانه را وارد کنند و باید شرایط ویژه‌ای ترسیم شود تا با درآمد ارز حاصل از صادرات مواد اولیه وارد کشور شود.

حاجی بابا خاطر نشان کرد: شرکت فروسیلیس سمنان با این‌که کم‌ترین وابستگی را به مواد اولیه وارداتی دارد هم‌اکنون با مشکل روبه‌رو شده است و راه نجات عبور از چالش فعلی روان‌سازی صادرات و اصلاح سیاست‌های ارزی است.